Gå til innhold

Fjusking på E39 M52B28


JTS77
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er bygd om fra 2l til 2,8 i den forbindelse kjører eg med lmm og belg fra M52b20 på en m52b28 motor (i påvente på deler). Bilen starter og går bra ved full belastning og tomgang, men ved gasspedalen ca 1cm inne begynner den å jukse. Har hatt diagnose på den og finner ingen feil.

Er det og slik at lamdasondene jobber sammen med lmm? De regulerer ikke slik de skal heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På moderat gasspådrag går bilen i closed loop. Det betyr at bilen justerer bensin mengde utifra signal fra lamda sondene. Bilen prøver å kjøre på 14,7:1 Lufte/bensin

Kjører du også med ecu fra 2l også, men benytter dysende som står i 2,8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjører med en chippa ecu til m52b28. Innsug fra m50b25 og dyser fra m52b28. Har kjørt inpa programmet nå og det virker som lamdasondene ikke regulerer slik de skal.

Men har en mistanke om at det er fordi de får feil input fra lmm..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjører med en chippa ecu til m52b28. Innsug fra m50b25 og dyser fra m52b28. Har kjørt inpa programmet nå og det virker som lamdasondene ikke regulerer slik de skal.

Men har en mistanke om at det er fordi de får feil input fra lmm..?

har du målt med brebånds lamda? da ser du fort hva som skjer. men tipper du fikser biffen men LMM fra 2,8. luft strømmen blir for høy i gjennom 2.0 LMM. eller kan det være forskjeld på selve ellemente også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bredbånds lamda org.. og de er like fra 2l og 2,8.

Om det er forskjell på elementet vet eg ikkje men størrelsen er iallefall ulik, og når eg i tillegg kjører med større innsug så blir det en bra venturi effekt der ja. Satser på at det løser seg når eg får 2,8 Lmm .

Om ikkje, så er det iallefall bedre forutsetning for å feilsøke ;) Men synes fremdeles det er litt rart med lamdasondene? får vel bare vente på deler å se på verdier da ;) Noen som har erfaring med de som koed selger (siemens)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E46 fikk jeg opp feil på alle lambdasondene når jeg hadde defekt lmm.

Den er jo den viktigste delen i motorstyringa når det kommer til beregning av blandingsforhold så ikke rart om du får opp feil på avgassene.

Prøv en 2,8 lmm først og ta det fra der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått 2.8Lmm og juksinga ble så godt som vekke. :) Hadde oppe INPA programmet og så på Lamda verdier, og det ser ut som de stopper å varme på 76.40. Da er de vel mest sannsynlig gåene. Men i bakpotta ligger det ganske mye sot, så det kan jo hende de bare er helt nedsota og.. Får ta en spenstig luftetur med den og se da ;) . Noen innspill?

Noen som har erfaring med KOED sine Lamdasonder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 er vel kun for en? Begge mine lamdasonder viser like verdier ? Men får ingen feilmelding på de via carsoft.. Går det an å måle på en ledning om den genererer signal?

Og vet du hva som er hva på ledningene? Ble mye spørsmål her nå ;)

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg vært ute og kjørt og nykkinga er tilbake. Har også fått bekrefta at lamdasondene er i orden. Da kan vel kansje veivakselsensoren være synderen. Selv om eg ikke får opp feilkoder kommer eg til å bytte denne i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...