TL1000S97 Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 ser ikke hensikten med tl1000s tilnærming.. Hva er det du ikke ser/forstår? Kan ikke se noe jeg har skrevet som motsier det du skrev over her. Reprogrammering av ECU er helt klart den beste måten å tune på. Gjerne i kombinasjon med fysiske inngrep på motor (større turbo, oppgraderte dyser.. pumpe..etc). Man må ha ekspertise/kontakter (utviklere hos ECU-produsenter) for å gjøre denne jobben forsvarlig. I tillegg til en konkurransedyktig pris i forhold til en box som gir samme effekt (på en ellers "stock" motor). En box er likevel ett greit alternativ dersom den er "kodet" optimalt/brukt med måte (de som kan justeres). Og det eneste alternativet på mange motorer/ECU'er idag. (Diesel-turbo).
TL1000S97 Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 Ja, mitsu selger visstnok powerboxer til egne biler, og det resulterer i turbohavari etter en viss tid dersom ikke alt ble renset for koks. Det er ikke snakk om gamle vrak, men biler av ganske ny årgang. Dette er godkjent av mitsu og gjør ingenting med garantien. Interessant. Betyr det at den uheldige kjøper får en ny motor (til kanskje 100k) etter å ha havarert pga originalt tilbehør ("trim")? Høres ut som Mitsubishi driver veldedighet. Og det er jo fint for kunden. Når du skriver koksing: Sikter du til turbo/wastegate/DPF som er "sotet ned" på helt standard (og nyere) Mitsubishi-modeller? Det skulle jo tyde på dårlig kodet ECU (fra fabrikk)? Nyere "TDI'er" med DPF skal jo ha renseprog som kjøres jevnlig når man bruker bilen. Noe man faktisk merker når man kjører. Den går da klart dårligere (magert som er helt OK med diesel). Eller "svinkjøring" og slå av motor uten å la den kjøle ned (som man alltid bør gjøre med en turbomotor).
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Hørt igjen med han nå, for å få det nærmere forklart. Og forklaringa var ikke akkurat slik jeg husket den Problemet gjelder Outlander som deler motorer med VAG. Videre var problemstillinga at når de ble påmontert (orginal) Mistu-boks, begynte de å kokse så mye at de tetter til EGR. EGR må derfor renses og blendes etter en stund, for at de skal fungere optimalt igjen. Men, ja det går på garanti. Ikke noe havari med andre ord.
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 helt riktig som torbjørn sier. før (e39) kunne man enkelt velge hvilke styreenheter som skulle programmeres. På nyere (e60) vil den ofte ta alt, det løser man som oftest enkelt ved å koble fra DDE/DME. men da må man self si ifra til verksted. TL1000s, jeg reagerte ikke på det faglige, men tilnærmelsen til broren til aottesen.. men nok om det. Forøvrig ligger det i planene å starte opp forhandler av en del trimdeler til diesel, derbilant en del map som de fleste ikke har "sett maken til." Vi vil også ha muligheten til å mappe bilder det er gjort fysiske inngrep på, driver bla og tester dette på min egen 530d nå, som vil få større turbo, ny eksos (ikke bakpotte ) osv til å begynne med. mulig vi i fremtiden (mot start) også vil lage et map til denne bilen med større injektorer.. Mye gromt til de fleste bmw, og dette kommer rett ifra en som jobber spesifikt med bmw, og lager all soft til bmw selv, (dette sier de fleste, men de lyger, de får det meste fra et firma som leverer filer, hvilket det finnes mange av). alt er utviklet i benk på den aktuelle modellen, hvilket også er et must mtp hvor mye effekt som blir tatt ut, og de fysiske oppgraderingene. forøvrig kommer det mye snacks til 1 serie også før start.. dette ligger noe fram i tid, men det kommer.
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Angående flow i luftfilter - gjelder dette også de sylindriske filtrene (jeg har en lang tube på min, som er kledd i et tøylignende stoff), eller mente du kohnfilter vs. orginalfilter? Jeg tenkte i allefall å bytte ut orginalfilteret med et nytt, likt k&n-filter.
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 okay, tenke du mente disse kittene som er kommet i senere tid hvor man bytter ut det orignale "tube" filteret med et bittelite konfilter. men å bytte til kn er sikkert flott det. jeg har aldri greit å få noe effekt ut av det, men for all del. husk på dette med lmm, mtp olje.
TL1000S97 Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Hørt igjen med han nå, for å få det nærmere forklart.Og forklaringa var ikke akkurat slik jeg husket den Problemet gjelder Outlander som deler motorer med VAG. Videre var problemstillinga at når de ble påmontert (orginal) Mistu-boks, begynte de å kokse så mye at de tetter til EGR. EGR må derfor renses og blendes etter en stund, for at de skal fungere optimalt igjen. Men, ja det går på garanti. Ikke noe havari med andre ord. OK. Takk for svar. Dette er jo ett av hovedproblemene med powerbox hvor tuning(tilskudd) gjøres ukritisk over hele registeret (og for mye). Med min boks fra DTUK fulgte det med bruksanvsingen(og advarsel) om at "map" var satt ith DPF og at man måtte være ytterst forsiktig med å gi for mye tilskudd. For min del akter jeg å følge dette rådet (selv om det kan være fristende å sette jumper til +30 og se hva som skjer).
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Hehe, et slikt "istedetfor-å-slippe-til-kald-luft-fra-grillen-så-liker-jeg-å-ha-konfilter-som-trekker-inn-varmluft-fra-motorrommet"-filter du mener? Nei, det var nok et innsatsfilter jeg tenkte på Så en ganske lang og GOD video (selvfølgelig laget av k&n) på YouTube hvor de hadde tatt med lab-tester, statistikk og all slags annen informasjon, hvor de motviste disse olje-fra-filteret-teoriene. Virket veldig overbevisende, men igjen, det var k&n selv som hadde laget den. Du kan jo se videoen .
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Men, en remap vil ikke føre til en slik koksing, eller gjelder dette uansett egentlig? Har hørt at motoren min (M47TU2D20) sliter med ekstrem koksing i utg.punktet(?)
TL1000S97 Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 helt riktig som torbjørn sier. før (e39) kunne man enkelt velge hvilke styreenheter som skulle programmeres. På nyere (e60) vil den ofte ta alt, det løser man som oftest enkelt ved å koble fra DDE/DME. men da må man self si ifra til verksted. Torbjørn? "Den"? TL1000s, jeg reagerte ikke på det faglige, men tilnærmelsen til broren til aottesen.. men nok om det. OK. Jeg var nok litt flåsete der ja. Beklager den. Forøvrig ligger det i planene å starte opp forhandler av en del trimdeler til diesel, derbilant en del map som de fleste ikke har "sett maken til." Vi vil også ha muligheten til å mappe bilder det er gjort fysiske inngrep på, driver bla og tester dette på min egen 530d nå, som vil få større turbo, ny eksos (ikke bakpotte ) osv til å begynne med. mulig vi i fremtiden (mot start) også vil lage et map til denne bilen med større injektorer.. Mye gromt til de fleste bmw, og dette kommer rett ifra en som jobber spesifikt med bmw, og lager all soft til bmw selv, (dette sier de fleste, men de lyger, de får det meste fra et firma som leverer filer, hvilket det finnes mange av). alt er utviklet i benk på den aktuelle modellen, hvilket også er et must mtp hvor mye effekt som blir tatt ut, og de fysiske oppgraderingene. forøvrig kommer det mye snacks til 1 serie også før start.. dette ligger noe fram i tid, men det kommer. Spennende! Hvor holder du til?
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Ang. oppstart av butikk med dieseltuning høres MEGET lovende ut, ja!
Andreas123 Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Kan anbefale TS-racing, har veldig god erfaring med de. Brukte KVÅL Auto som er avdelingen deres i sandnes å det var topp service og topp resultat!
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 og hvor mange trimma biler har du kjørt? alle er jo så super forønyde med alle. "For disse lager et helt custom map til akkurat din bil, hvor de tar hensyn til standen på din motor bla bla bla". piss. har selv vært borti det meste i norge, og er ikke i nærheten av fornøyd. derfor jeg starter selv. ikke missforstå, det er mye bra fra ts racing. samme med ess, spesielt på bensin fronten på den siste. Men ingen av disse kan tilby det jeg kommer til å tilby
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 jeg holder til i hedmark nærmere bestem Rena til vanlig (halvtime fra elverum) men det ligger ganske langt fram i tid, så vi får se.
Andreas123 Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Har ikke hatt noen andre biler som har vært "trimmet" men jeg er ihvertfall godt fornøyd med resultatet. Super service på KVÅL Auto Gleder meg og se hva du kan få til e34_525tds for det er mye jalla der ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå