Olav_64 Skrevet Juli 30, 2010 Skrevet Juli 30, 2010 Hei, jeg må etterfylle hydraulikkolje på baklukeåpneren, er det noen som vet hvilken type olje det skal være, må jeg til forhandler? Og spørsmål to, skal det fylles opp til nivåpluggen på siden eller bare opp til toppen av den gjennomsiktige beholderen?
Olav_64 Skrevet August 19, 2010 Forfatter Skrevet August 19, 2010 Løst. Edit: Var visst ikke løst likevel, jeg kjøpte Pentosin CHF 11S hydraulikkolje fra GS Bildeler, og den er grønn. Mens oljen på bilen er rød, så da ble jeg lite lysten til å etterfylle. Er det ingen som vet noe om dette?
Olav_64 Skrevet Oktober 4, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2010 Oppdatering: nå har jeg fått tak i riktig oljetype hos forhandler, selges kun sammen med et repsett til hydraulikken. Er det noen som vet hvordan man etterfyller? Prøvd via to plugger, tur og retur slangekoblinger samt å ta av beholderen. Altså 5 forskjellige måter. Resulatet var kun oljesøl til 1500 kr literen...
RaymondJ Skrevet Oktober 4, 2010 Skrevet Oktober 4, 2010 Har du bilder av hvordan systemet ser ut? Ikke peiling på hvordan opplegget er på BMW`en, men jobber mye med hydraulikk til daglig. Systemet burde bestå av en dobbeltvirkende sylinder, ei lita hydraulikkpumpe og en beholder til olja, korrekt? Ellers er hydraulikksystemer ofte ekstremt ukritiske til oljetype, men det er vel veldig unyttig for deg å høre nå....
Olav_64 Skrevet Oktober 5, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2010 Vel, oljen er kjøpt Jeg har også jobbet mye med hydraulikk, inkludert bygging av hydraulikksentraler, styrepaneler og powerunits til skip og offshore. Men problemet her er at jeg mangler manual, og det er visst mangelvare på forumet her... Det er en blokk bak reservehjulet med pumpe, reservoar og tur og retur slange opp til taket. Reservoaret er av gjennomsiktig plast, og nivået er under halvfullt så det trengs sikkert omtrent en halv desiliter påfyll. Det er sikret med en slangeklemme, men jeg får det ikke av ved å løsne klemma. I tillegg er det, som sagt, to blendeplugger i tillegg til tur og returslangene. Men ingen av disse ser ut til å gi fri passasje til reservoaret. Det eneste jeg ikke har prøvd, er å ta av motoren/oljepumpa. Men jeg synes det er rart hvis jeg er den eneste med dette problemet eller at ingen har opplysninger fra verkstedmanual...
RaymondJ Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 Ah, da har nok du minst like god greie på dette som meg! Men er det ikke noe fornuftig sted å fylle på i reservoaret altså? Ikke noe lokk og skru opp? Skal du etterfylle fordi systemet funker dårlig, eller bare fordi nivået er lavt?
Olav_64 Skrevet Oktober 6, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2010 Jeg regna jo med at en av pluggene var for påfylling, fortrinnsvis den som peker utover mot reservehjulet. Men både den og en som peker innover mot hjulbrønnen ble prøvd, jeg skrudde løs hele uniten (fleksible slanger). Grunnen er at luka ikke går opp som den skal, pumpa starter og noen ganger går den nesten helt opp, andre ganger halvveis eller knapt i det hele tatt. Og nivået ser lavt ut Ang. olje; det er ikke sikkert man må bruke den originale hydraulikkoljen, men jeg har ikke lyst til å blande inn annen olje. Den er rød som ATF. Og pga. prisen vil jeg ikke prøve og feile mer...
Otis Skrevet Oktober 6, 2010 Skrevet Oktober 6, 2010 http://eneo.mine.nu/up/loads/index.php? ... akluke.zip Fikk låne server til en kompis. Så dette er da filen fra TIS som skal ineholde endel info som du trenger.
Olav_64 Skrevet Oktober 6, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2010 Kjempefint, takk skal du ha Jeg prøvde å fylle på via den riktige pluggen, men ikke i den posisjonen.
Olav_64 Skrevet Oktober 20, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2010 Oppdatering: Min bil har den utgaven uten plugg for etterfylling, og ifølge BMW må det da kjøpes ny hydraulikkenhet. Jeg tror ikke det, så etter en time prøving og feiling fant jeg en metode for å etterfylle ved å åpne en av pluggene samtidig som jeg beveget på luka for å få nivået til å synke nok til å få på noen dråper. Gjør som følger: 1. Åpne luka og sett den i halvåpen posisjon. 2. Ta ut pluggen som bildet viser. NB. Pass på den lille fjæra i pluggen. 3. Løft luka ca 5cm, og fyll etter nivået når det synker. Løft så nye 5 cm og gjenta, helt til luka er helt oppe. 4. Skru i pluggen igjen og lukk luka helt. Åpne den til halvåpen posisjon igjen. 5. Gjenta punkt 3 og 4 til nivået er tilstrekkelig. Det tar sin tid- luka måtte helt ned igjen 4-5 ganger. 6. Sjekk nivået ved å plassere uniten med motoren opp. Krysset på siden av reservoaret er nivåmerkene. Jeg satte på en bit vakuumslange på flaska for å hindre søl av de dyrebare dråpene. Ifølge GS Bildeler er det mulig å ta av reservoaret ved å fjerne slangeklemma og vippe det av. Det prøvde jeg på men tok ikke sjansen på å brekke det i stykker.
Olav_64 Skrevet Oktober 20, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2010 Nja. Den nøler litt i starten innimellom, men hvis den først går opp de første 10 cm går den videre opp uten problemer. Så det er en stor forbedring men ikke helt bra. Den går fint på 2. og 3. forsøk, men det er jo liksom første forsøk som teller... Kan se ut som om trykket er i laveste laget.
1802tii Skrevet April 22, 2013 Skrevet April 22, 2013 Har samme problemet. Touring. Luken går ikke helt opp. Virker som om pumpen går i en viss tid før den stopper igjen. Kan være problemer med hengsler? Eventuelt demper som skal hjelpe til? Eller er demperen for glassdelen? Knappen på innsiden av luken virker heller ikke. Kan det være en sammenheng? Lukker med åpnings knappen på utsiden av luken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå