Eirik Viste Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Har en kasse som skal være i topp stand. Kommer fra en tidlig E39 540 4.4 liter. Denne kassen skal være lik E39 M5. Og passer også E34 540. Den har den kraftige akslingen. Clutch og svinghjul som passer til denne kassen er fra E34 540 og E39 M40 med 265 mm clutch. Og M5 E39 svinghjul og clutch på 240 mm med splines for stor aksling. Kjøpte kassen av en som har hatt den lagret i 6 år. Så den er ikke gått langt. Tror at han sa ca 140.000 km. Er helt tørr og fin. Disse. kassene tåler normalt veldig mye Ikke lik kassen som kom fra sent 1997 og framover som har tynn splinesaksling og bruker 240 mm clutch som på 3 og 3.5 literne. (Gjorde en tabbe og kjøpte et svinghjul og clutch fra 2001 540. Var ikke klar over at BMW har gått ned i dimensjoneringen. Fikk heldigvis byttet det).Regner med at kassen kan brukes på disse modellene hvis du beholder svinghjulet men bruker M5 E39 clutch. Kanskje noe for dere som har kompressor på senere 540 e39 og som vil ha en sterkere kasse? Har en som vil kjøpe kassen om en mnd, men jeg kunne trenge pengene før den tid. Nå på søndag kveld begynner jeg en reise fra Stavanger til Asker. Kjører E39 og E18. Da er i alle fall fraktutgiftene spart. Kassen er tung så den er dyr å sende. Men har fraktavtale med TollpostGlobe og får 50% rabatt. Kjenner også en sjåfør som kjører jevnlig tur-retur Trondhein fra Stavanger. Som nevnt så er kassen til salgs for 10.000 kr. Det er en rimelig pris for en etterspurt og sjelden kasse. For dere som planlegger ombygg til manuell kasse fra 540 E34/39, så vil dere få en atskillig sprekere bil. Og er et godt alternativ til dere som sliter med dårlige aut.kasser som er svindyre å overhale. Og hvor det er stor risiko ved kjøp av ny brukt kasse som ofte også er slitt. Spørsmål kan skrives her, men aller helst snakker jeg i telefonen. Send en sms og jeg ringer etterpå. Eller ring meg på 92 22 65 44. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wolfeh Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Du vil få problemer hvis du bruker 240mm svinghjul. Clutchhuset på de nyere motorene er 2cm mindre en på m60 motorene noe som er en av grunnene til mindre clutch. Dette fører til mindre trykk fra solfjære på clutchen som kan resultere i at clutchpedalen ikke vil komme ut igjen. Så hvis dere har tenkt til å kjøpe denne kassen anbefaler jeg å skaffe svinghjul på 265mm hvis dere ikke vil ta på dere unødvendig mye arbeid og modifiseringer for å få det til å funke Mvh, Ole-Morten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2010 Ok. Vet bare at denne kassen er med stor splines og passer til det store svinghjulet. Men en kan også bruke M5 E39 svinghjul og clutch som er på 240 mm på denne kassen. Det har jeg på min ombygde 740, og det fungerer helt fint. Denne kassen er i alle fall av den kraftigste utgaven og kan brukes med både 265 mm og E39 M5 svinghjul og clutch. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wolfeh Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 Hva slags motor har du? Og vet du hvor lang mellomakselen din er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juli 16, 2010 Share Skrevet Juli 16, 2010 bra pris ihvertfall. jeg gav 13 500,- for girkassen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2010 Ja dette er en bra pris. Jeg har en M60B40 motor i min 740. Mellomakslingen tror jeg er fra E38 740 og er blitt kortet inn. Jeg har en annen kasse fra en E38 740 med M60 motor. Den skal brukes i en ombygging nå. Men regner med at selgeren har mellomakslingen enda. Den er da bolt-on på en E38 med 6 trinns kasse.. Som sagt har en jeg har kontakt med interesse for kassen. Men han kan først betale om en mnd. Han har kjøper på sin defekte kasse til 7.000 kr. I lys av dette er min kasse rimelig. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet September 20, 2010 Share Skrevet September 20, 2010 jeg har m60b40 motor, med S62 svinghjul, M62 trykkplate og en annen M62 lamell på en b35 kasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 20, 2010 Forfatter Share Skrevet September 20, 2010 Har glemt å skrive at denne kassen er solgt nå. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå