Gå til innhold

Diverse spørsmål i fbm ombygging fra 520 til 525 e34 '93


kje
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har lest så og si alt som finnes av emner om motorbytte i e34, men fremdeles noen spørsmål som forblir ubesvart. Håper dere kan hjelpe mæ her :)

Skal bygge om min 520 til 525 ('93 begge to), men for å spare møe arbeid ønsker æ å benytte girkassa, mellomaksel og differensial fra 520'en. Er girkassa sterk nok original? Eller må æ skifte til sterkere clutch og trykkplate? Hvis 520-girkassa ikke er spesielt holdbar må æ finne mæ 525-girkasse og mellomaksel ettersom delebilen min har automatkasse.

Har idag montert en differensial fra e30 325 med 25% sperre og 3,64 i utveksling. Originalt på 525 er vel 3,23, men 3,64 skal vel fungere greit på norske veier?

Det er Siemens motorledningsnett i 520'en og Bosch i 525'en og som æ har skjønt er det forskjellig motorkontakt. Får æ tak i ny kontakt på GS Bildeler for eksempel? Finnes koplingsskjema en plass?

Ble litt spørsmål, men kjekt å være godt forberedt før en begynner :D Veldig takknemlig for alle svar som kan hjelpe mæ videre med prosjektet! Mvh, Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ang motor. 520 m50b20 93 modell. har vell vanos.. altså siemens hjerne

525 m50b25 93 modell. vet ikke om disse kom med vanos eller non vanos. men hvis du ha bosch hjerne. er det non vanos..

ang girkassa så tåler den ombygging. men lurer på om du må bytte svinghjul på motoren du skal ha i.med tanke på automat.. vet ikke helt om dette passer overens.

ang bremser må du sikkert få dette godkjent..- har nettopp byttet selv.. men dette var touring. er vell samme bremser på 520 og 525 touring??

koblings skjema fins det. men vanskelig å forstå hvis man ikke kan lese dette :@

håper dette var litt til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertlig takk for godt og utfyllende svar :) Begge motorene har vanos, og fant nettopp ut at de også hadde samme motorkontakt. Selv om en er Bosch og en Siemens. Lurer på om det var to ledninger mer i 525-kontakten da... 1 og 2 eller 8 og 9 mener æ det var. Hva kan det være?

Er det ikke dobbeltmassesvinghjul på automat 525 også? Flytter vel bare dette over på prosjektbilen også vel :) ? Må få den til å tro den står i drive også på en måte. Noen som vet hvordan man gjør det?

Bremsene er like på touringen så vidt æ vet ja. Flytter over bremsene foran. Bak er det likt :D Har sendt søknad, men får vel ikke svar på et par måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul passer fra 520 ja.

Det jeg fikk beskjed om da jeg sjekka opp forskjeller på 520 og 525 sedan 93 modell, var at for å få det godkjent måtte bremser foran byttes (pga det er massive skiver på 520 og ventilerte på 525), og diffen måtte byttes pga annen utveksling og fordi 525 har den "store" diffen. Og skal man ha store diffen på en 520 må også traversen byttes..

Ang motorledningsnett så bruker du bare det du har fra 2,5en og driter i automatkassestyreenheten, men du bruker motorstyreenheten fra 2,5en.

Ang godkjenning er det EKSTREMT vanskelig å bli oppdaget om du skulle bestemme deg for ikke å godkjenne dette, men selvfølgelig er det greit å ha alt på stell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noen form for modifikasjoner? Fikk du beskjed fra biltilsynet om å skifte kardangen pga utvekslingen? Synes det høres litt merkelig ut... 520 mellomakselen passer vel dårlig på 525 diffen da, gjør den ikke?

Prøver mæ på ei godkjenning i første omgang, men fare for at det blir motorbytte uansett ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for å få en ombygging godkjent skal alt som har med understell og bremser å gjøre være likt. Og diffen er ikke bare annen utveksling på, den er også sterkere på 2,5. Mener at du kan bruke 2liter stikkakslinger om du bare flytter over kubbene, og om det er likt som på E36 kan du lage deg en "hybrid" mellomaksling (halvt 2,0 og halvt 2,5) så skal dette passe fint overens.

I tillegg så har jo du en 525 delebil, og det er jo ikke store jobben å flytte over en travers og en diff :P Når du alt har alle delene, hvorfor ikke bare gjøre en fullstendig ombygging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han æ prata med over telefon hos biltilsynet mente at det ikke skulle være nødvendig å skifte drivverk, men min saksbehandler mener helt sikkert noe annet... Diffen min er hentet fra en e30 325, men helt klart at 525 e34 diffen er kraftigere :P

Stikkakslingene hadde samme delenummer iallfall. Æ kan altså bruke siste halvdel av mellomakselen fra delebilen (525 automat)? 520 fra girkasse til joint og 525 fra joint til diff? Passer de sammen i jointen da?

Hadde æ hatt en komplett manuell 525 hadde æ selvsagt flyttet over alt, men datt over et tilbud æ ikke kunne si nei til :) Automatmotorer er som regel litt penere kjørt også :D

Veldig takknemlig for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...