Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fortsatt ikke fått noe fornuftig svar av syklistene på hvorfor jeg eller andre i klubben ikke var kø-skapende syklister, mens andre skaper vanvittige mengder kø.

Kan det være fordi at vi finner mer egnede steder å bedrive sykling på? det er forresten ulovlig å henge på biler i sykkelritt, så skjønner ikke hvordan dere kan begrunne påheng-metoden deres som bra for treninga?! Den er forstyrrende og urealistisk i forhold til sykkelritt, det er totalt annerledes å ligge i vifteformasjoner/dragsuget bak spinkle og lette syklister enn å ligge i dragsuget bak en bil, noe dere ikke gjør i sykkelritt, annet enn når dere har falt.

Dere har på ingen måte fornuft med dere.. selv om dere er årsak til ulykken, så prøver dere å framstå som offere.. #-o

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg skrev dette kun for å få "vanilla_ninja" til å prøve å tenke over hva han egentlig hadde skrevet i forrige innlegg.

Var liksom voldsomt til anklagelser på at "fredrik 90" og dama hans ikke kunne trafikkreglene og drev planlegging av grove lovbrudd fordi han vurderte å vaske frontruta si.

Bare for å oppklare to ting:

1. Årsaken til anklagen om at fredrik og dama ikke kan trafikkreglene var utsagnet om at syklister ikke har noe i veien å gjøre. Både politiet, Trygg Trafikk, Samferdselsdepartementet og Syklistenes Landsforbund anbefaler tross alt at syklister som holder over gangfart nettopp holder seg i veibanen.

Hvis en leser trafikkreglene kan en faktisk lese at sykkel regnes som et kjøretøy og i utgangspunktet skal benytte veibanen.

2. Jeg sa aldri noe om "grove lovbrudd". Jeg nevnte brudd på reglene fordi fredrik fortalte alle og enhver at han satt og tenkte på å sprute spylevæske på syklisten han tok igjen, ikke at han satt og vurderte å vaske frontruta si.

Hvis du leser teksten til fredrik så vil du også se hva han faktisk skriver.

Forøvrig er jeg enig i at både bilister og syklister bør tenke gjennom holdningene sine i trafikken. Enkelte kan kanskje få en aha-opplevelse.

Jeg ser du nettopp skrev et nytt innlegg, og jeg er enig i at syklistene i saken det her dreier seg om ikke er uten skyld i hva som skjedde, men hovedskylden må legges på bilføreren som med overlegg benyttet bilen sin som våpen for å angripe syklistene og følgebilen.

LJ

Skrevet
Jeg har fortsatt ikke fått noe fornuftig svar av syklistene på hvorfor jeg eller andre i klubben ikke var kø-skapende syklister, mens andre skaper vanvittige mengder kø.

Ikke vet jeg, J-td. Det må du nesten svare på selv.

Når jeg (og klubben) trener forsøker vi å legge treningene til tider og områder med lite trafikk. Men dessverre kan man ikke helt unngå å havne i "konflikt" med bilister, samme hvor mye man forsøker. Det er tross alt et begrenset antal veier her i landet, og det er biler på dem alle.

Men vi er flinke gutter (og jenter), og slipper biler, busser og andre forbi oss forbi så ofte vei og trafikk tillater det gjort på en trygg måte. Vi stopper også ved rødt lys og gangfelt, signaliserer hvor vi skal, og overholder vikeplikter. Tenk om alle syklister var som oss.. ;)

Skrevet
Tydligvis mange tilbakestående folk her på bimmers. Enkelte får ta en runde med dere selv og tenke over hva dere skriver.

100% enig. Håper fyren som bråbremset forran følgebilen ender opp med fengsel og ei hissig bot !

Skrevet
(Mye vissvass, inkludert litt om miljø og verdenskrig)

Ble det for vanskelig for deg å diskutere i en saklig form nå? Som du skrev i det første innlegget i denne tråden:

Jeg pleier å bruke tut akkurat når jeg kjører forbi, nå skal jeg begynne med vindusspyleren..

Da håper jeg syklisten finner bilens eier (gjøres enkelt med SMS), og tar det derfra. Det er ikke sikkert anmeldelsen blir henlagt. Hvis syklisten er like enkel og forutsigbar som deg, vill han/hun kanskje finne bileierens adresse, reise dit, og lage en lang ripe på begge sider av bilen.

Skrevet
en vanlig oversiktlig landevei med 80 sone.

en sykkelist sykkler langs veien. holder seg litt til høyre i kjørefeltet.

bak kommer en bmw i stor fart (la oss si 140km/t)

han i bmw'en ser sykkelisten og legger seg ut til venstre for å kjøre forbi uten å slakke ned farten. kommer ingen biler imot.

sykkelisten hører bilen på lang vei og er ikke begeistret for at det kommer en "maniac" bak han.

i det sjåføren av bmw'en (som samtidig snakker i mobiltelefon) kommer på sia, så gjør sykkelisten en liten manøver med sykkelen ut mot midten av kjørefeltet og kjappt inn til siden igjen. for å vise protest mot bilen.

sjåføren av bilen som er litt ukonsentrert skvetter i og mister kontroll på bilen og havner i grøfta og skader både seg selv og bilen.

hvordan hadde dere stilt dere i denne saken?

Her leser jeg: En bilfører kjører 60km/t fortere enn tillatt, og foretar i tillegg en forbikjøring uten å legge seg over i motsatt kjørefelt.

Manøveren for å "vise protest" er i seg selv ikke ulovlig, såvidt jeg vet. Syklisten kan uansett, helt lovlig, svinge utenom hull og andre hindringer innenfor sitt kjørefelt, uten å signalisere dette. Hvis man som bilfører ikke forholder seg til dette, kan det lett føre til at idioten som kjører i 140 km/t f.eks. blir lam fra nakken og ned.

En syklist som gjør dette for å "vise protest" blir vel omtrent som saken som startet denne diskusjonen: Dvs. syklisten som fremprovoserer at en idiot havner i en stygg, og i stor grad selvforskyldt ulykke oppfatter jeg som mye det samme som bilføreren som kjørte forbi og bremset rett foran Audien syklistene lå i dragsuget til, slik at de forsvant inn bakluken. Syklistene oppførte seg omtrent like idiotisk som den imaginære BMW-sjåføren ved at de lå uforsvarlig nært bilen foran og ikke hadde mulighet til å stoppe da noe uforutsett oppstod.

I begge situasjoner er det snakk om en fremprovosert ulykke hvor den provoserende part kan skylde på hull i veien, katt over veien osv., mens det ikke er til å komme unna at protesthandlingen var lite aktsom og førte til ulykker hvor det i det ene tilfellet var en tenkt ulykke, og i det andre en ulykke hvor det tross alt endte bra, men alle parter burde ha tenkt seg om minst en gang før de gjorde som de gjorde.

Har fortsatt ingen respekt for idioter på veiene, uansett fremkomstmiddel!

Hadde jeg hver eneste gang jeg hadde mulighet stått 100% på min rett og "vist protest" på isolert sett lovlig vis hadde jeg trolig hatt anledning til å kjøre ny leiebil hver dag, helt til den dagen de kroppslige skadene/min egen død hadde hindret meg..

Skrevet
Jeg har fortsatt ikke fått noe fornuftig svar av syklistene på hvorfor jeg eller andre i klubben ikke var kø-skapende syklister, mens andre skaper vanvittige mengder kø

Jeg kan svare for meg selv, og avsløre at det er fordi jeg ikke gidder. Enkel generalisering som du holder på med, fører ingen vei. Det er ikke snakk om "bilister" vs. "syklister".

Skrevet

Noe jeg har sett flere ganger er at 2 eller 3 sykkelister ligger vedsiden av hverandre opp lange bakker(for og snakke i lag da eller ?) Og lager lang kø bak seg begrunn av vansklige forbikjørings forhold. Skal dere så absolutt være i veibanen og liker og utfordre skjebnen så bruk minst mulig plass, ikke sykle vedsiden av hverandre og bruk opp halve kjørebanen.

Sykkelister som sykler alene og ligger helt uti sida er som regel ikke noe problem og komme forbi, med mindre det allerde er blitt lang kø begrunn av ei soon to be retired dame eller mann med hatt ikke tørr og kjøre forbi med sin toyta yaris eller lignende.

Jeg hverken tuter eller vasker vinduene i det jeg kjører forbi sykkelister, men jeg bremser heller ikke ned farten. Liker de så godt og sykle tur i 80 soner så må de bare forvente seg at biler suser forbi i 80.

Skrevet

Jeg hverken tuter eller vasker vinduene i det jeg kjører forbi sykkelister, men jeg bremser heller ikke ned farten. Liker de så godt og sykle tur i 80 soner så må de bare forvente seg at biler suser forbi i 80.

Det er nettopp på grunn av sånne som deg at vi noen ganger ligger to i bredden (lovlig) eller 1 meter fra kanten (som anbefalt av Trygg Trafikk). Da slipper vi at du suser forbi i 80 km/t med 50cm avstand.

Skrevet
det er forresten ulovlig å henge på biler i sykkelritt, så skjønner ikke hvordan dere kan begrunne påheng-metoden deres som bra for treninga?! Den er forstyrrende og urealistisk i forhold til sykkelritt, det er totalt annerledes å ligge i vifteformasjoner/dragsuget bak spinkle og lette syklister enn å ligge i dragsuget bak en bil, noe dere ikke gjør i sykkelritt, annet enn når dere har falt.

http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=4205

Skrevet
Har fortsatt ingen respekt for idioter på veiene, uansett fremkomstmiddel!

Samme her, selvsagt. Når jeg sykler og har stoppet på rødt, tenker jeg jo mitt når en annen syklist sykler rett over. Kanskje hisser samme syklist seg opp hvis en bilist ikke oppfører seg helt etter reglene i en annen sammenheng. Det er sånne idioter som gjør det farlig og ubehagelig i trafikken, og det har ingenting med framkomstmiddelet å gjøre. Det sitter i hodet, og man kan jo trekke paralellen til folk som tenker "ok, det er 80-sone, men jeg velger å kjøre i 130. Jeg vet jo ikke at hvis jeg må bråstoppe, vil jeg ha over 100km/t der jeg normalt hadde stoppet helt".

Trafikkreglene gjelder alle, og det er en fordel om man både kan dem og overholder dem. Selv om man er bilist, er disse sykkelreglene hos Trygg Trafikk nyttige.

Skrevet

Det er nettopp på grunn av sånne som deg at vi noen ganger ligger to i bredden (lovlig) eller 1 meter fra kanten (som anbefalt av Trygg Trafikk). Da slipper vi at du suser forbi i 80 km/t med 50cm avstand.

Hvis forbikjøringen gjøres etter trafikkreglene, har jeg ingen som helst problemer med å bli forbikjørt i 80km/t. Hvis noen er usikre på hva loven sier: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1986 ... 47.html#12

Skrevet

Jeg legger meg så langt ut det er mulig, men dere burde !"¤%& forstå at dere bare er i veien og til frustrasjon med slik lav fart i 60+ soner. Og rett og slett bare finne dere i det, eller sykle på veier med mindre enn 60 soner.

Lovlig kan det godt være, men særlig smart og bra for kjøreflyten til de som hører hjemme på veien er det ikke.

Har du seriøst laget en konto her bare for denne tråden ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...