Gå til innhold

Sugetrim VS. turbotrim


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å tenker på om jeg skal selge E30`n, trimme den , eller bare la den være som den er..

og jeg lurer på litt om trimming.

hva burde man velge om man først skal trimme, turbo eller sug?

Sug koster vel litt mer å bygge, men ser for meg at det er mer holdbart..

turbo syns jo bedre om de med gule vester stopper meg å finner ut at de skal kikke i motorrommet..

Hva vil det forskjellige koste om man skal gjøre det så man får litt effektøkning på en m20b25

Ser jeg kan få ett turbokit på ebay til 6000 hjem i posten, pluss evt toll.

men det er jo da kunn for det "utenfor" motoren..

hva kan man gjøre for evt sugetrim ?

kvaskam

innsug?

har simonseffektanlegg

maifold ?

datasprut ?

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ingen trimekspert:

1) Sugetrim er ekstremt dyr.

2) Skal turbo oppsettet være holdbar så ser du på 50.000 kr og MYE frustrasjon da mange deler må tilpasses.

3) Hvis det er IXen du skal trimme så tror jeg ikke drivverket tåler særlig trim dessverre..

4) Aldri kjøp kit fra ebay med mindre det er høyt profilerte merker, som f eks HKS kit for japsebiler. Mange grunner, bl a lite gjennomprøvde, billigkomponents og mangelfulle kits florer ebay.

Skrevet

hørt at sugetrim er dyrt ja..

er ix n ja! vet dette, litt kjedelig egt, for er ikke mulig å få tak i forsterket understell på den.. evt begynne å modde da, og det er ikke jeg flink nok til..

får se hva jeg gjør..

angrer sykt på at jeg solgte den e30 2 dørsbilen jeg hadde..

Men kan det ha noe å si å montere sprut direkte på en orginal m20b25 da ? hmmm

Skrevet

Alt av trim er DYRT.

For å få det til å holde må det også koste, så alt kommer an på. Jeg er personlig mer glad i sugetrim, og til nød gå for kompressor.

Men turbo synes jeg er for mye jall..

Pppssshhht -WTF, en bil skal ikek prompe

Men det er mitt synspunkt på turbo.

Nok tullprat fra meg, dersom du i første omgang faktisk skal bruke penger på bilen. Så hadde jeg brukt litt på å få den heeeelt strøken og fin i første omgang, for så å forsterke understell og gjøre bilen bedre å kjøre. Nye foringer her og der, det er mye mer morsomt enn å legge ut mye for 10-15 esler til og fra.

Skrevet

Vil nok ikke ha noe for seg å montere sprut på en org motor. Du klarer sansynligvis ikke å mappe det noe bedre enn hva ingeniørene på BMW allerede har gjort. Dersom du øker komp, Hiver i kvasskamm, og begynner porting av topp osv, kan du tjene en god del mer på sprut, men ikke før, i think !

Skrevet

njs en klare nok og hente ut en del mer med datasprut men det vil jo koste en go del da.. ligger vel en plass mellom 7 til 12 tusen for en grei mapping pluss sprutet..

eg har et autronic sm4 sprut til 325 kompressor bilen min som polly motor sport skulle monter men det alt for dyrt for meg han skulle ha nesten 30.000 for og lodde stikk og mappe.. altså at eg monterte alt selv så bare loddet han det..

eg gikk heller for chip hos motorviagra her på forumet og bensintrykks regulator og bredbåndslamdba alt til ca 4500kr det funker jævli bra det til en mye rimeliger peng :lol:

Skrevet

Nåjoda, du får hentet mange tapte hester med datasprut, samt at du får et par nye, forbruket går som oftes ned og bilen blir bedre å kjøre. Jeg står for sugetrim all the way, og holder selv på med en 2.7 stroking. Kommer til å koste rundt 70-120 tusen, men i mine øyner vil det være verdt det, får jo tross alt en effektøkning fra 170 hester til 270-280 når jeg er ferdig. Men på en 325IX ville jeg heller gjort bilen strøken, stiv og god, så evt. solgt den eller hatt den som bruksbil mens en annen 2-dørs E30 er under kniven.

Skrevet

Eventuelt kan du jo bytte motor da... For eksempel M50, tjener noen hester og gaar nok ned i forbruk, og saa lenge ikke bilen sier psssstj burde ikke onkel vaere interesert i aa kikke under panseret. EU burde ogsaa gaa greit.

Skrevet
Vil nok ikke ha noe for seg å montere sprut på en org motor. Du klarer sansynligvis ikke å mappe det noe bedre enn hva ingeniørene på BMW allerede har gjort. Dersom du øker komp, Hiver i kvasskamm, og begynner porting av topp osv, kan du tjene en god del mer på sprut, men ikke før, i think !

der tar du RIMELIG feil.. i 88 da bmw gjorde dette var ikke dette så "nøye" pga det skulle være serieprodusert.. å montere datasprut på en motor kan forandre motoren totalt!

jeg anbefaler å hive på sprut først.. å starte med ordentlig motorstyring er det viktigste!

Skrevet

Jeg personlig synes sugetrim er råest, klart du får mere hk pr krone med turbo men når man hører lyden av en illsint motor med weber forgassere eller et skikkelig datasprut da får jeg gåsehud, husker i gode gamle dager da Ford Escort, BMW M3 og de andre værstingene herjet på skogsveiene

Skrevet

Enig med at sugetrim er det tøffeste. Gått lei av alle disse turbobyggene.... sugetrim blir jo mer begrenset med tanke på effektuttak da...

Skrevet

Sugetrim er desidert det feiteste om man klare å få ut en del HK men med turbo er det lettere å øke antall HK, eg kjem iallefall aldri til å kjøre E30 uten turbo igjen, isåfall blir det en strøken M-Tech 2 om eg skulle komme over det til rimeleg pris :)

Og som folk seier her så burde du legge litt penger i trimmet uansett om det er sug eller push, sparer altid på det. Eg har lært det på den harde måten :P

Skrevet

Det feteste med sugetrim er at man fortsatt beholder konstant respons på gassen. Det er utrolig gøy gjennom svingene/på banen. Her taper turbobiler litt, med mindre du har en WRX/Evo som gjør opp med sinnsyke kjøreegenskaper.

Også er det med lyden. Lyden av NA (naturally aspirated som det også heter) rekkesekser er på helt annet nivå enn hva turbobiler produserer (dumpventil lyd er tøft, men omtrent der stopper det og hehe). Virker som om man må trimme noe grusomt med turbobygg for å få tøff lyd...

Uansett, lykke til. På en E30 ville jeg helt klart valgt basic sugetrim og deretter vektreduksjon, bedre dempere, bedre bremser, bedre dekk, oppgradering av bremser osv. :) Det er jo kjøreglede vi ønsker mer av, ikke sant? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...