Gå til innhold

Bytte fjære bak E46 Touring


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått mye fjærer bak fra Bilstein (Halve prisen enn org.).

Begge fjærene bak er knekt av en eller annen merkelig grunn, men har vist skjedd med flere.

Så kommer spørsmålet:

- Hvordan bytte bakfjærer?

Er det så enkelt å bare løsne nedre bolt på dempere og løfte bilen opp? Eller må jeg ta løs krengehemmer og drivaksling?

E46 Touring med M-Tech2 understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvordan denne er og om det er fjærbein bak, men normalt så løsner man fjærbeinet i topp og bunn og tar ut hele fjærbeinet (hvis det er fjærbein). Bruker så fjærklemmer for å frigjøre fjæren fra fjærbeinet og skrur av "dekselet" i toppen av fjærbeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å løsne nedre bolt på demper og jekke bilen opp ja.

Mulig du må bende litt ned på bærearmen med noe langt.

Dette kan sammenlignes med oljeskift i vanskelighetsgrad :wink:

Video av demontering:

!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh Nei du! Så enkelt var det ikke! Jeg måtte løsne krengehemmeren, men så gikk det greit.

På den ene siden måtte også nivåsensoren også løsnes.

Begge fjærene bak var knekt på 2 plasser. Øverste og nederst vikling. Regner med at bilen var 40-50mm for lav og nå sluttet bilen å spore og er igjen en drøm å kjøre :-)

RS

Er bare å løsne nedre bolt på demper og jekke bilen opp ja.

Mulig du må bende litt ned på bærearmen med noe langt.

Dette kan sammenlignes med oljeskift i vanskelighetsgrad :wink:

Video av demontering:

!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vant til å gjøre dette på løftebukk og da blir det meste "litt" lettere. :wink:

Er litt spenn med stabstaget på, men det går.

Fint det ordnet seg da. Nå kan du det til du må bytte om 2 år igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 2år igjen!? :-s

Kjøpte Bilstein i steden for orginal. Halve prisen og Bilstein er jo kjent for kvalitet :-)

RS

Vant til å gjøre dette på løftebukk og da blir det meste "litt" lettere. :wink:

Er litt spenn med stabstaget på, men det går.

Fint det ordnet seg da. Nå kan du det til du må bytte om 2 år igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel har en 320d med snart 175000km på telleren. Har ingen prob med noe framme (Bank i bordet).

RS

Kanskje litt overdrevet, men er nesten som forbruksvare å regne disse fjørene, på lik linje med lenkearmer og stabstag foran :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle være grunnen for dette?

Verkstedet kunne si at de har vært borti noe få slike tilfeller,men ikke ofte.

RS

Enkelt å bytte bak, men ja. De fjærene holder ikke lenge :S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle være grunnen for dette?

Verkstedet kunne si at de har vært borti noe få slike tilfeller,men ikke ofte.

RS

Enkelt å bytte bak, men ja. De fjærene holder ikke lenge :S

Her er grunnen.

Når man skal senke bilen litt så sliter det utrolig mye mer i kombinasjon med store felger og kanskje litt hard kjøring til tider. ;) Her refererte jeg ikke til at det var standard, men synes at de fjærene ikke holdt lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde selv denne jobben i går på vår E46 318i sedan.

Fulgte anvisningen til Lars89, og kan bare bekrefte at dette var veldig enkelt. Ser ut som det er samme opplegget på touring også.

Bolten til demperen satt litt, så du bør ha en nøkkel/skralle med langt skaft (om du ikke hat trykkluftverktøy da).

Nye Bilstein fjærer her også (ikke senk) da org BMW fjærene holdt i knappe 3 år :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...