Gå til innhold

Dårlig betalingsmoral på kjøp/salg forumet ?

Tom K
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt mye rart til salgs på forumet her og det har vel egentlig vært dårlig med salg, men dere som alltid spør om ting kan sendes i oppkrav, hvis dere ikke betaler når vi avtaler forskuddsbetaling, hvordan hadde dere tenkt til å klare å betale når pakken kom i oppkrav med enda høyere porto ? synes dette er dårlig, ting holdes av til de som sier de skal betale men så kommer det aldri noen penger, nå skal det legges til at det faktisk er noen få som er veldig flinke og raske til å betale også da :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre slik med veldig mange her inne, men det er nok noe man bare må regne med når det er såpass mange son bruker dette forumet.

Det skulle vært en annen ordning med tanke på kjøp/salg forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la trådene i salgs forumet være slik at den som oppretter tråden blir sin egen moderator der? så kan han fjerne innlegg han ikke liker (jada, så kommer noen sikkert til å si, tenk om han fjerner relevante klager på produktet osv...) OG stenge tråden når salget er gjennomført i form av en "lukk salg".

Når man da trykker "lukk salg" så får man opp en liste over alle brukerene / anonym kjøper og Ikke tilsalgs lengere. Man kan velge det som passer seg best.

Dersom man velger NICK kan man gi karakter. Dersom man velger Anonym er det fordi man ikke orker å gi karakter. Dersom man velger ikke salg så er vel tingen ikke tilsalgs lengere eller f.eks solgt en annen plass.

Ved å velge f.eks "PenguiN-" blir da tråden automatisk stengt og merket som SOLGT samt jeg får positiv eller negativ omtale for måten SELGER synes handelen ble gjennomført på.

Kan vel være en meget god løsning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville foreslått en paypal lignende ordning

Hvorfor ikke bare bruke paypal da? Er jo bare å sende en "money request" til selgers epostadresse (som er knyttet til paypal-kontoen). Fungerer vel omtrent på samma måte som om man handlet via ebay mtp mulighet for å kreve tilbake penger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel ikke å få pengene, problemet er at folk vil ha pakken i oppkrav, men når jeg sier at jeg vil ha forskudd og "kjøper " sier at det er helt greit og lover å overføre penger men alikevel ikke gjør det, da sitter jeg der med deler jeg kanskje kunne solgt flere ganger mens jeg venter på penger som ikke kommer fra han jeg i utgangspunktet hadde lovet delene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er sånn jeg også gjør, men det er litt dumt når Per fra Ringsaker sier han skal sette inn penger og jeg regner med at han gjør det, da kan jeg jo ikke selge delen til noen andre heller, jeg må jo vente noen dager for å se om Per virkelig setter inn penger, når han da IKKE setter inn penger som lovet så har jeg allerede mistet flere potensielle kjøpere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vet ikke jeg men.. Jeg solgte 2 stk aludører til e36 for snart 2 mnd siden.. har fått betaling og alt, men kjøper har bare ikke henta dem enda.. Sist jeg ringte å purra på ham så var han på vei til sydligere strøk :lol:

Og dette er for meg en vilt fremmed som bor masse titallsmil fra meg som jeg aldri har snakka med før.. så det kan faktisk gå andre veien også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kjøp og salg forumet fungerer utmerket jeg, sett i forhold til hvor mange som er der. Har til dags dato handlet over 100 ganger i dette forumet, og har bare hatt problem en eneste gang (som til slutt løste seg).

En fin ting om kjøper ikke ønsker å forhåndsbetale fullt er å kreve at han forhåndsbetaler oppkrav og fraktbeløpet, slik at du ikke sitter igjen med svarteper om han ikke henter pakken. Godtar han ikke dette så avblåser jeg bare handelen. Spesielt når jeg poengterer at jeg har vært her i 6 år og har over 6000 innlegg. Det vil være 'selvmord' å begynne å svindle folk da. Hittil har jeg ikke hatt noe problemer, og folk forhåndsbetaler stort sett uten problem.

Det aller viktigste er å sjekke opp rundt ukjente brukere, få adresse, telefon, google navnet deres, finne ut om de har noen venner her på forumet eller på facebook som du evt kan ringe og få mer info om, om det skulle skjære seg. Lage seg et lite 'sikkerhetsnett' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med å forhåndsbetale oppkrav og porto var ikke så dumt oddis, har hatt et veldig blandet forhold til kjøp/salg her på forumet. Har endt opp med å måtte betale porto både frem og tilbake opptil flere ganger, spesielt nå i det siste. Litt irriterende, men det er mye bra på kjøp/salg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke alltid slik at selgerne er like "oppegående". Det har sjedd med meg flere ganger at jeg har ventet flere uker før delene har blitt sendt, eventuelt solgt til noen andre enda det var avtalt pris og alt.. De fleste er greie da.. Så jeg mener at selger burde kunne ha mulighet til å rate kjøper, og motsatt.. Eventuelt legge igjen kommentarer på profilen etter kjøp og salg. Disse burde da ikke være mulig å slette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...