Gå til innhold

Lettere svinghjul på turbo-bil? Hva er deres mening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å vurderer lettere svinghjul på bilen, men hører mange sier dette gjør seg bedre på sugemotor.

Hva er deres mening ang dette? Det orginale veier jo ca 11 kilo, og det jeg ser på er rundt 4-5kg.

Det gjelder en E36 m50 turbo.

Skrevet
Driver å vurderer lettere svinghjul på bilen, men hører mange sier dette gjør seg bedre på sugemotor.

Hva er deres mening ang dette? Det orginale veier jo ca 11 kilo, og det jeg ser på er rundt 4-5kg.

Det gjelder en E36 m50 turbo.

lettere svinghjul gjør seg uansett n/a eller sugehjelp. jo mindre vekt/motstand i drivverket, jo bedre :)

Skrevet

Forskjellen ligger er såkalt enkel eller dobbelmasse svinghjul. Det du må tenke på er at du får sannsynligvis en del slamring fra svinghjulet. Søk på google eller youtube på flywheel chatter.

Skrevet

jeg skal ikke lette svinghjulet.. mer vekt på det gjør bilen mere kjørbar på normal kjøring..

hvis svinghjulet slamrer så er det noe ILLE! er nok clutch/utløserlager som bråker...

Skrevet

får ikke noe smalring av å lette svinhjul heller..

+ att på en turbo bil så er det kjekt med litt tyngre.. så jeg hadde ikke giddi

Skrevet

vet ikke heilt ka eg syns om å lette svingjul... du vill få en motor som e litt mer turtalls villig men igjen så vill du miste moment....

Skrevet

eee nei ikke akurat... du treng exsos før å få snurra turboen. å mer turtall=mer exsos så du vill få raskare spolupp me å lette svinghjul men den vill jo bli veldig slapp når du ligg å kjøre vanlig uten turbo trykk...

Skrevet

Mister jo ikke noe moment med å ha lett svinghjul - motoren er jo den samme den. På en bil som kjøres aktivt ser jeg kun fordeler. Fortere opp og ned i turtall og trenger ikke treffe så nøye på mellomgassinger.

Men ja.. de lager lyder når har bilen i fri og clutchen ute. Står man mye sånn (rånere f.eks) er det kanskje plagsomt?

Skrevet

er nestem inne på den gamle hk vs nm debaten igjenn her nå.. :lol: og jo du mister nm ved letta sving hjul og kan komme bori ugjemt gange på lavt turtal men igjenn ett pluss ene veien er kansje minus andre vei så er opp til ver enkelt og bestem det men personligt ville eg ikke ha letta sving hjule.. litt kjekkt og få revet løs dekkene i ny og næ hehe :D

Skrevet

er ikke noe hk vs nm debatt i den forstand du mener. hk er et produkt av nm og turtall. ordet "produkt" har en matamatisk betydning, så ikke svar på dette utsagnet om ikke du kan noe om det.

Og nei, et svinghjul hverken gir eller tar moment. Grunnen til at man har relativt tunge svinghjul på vanlige biler er for å dra nytte av "massetreghet" prinsippet.

Jeg ville beholdt det vanlige svinghjulet om ikke du har et over norm seriøst bygg.

Skrevet

ulempen ved lett svinhjul er normal by kjøring, i gangtagning, trekking av henger osv.

ved lett svinghjul må du ha mer gass for og komme opp samme bakke som med tungt svinghjul pga endring av motorens egenrotasjons kurve.

Lette svinghjul øker responsen, men senker kjørbarheten og i gangtagning da svinghjulet gjør at motoren ikke dette så mye i turtall når du skal for eks kjøre i kø.

Har du derimot en bane dedikert bil, kan responsen gjøre at heal`n toe teknikken sitter bedre ved nedbremsing, motoren reagerer raskere ut av sving.

Om du har turbo bil kan dette medføre raskere spool time ( noe som 100 andre ting også kan gjøre )

SÅ det som er viktig er, hva bruker du bilen mest til? hva trenger du?

Jeg har lettet svinghjulet mitt, men jeg trekker ikke henger, og bruker den sjelden til kø og sånn kjøring.

På en annen motor jeg bygget veide svinhjul med clutch 4590 gram.. makan til respons har jeg kun hørt på wankel og r sykler.

Skrevet

det er greit nok å dra frem en hel del eksempel. du viser at du har greie på hva du prater om. MEN du må ikke gi mer gass opp en lik bakk med lettere svinghjul. Da har du missforstått fysikken bak det hele. Turtallet vil falle noe mer i det stigningen endres.Det har altså ingenting med effekt å gjøre, men massetreghet. Da har du et lite ekstra "punch" for å forklare det folkelig når du møter høyere motstand (som en bakke ol).

grunnen til at det oppleves som at du må ha mer gass på samme bakke, er at når stigningen kommer, vil turtallet falle noe mer på den med lett svinghjul. men effekten er den samme på begge motorene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...