Draco21SC Skrevet Juli 18, 2010 Skrevet Juli 18, 2010 Hei vurderer å bytte utveksling fra 3.64 til 4.1 på en 2008 BMW 3 serie. Vil dette gi meg problemer med elektronikk? Tenker traction controll gir shift indikator mm. Syspunkter?
Johnsen86 Skrevet Juli 18, 2010 Skrevet Juli 18, 2010 Hastighet går nok på venstre hjulsensor så det burde ikke være problem, når det gjelder girskift indikator er jeg usikker på om denne tar hensyn til hastighet aktuelt i forhold til turtall aktuelt eller utregnet, men gjetter at det ikke blir problem med det. Men hvorfor vil du gjøre det?
Draco21SC Skrevet Juli 18, 2010 Forfatter Skrevet Juli 18, 2010 Årsaken er at bilen er noe høyt giret. 3.64 på en 1.6liter er mye. Hadde jeg hatt 4.1 hadde turtallet økt fra 2000rpm i 80km/h til 2250rpm. Trekkkraften hadde økt over 15%. Ville nådd toppfart ved 5900rpm 6gir mot 6250 i5gir i dag! Forbruk ville nok økt endel! Tror så avgjort at bilen ville følt kvikkere. Har gjort dette noen ganger før men da på eldre Ford.(20år siden) Dra kraften eller akselerasjonen på hvert gear hadde økt ca 15%. 6gear hadde komt omtrent der 5 er i dag! Noen andre som har prøvd dette? Bmw gjør dette selv også for at bilene skal føles kvikkere! Se på 318i og 320i. 318i har 3.39 og 320 har 3.46. 320is har 3.73(4.1 i noen markeder) Er fullstendig klar over at motoren er liten 122hk men får den turtall går bilen ganske bra. Klarer 0-100på under 11sek med manuell tidtagning. Må da være ganske brutal i starten. Tror at bilen hadde blitt bedre med annen utveksling. Bruker den mye til å dra henger også! Da hadde det vert en fordel med større trekkkraft. Ved å bytte utveksling kunne jeg også hatt muligheten til å montere ett 320innsug som jeg kunne satt i høyt turtalls stilling!
Johnsen86 Skrevet Juli 19, 2010 Skrevet Juli 19, 2010 Hehe, ja hvorfor ikke, kjør på sier jeg, om kostnaden er overkommelig Jeg tror som sagt det vil gå fint med tanke på elektronikken, men hør med bmw forhandleren også, dvs en av mekanikerene.
hagenisse Skrevet Juli 19, 2010 Skrevet Juli 19, 2010 Er det ikke enklere å bare kjøre på et lavere gir hele tiden?
Draco21SC Skrevet Juli 19, 2010 Forfatter Skrevet Juli 19, 2010 Joda jeg kjører 5. der jeg normalt ville brukt 6. Problemet er i lav hastighet . Når 2gear er litt høyt kjører man ikke på første!
Draco21SC Skrevet August 5, 2010 Forfatter Skrevet August 5, 2010 Nå har jeg testet litt systematisk kjøring med konsekvent 5 og 6 gear. På samme strekning viste komputer 0.65 ved 5 gear som høyeste gear og 0.63 ved konsekvent bruk av 6 gear. Bilen ble kjørt med cruise controll så mye som mulig for å minst mulig påvirke resultatet! Kjøring på 5gear tilsvarer en utveksling på 4.29 og selv om dette gir en helt annen gass resons enn kjøring på 5 føles ikke turtallet slitsomt med ca 2350rpm ved 80km/h. Spørsmålet blir da. Hva skal jeg gå for? 3.89 eller 4.10? Det er snakk om 7% eller 13% forskjell i utveksling. Dette vil gi 8% eller 15% økning av tilgjengelig effekt ved kjøring i 80km/h Noe som har momentkurve for denne? 1.6 122hk?
Draco21SC Skrevet August 5, 2010 Forfatter Skrevet August 5, 2010 100km/h har jeg i dag 2500rpm/6.gear og 3000på 5gear Skifter jeg til 4.1utveksling får jeg 2850/6gear og 3300 på 5gear ved 100km/h Velger jeg 3.89 får jeg noe midt i mellom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå