Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noen sykkler over et gangfelt uten at de hindrer meg bryr jeg meg ikke.. Men Der er mange som sykkler omtrent som de skulle vært fotgjengere da du alltid er pliktig og stoppe for en fotgjenger på en fotgjenger overgang.. Siden sykkel å er deffinert som kjøretøy så må sykkelisten gå av sykkelen for at jeg skal ha vikeplikt.. Men mange sykkelister bare buser på det de klarer.. disse springer jeg etter..

Har å en annen ting.. Driver gårdsbruk og opplever stadig og måtte kjøre forbi sykkelister.. Da står de gjerne i et kryss og ser traktoren komme i høy hastighet for så å bare hive seg inn på trafikkert vei.. Hva er vitsen med det? Er vel en kjennt sak at dagens traktorer ofte holder 50 km/t

Har kjefta opp en sykkelist for dette og han var politi på toppen av det hele.. unnskyldningen var at han trodde han kunne sykkle fra meg.. Da lå jeg over en mil bak han og ville forbi.. Men med 3.2 meters bredde og norske bygdeveier er det ikke lett og komme forbi..

Fikk forresten bot et par dager etterpå for kjøring etter vei med ulovlig ekvipasje som de kallte det.. For breit uten følgebil og bla bla bla.. Nektet betale og stillte i retten med Lov verket der det står at landbruksutstyr går på dispensasjon..

Alt i alt..

trafikkanter seg så være bil eller lastebil og traktor og sykkelister vil nok aldri bli enige.. Men synes vi burde prøve den kardemmome loven litt.. Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg..

Og så det var sagt.. sykkle så mye dere vil.. men disse store gruppene på 20 sykkler pluss i 35 km etter veien er farlig uansett hva dere sier.. for jeg har aldri vært uten for at en slik gruppe svinger av veien og slipper forbi..

da har jeg kjørt 200 000 km i året i 7 år med lastebil mellom ålesund-bergen-trondheim-oslo..

Men ser slik på det når jeg tar dere igjen: tid for og tømme vann i kaffetraktern og sette den på og smøre seg et par brødskiver til dere kommer dere vekk.. Merklig hvor mye man får gjort når man må ligge i 30-40km i timen.. Ligger da på grei avstand og diller til jeg enten får forbikjørings strekke eller dere svinger av..

Forøvrig har jeg levert nøkklene på lastebilen fordi Lønnen i lastebil norge er for dårlig.. Veiene er på trynet.. ingen samarbeider i trafikken.. verken sykkler.. motorsykkler.. biler eller noe..

Så når jeg fikk tilbud om en 8-4 jobb med bedre lønn ble bilen parkert på dagen..

Uansett.. Sykkelister kos dere med treningen og ha det morro.. Men snu dere og titt litt bak av og til..

Til oss kjørende.. Ta litt hensyn.. start heller 5 minutt før om du skal en plass..

Ahh by the way.. Mellom ålesund og bergen visst du ligger på 90 og kjører idiot så kommer du frem på ca 7 timer.. om du legger deg ned på 70 er du fremme på 7.5 time..

dette med lastebil.. Da har du spart MYE diesel og deg selv..

Stress ned.. Nyt kaffen og se deg litt rundt.. kanskje ser du noe rart langs veien..? ;)

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Alt i alt..

trafikkanter seg så være bil eller lastebil og traktor og sykkelister vil nok aldri bli enige.. Men synes vi burde prøve den kardemmome loven litt.. Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg..

Enig!

Og så det var sagt.. sykkle så mye dere vil.. men disse store gruppene på 20 sykkler pluss i 35 km etter veien er farlig uansett hva dere sier.. for jeg har aldri vært uten for at en slik gruppe svinger av veien og slipper forbi..

På vegne av alle syklistene jeg kjenner som oppfører seg ordentlig i trafikken er jeg flau over å høre det.

Uansett.. Sykkelister kos dere med treningen og ha det morro.. Men snu dere og titt litt bak av og til..

Til oss kjørende.. Ta litt hensyn.. start heller 5 minutt før om du skal en plass..

Enig igjen.

Ahh by the way.. Mellom ålesund og bergen visst du ligger på 90 og kjører idiot så kommer du frem på ca 7 timer.. om du legger deg ned på 70 er du fremme på 7.5 time..

dette med lastebil.. Da har du spart MYE diesel og deg selv..

Stress ned.. Nyt kaffen og se deg litt rundt.. kanskje ser du noe rart langs veien..? ;)

:applause:

Skrevet

Jeg hindres selvfølgelig mer av andre billister enn av syklister, men dersom alle syklistene hadde kjørt bil, ville jeg kommet tidligere hjem..

Vær ikke så sikker på det. En bil tar opp utrolig mye veiareal. Hva om bilistene tok bussen? Skal du ikke bli sint på dem for at de er egoistiske og tar bilen istedet slik at de er i veien for deg? Sprute litt spylervæske, kanskje?

Herregud, jeg tror ikke du skal skrike så høyt om at det er vanskelig å diskutere med noen som vet at de har rett, kverulanter osv. Det gjelder akkurat det samme som tråden som omhandler en parkingsbot pga parkering med tilhenger når sjåføren har løst ut billett for bilen,- på en GRATIS parkering. Det er lov å vite sjønn.

Men fra det ene til det andre, hva er poenget med å joine et bmw forum hvor omtrentlig alle du krangler med (et par er mer eller mindre enig med deg) har over 1000innlegg. Du kan tydeligvis heller ikke ha mye annet å gjøre på fritiden din enn å opprette flere brukere her inne for å styrke troverdigheten din. (Dere tolker og skriver MYE likt, og ingen av dere kommenterer de samme sitatene tydeligvis) Har du lyst på venner anbefaler jeg deg å være hyggelig mot folk. Og blir du like bastant når jeg kommer bak deg mens du sitter på sykkelsetet ditt, blir du den første (og helt sikkert siste) syklisten jeg spruter spylerværske på. Og da med GOD samvittighet. Eller så kan du kanskje begynne å vise litt sjønn du også?

Skrevet
Geir, du prøver å informere en gjeng bestemte medlemmer om trafikkregler, som tydeligvis har sin egen mening, og som tydeligvis ikke tar inn "informasjonen" du sender ut. Why bother?

Fordi at de samme diskusjonene på diverse Facebook-sider fører til at 1 av 100 revurderer meningene sine når de får mer informasjon om motparten og forstår at meningene er i konflikt med lovverket. 1 av 100 er bedre enn 0 av 100.

Skrevet

Dette er kloke ord!

Skrevet
Jeg skjønner ikke at dere gidder å diskutere dette mer.. de nye medlemmene her kvervulerer jo bare om det samme om igjen og om igjen..

Og det gjør ikke de medlemmene som har litt fartstid?

Vi sier det samme om igjen fordi Veitrafikkloven samt anbefalingene fra Syklistenes landsforbund, Politiet, Trygg trafikk og Samferdselsdepartementet IKKE har endret seg mens vi har diskutert. Jeg gjør ikke annet enn å referere dette, og så skal jeg bli kalt moralist, kverulant og en hel masse ting av folk som ikke tåler å høre sannheten.

Alle profesjonelle som har greie på trafikk i Norge er enige i det jeg sier. Alle som både sykler og kjører bil er stort sett enig i det jeg sier. De eneste som er uenige er de som bare kjører bil og IKKE har faglig trafikk-kompetanse.

Hva er grunnen til at disse er unenige, tro?

a) De vet noe som syklistene og trafikkkompetansen IKKE har fått med seg

B) De har oversett noe som syklistene og trafikkkompetansen har fått med seg

Skrevet

Men fra det ene til det andre, hva er poenget med å joine et bmw forum hvor omtrentlig alle du krangler med (et par er mer eller mindre enig med deg) har over 1000innlegg.

Er det så at antall innlegg gir spesielle rettigheter i trafikken?

Jeg gjør ikke annet enn å referere til hvilke regler og anbefalinger som gjelder i trafikken. Dersom noen opplever det som krangling, synes jeg ikke det er mitt ansvar.

Og blir du like bastant når jeg kommer bak deg mens du sitter på sykkelsetet ditt, blir du den første (og helt sikkert siste) syklisten jeg spruter spylerværske på. Og da med GOD samvittighet. Eller så kan du kanskje begynne å vise litt sjønn du også?

Hva er det med syklingen min som du har problemer med siden du vil at jeg skal vise skjønn? Jeg synes jeg viser masse skjønn når jeg sykler, jeg - men du har kanskje oppfattet trafikkadferden min annerledes. Fortell hva som er galt, så skal jeg skjerpe meg.

Skrevet

Påstandene er vel heller at du sier at du vil begå kriminelle handlinger mot mennesker som følger loven, fordi du mener loven burde vært annerledes.

Dette skal jeg innrømme at er sant, men å kalle det en kriminell handling å vaske vinduene på bilen er noe jeg ikke får til å stemme

Mener du trusler om fysisk avstraffelse av mennesker som irriterer deg tyder på et reflektert, balansert sinn?

Når blei det fysisk avstraffelse ved å vaske vinduer! Tåler dere ikke en sprut så har dere i allfall ingenting på veien å gjøre, det er noe JEG mener. Dette er jo ett eksempel på hvordan dere sykelfanatikere vrir å vender på ting for at det skal høres fælt ut

Mange av utsagnene som er kommet fram i denne diskusjonen tyder vel på at mennesker som tyr til slike reaksjoner ofte ikke er spesielt smarte. Mangelen på evne til å mestre sinne eller stress gjør forøvrig at folk gjør rare ting, og få av de tingene er særlig gjennomtenkt.

Og med andre ord så er det vanskelig å straffe disse som tyr til slike virkemiddler pga mangel på bevis, ikke sant?

Dette er nytt for meg. Du må nesten vise meg hvor jeg har gjort dette.

Jeg her blandet utsagnet med en annens, beklager så mye! :roll:

Neinei. Siden du ikke er syklist, prøvde jeg å illustrere hvor barnslig det i det hele tatt er å tenke slike tanker som å spyle på syklister. Jeg brukte eksempel som fotgjengere slik at du skulle kunne se det fra et annet perspektiv.

Nå er det stor forskjell på en bakterieinfisert spyttklyse og en dose spylerveske. Spyler man vinduene i det man passerer en syklist så kan dette sleipt forklares med at det ikke er ulovlig å vaske vinduer med syklister i nærheten. Da sier det seg selv at en spyttklyse blir langt vanskelig å forsvare. Sånnsett så var det en utrolig lite gjennomtenkt illustrasjon

Jeg ser for meg at politiet kommer til samme konklusjon når de spør deg hvorfor du sprutet ned en tilfeldig syklist og du forklarer at det var fordi en som heter GeirK oppklarte noen vanlige misforståelser mhp trafikkreglene for syklister på et nettforum.

For det første så kan jeg love deg at hadde politet sett jeg vaske vinduer i nærheten av en syklist så hadde de ikke brydd seg. Hadde syklisten henvendt seg til politiet så hadde jeg vært over alle hauger før de hadde rukket å reagere, noe som de ikke hadde brukt særlig resurser på. Og hadde jeg mot all formodning blitt stoppet og snakket til så hadde jeg sagt at det er ikke ulovlig å vaske vinduer i nærheten av sykklister.

Og til slutt GeirK! det er ikke din jobb å gå rundt og fortelle alle hva som er lov og orden. Man blir så veldig fort et menneske som andre mennesker misliker

Skrevet
Skjønner ikke hvorfor spylervæske skal være så problematisk..

bekjente av meg drikker det i helgene, de lever da i beste velgående enda..

Nei du vet! De stakkars syklistene tåler jo ikke så mye dessverre! Merklig at de i det hele tatt kan sykle i regnvær!

Jeg kjenner også folk som har drukket spylerveske og jeg har selv fått en sprut i trynet da jeg på en eller annen måte fikk ideen om å stå ut av takluka på bilen til en kompis ifart, da pikken selvsagt vasker vinduene så jeg får alt i trynet! Ikke svei det eller irriterte det i øynene, jeg lukta bare veldig alkohol :wink: (Så mye dumme påfunn man hadde som 18 åring, hehe!)

Skrevet

Og til slutt GeirK! det er ikke din jobb å gå rundt og fortelle alle hva som er lov og orden. Man blir så veldig fort et menneske som andre mennesker misliker

Om mennesker jeg ikke kjenner, misliker meg fordi de får høre at lovbruddene deres irriterer meg, bryr jeg meg lite om. Jeg stopper mopedister som kjører på gang- og sykkelsti der ungene mine ferdes, og jeg irettesetter voksne mennesker som hiver fra seg sneiper og forsøpler mitt nærmiljø. Her en dag observerte jeg et ungt par som spiste is i bilen på en parkeringsplass. Etter at dama var ferdig åpnet hun døra og slapp beger og skje rett ned på asfalten. Jeg gikk bort, plukket opp søpla hennes, åpnet døra på bilen og kastet den inn i bilen med et høflig "værsågod". Jeg er for en verden der folk følger lover og regler så godt de kan og tar hensyn til hverandre, og slike ting er mitt bidrag.

Jeg sier også fra til syklister som sykler på rødt lys, fordi de gir bilister grunn til å hate meg.

Skrevet
Å så lenge går det ikke her i Stavanger før jeg finner en hallnakke som sykler midt i veien, istede for på nyasfaltert sykkel & gangsti..

Les dette: "Om syklister i veibanen" http://sportsklubbenrye.no/node/3207

Jeg vet at dette gjelder for syklister, men tror nesten ingen syklister i Stavanger vet dette.

Har en gang i midt minne huske å ha sett en syklist stoppe på rødt lys, et par ganger sett syklistene holde vikeplikten, di tar forbikjøringer på innsiden(som ikke er lov, siden de er trafikanter), lys er mangelfult når det er mørkt ute, osv osv..

Gleder meg til mer en 2% av syklistene klarer å lære reglene, blir nok desverre ikke i min tid..

Skrevet
di tar forbikjøringer på innsiden(som ikke er lov, siden de er trafikanter)

...

Gleder meg til mer en 2% av syklistene klarer å lære reglene, blir nok desverre ikke i min tid..

Jeg gleder meg til mer enn 2% av bilistene klarer å lære reglene som gjelder for sykler, slik at de slipper å irritere seg. Jeg gjør det jeg kan for at det skal skje i min tid:

Trafikkreglene: § 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

Dvs. akkurat der tar du feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...