Gå til innhold

E36 318is Prosjekt. Solgt.


Mexos
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da var jeg igang med en ny E36 :) Siden Jetta'n min ble stjålet måtte jeg finne meg en ny bil som ikke kostet alt for mye i innkjøp. Har speidet litt på både Finn.no og Autodb, men fant liksom ingen biler jeg syns var pene. Så dukket denne opp på salgssidene her inne :) Lang historie kort så endte jeg opp med å kjøre 130 mil for å hente en bil i Porsgrunn uten motor kun pga. jeg likte fargen :lol: Selgeren klarte ikke å skjønne at jeg orket å kjøre så langt for en bil i denne tilstanden :lol: X5 kan forresten anbefales som trekkvogn! :D

Bilen er en 93 E36 318I som mangler motor. Forrige eier har av ukjente grunner demontert både her og der slik at det meste av deler lå i en haug inni bilen. Heldigvis kjenner jeg disse bilene inn og ut så skal nok klare å få det meste tilbake på plassen sin :) Bilen ser sålangt ganske grei ut egentlig. Det er rust i hjulbuene bak, og framskjermene, grillen og fremfangeren har noen skavanker. Jeg blir nødt til å gå over hele bilen nøye da noen tidligere har kappet av halve bærebrua foran med vinkelsliper el :S Og det er også kappet bort noen gjenger på ene topplageret. Jeg klarer ikke å forstå hensikten med dette, men det er ihvertfall gjort. Heldigvis kommer en langt med en Koed bestilling :) Bilen skal være hellakkert for 3 år siden, noe som ser ut til å være en kurrant jobb egentlig, men mistenker at rusta i hjulbuene bak var beyond repair og derfor kom tilbake. Ellers er panser, fremskjærmer, grill og fanger fra en annen bil så denne har nok vært i et uhell en gang i tiden. Jeg har gått over fronten og rammevanger osv er hele og fine slik at det har nok ikke vært store smellen. Praktisk at den har hengerfeste og.

Ellers står det E46 sportsstoler i bilen og den er senket med ukjent senkesett. Siden bilen står uten motor vet jeg heller ikke hvor lav den blir, men jeg mistenker at den er ganske lav i fronten med motor montert. Rutene er tonet i akkurat passe mørkhetsgrad og jeg kjøpte også med 18" E46 M3 replika felger. Bilen mangler frontlykter, men hadde en liggende fra gammelbilen min så jeg trenger nå kun høyre framlykt, blinklys og tåkelys.

Foreløpige planer for bilen er følgende:

Ny motor. Har en E46 318 1,9L M43 på handa som trolig havner I.

Demon Eyes lykt på høyreside

Blinklys høyreside

Tåkelys høyre side

Nye fremskjermer begge sider

Ny Faceliftgrill med lyktespylere (fikk med en, men den har en bulk så er usikker på om jeg skal bruke den eller kjøpe ny.

M-tech front med M3 leppe

Nye bærearmer foran med foringer og opphengskuler.

Nye lenkearmer til stabstag foran

Nye ytre styreledd foran

Nye skiver og klosser foran

Kanskje nye hjulbuer bak.(En gang må en prøve seg på litt karosserisveising uansett)

reparere vindusheis på førerdør.

Nok prat, her er noen bilder:

Trekkvogn på vei tilbake fra Porsgrunn:

DSC01052.jpg

Ny eier smågliser av synet i speilet:

DSC01051.jpg

Stroppene ble sjekket med jevne mellomrom for å sikre at bilen sto fast hele veien hjem:

DSC01055.jpg

Stopp på Elverum:

DSC01057.jpg

Bilen ble brukt som lagringsrom på vei hjemover:

DSC01060.jpg

DSC01061.jpg

DSC01062.jpg

Vel hjemme. Her var det tomt nedi gitt:

DSC01065.jpg

Så var det bare å finne frem pappesken med E36 deler og montere ting som manglet :)

DSC01066.jpg

Lykt på plass og felger prøvemontert:

DSC01068.jpg

Ellers har jeg idag montert sammen interiøret og støvsugd slik at bilen ser litt bedre ut innvendig. En rens av gulvteppe og seter er på sin plass, men da kan den bli relativt grei innvendig :)

Mye igjen enda, men motivasjonen er på topp så dette skal bli en finfin bruksbil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da,,, Del med oss hva som er planen i endelig look på denne bilen :)

Så syns jeg også at det er godt å se at enkelte faktisk velger sedan istedenfor coupe ;)

Hehe, vi får se :) Var ganske fornøyd med utseendet på min forrige, så skal ikke se bort ifra at den blir noe lik denne, bare i blå ;)

DSC00034.jpg

Sånn som jeg tenker nå så skal den få m3 front, faceliftgrill, nye framskjermer og kanskje gt splitters. Felgene blir de 18" jeg har kjøpt som skal få nye dekk. Tenkte å kjøpe facelift skjermer og derfor også montere facelift blinklys på skjermene. Blinklysene foran og på skjermene blir trolig hvite da det passer godt til fargen og baklyktene som allerede står på bilen. Ellers skal hengerfeste få bli bak siden det er praktisk ;) Har også håp om airdynamic sideskjørt som jeg hadde på cabben min :) Er litt usikker på om det blir originale frontlykter, eller om jeg klarer å skaffe en lykt lik den jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en oppskrift jeg selv ville gått for. Bra det ikke er bare meg som liker facelift grillene best. Vet det er mange som absolutt skal ha originalt på preface.. Så dette virker veldig lovende. Blir spennende å se etterhvert når du har fått det tekniske på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får ta ting som det kommer :) Dette er et budsjettbygg så jeg må prøve å holde kostnadene nede. Skal derfor prøve å kjøpe noe brukt, men slitedeler og stål blir kjøpt nytt. Jeg hater rust og gåent understell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått montert originale frontlykter nå :) Satte inn no Xenonkit jeg hadde liggende også. Men skal love de blendet godt siden bilen står uten motor :P Får prøve å justere de godt når motor og alt er på plass. Hvis ikke får jeg fjerne de ;)

d9ot5n4b33di3hibkdym.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan har du tenkt og få en e46 motor neddi? bruker du ledningsnett fra e36 ?

Blir nok E36 motor alikevel. Men det enkleste ville nok vært E36 ledningsnett. Resten skal være plug & play tror jeg. Men finner nok ikke ut det denne gangen :P Er i dialog om en E36 motor for tiden så håper det går i boks snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...