ChrisHesby Skrevet Juli 14, 2010 Share Skrevet Juli 14, 2010 Hei. Lagt merke til at bilen min ryker ganske mye i 2-3 sek etter at jeg har startet motoren. Røyken er grå og lukter ikke noe spesielt, kansje litt svidd bare. Er stort sett når motoren er kald eller har stått et par timer etter kjøring. Noen som vet hva problemet kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juli 15, 2010 Share Skrevet Juli 15, 2010 Slitne ventilforinger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisHesby Skrevet Juli 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2010 Okei. Er det noe problem å kjøre med det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Er jo ikke bombesikker på at det er virkelig det som er "problemet" ditt, men for meg så virker det som at det er det som er grunnen til dette. Prøv og heng på giret, f.eks. bommestad bakken fra holms og mot Larvik er fin til dette, og da helst med sola i ryggen og lite sidevind. Når du kommer til bunn av bakken, så gir du gass. Er det ventilforingene som er slitne, så bør du se litt røyk i speilet i det du gir gass igjen. Ser ikke noe særlig stort problem med og kjøre slik dersom det ikke utvikler seg selvsagt. Mulig katalysator ikke liker dette, meeen.. Ta den bakketesten, så får du litt mer peil på om det kan være dette som er "problemet". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Slitne ventilforinger. dette vil nå gi blåaktig røyk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Slitne ventilforinger. dette vil nå gi blåaktig røyk. Tja.. Grå... Gråblå... Blåaktig. Kommer helt an på hvor mye olje som brennes der og da det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Robin Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Uansett hvor mye så er jo blå røyk ikke bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisHesby Skrevet Juli 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2010 Ja kan jo prøve det. Motoren bruker litt olje, så kan nok hende det er det som er problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegarde Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Men ettersom bilen har stått en stund så trenger det ikke å være mere enn litt kondens, røyken forsvinner etter kort tid eller? Hvis en motor er sliten så skal det være konstant røyk, ikke bare ved oppstart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Når motoren står en stund, så siver det litt olje ned i sylindre via ventilstengene dersom ventiforingene er litt slitt/utette, som igjen medfører røyk ved oppstart, men igjen ikke nok olje til og kunne sees ved bruk, da det forbrennes konstant. Dessuten lukter ikke kondens særlig mye svidd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisHesby Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2010 Har prøvd det bakke greiene, men har ikke sett noe røyk. Men legger ut en video av når jeg starter bilen etter at den har stått over natta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 21, 2010 Share Skrevet Juli 21, 2010 Sånn husker jeg Breitbauen var også.. Men den hadde nye ventilforinger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juli 21, 2010 Share Skrevet Juli 21, 2010 Ser litt olje relatert ut for min del. Hadde det hvert kondens, så ville jeg si at det burde løst seg opp raskere ved møte av luften vi har i disse tider. Du får jogge bak bilen og ta et magedrag gjennom nesa. Lukt og smak ikke minst, kan fortelle mye om den røyken der. Drar du røyken gjennom munnen, og det kjennes som om det blir svakt søtt i munnen, så er det garantert kondens med frostveske i seg. Oljerøyken klarer jeg ikke helt og forklare, men du vil nok legge deg opp en viss mening selv etter ett skikkleig nesesug. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå