Rabies Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Mitt inntrykk er at syklistene tror de har rettigheter som både motorvogn og fotgjenger. Jeg har ikke slitt så mye med disse som sykler i veibanen, men satan jeg har vært nære på å klkippe ned et par av dem som kommer i syvhundreoghæstkuken ut i fotgjengerovergangene. Sist det skjedde var i auglandsbukta, i overgangen på vågsbygdveien nærmest bussgarasjene for dere som er lokalkjent. Armstrong Jr kommer i en jævla fart ut i veien, jeg står på bremsa og tuter ett kort støt, og hva gjør idioten? Han gir meg fingeren Da ble jeg jo selvfølgelig forbanna, så jeg kjørte etter og stoppa han. Fortalte han at neste gang så bremser jeg ikke, og da er det hans problem for jeg har faen ikke noe vikeplikt for syklister i forgjengerovergangene. Han ba i hvertfall pent om unnskyldning og lovte dyrt og hellig å være mer forsiktig i fremtiden og han skulle slutte å vifte den fingeren rundt på måfå også
EirikL Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Nå synes jeg det nærmer seg flørting fra din side Men ikke er jeg trønder og ikke er leggene mine fri for hår. Jeg kunne ta et bilde, men velger å spare brukerne av bimmers for mine legger. Det er ikke et vakkert syn På spørsmålet ditt har jeg et svar. Jeg håper jo at en syklist straffes på samme måte som en bilfører i den gitte situasjonen. Gjør han/hun ikke det, gjelder jo ikke likhet for loven. Og da skapes det en farlig presedens som kan resultere i at noen syklister tar enda større sjanser og enda mindre hensyn i trafikken, fordi de har inntrykk av at de ikke trenger å svare for sine handlinger. Sånn kan vi ikke ha det. Her kommer ønsket om gjensidig respekt inn i bildet, og den bygges ikke opp av at syklistene blir strøytet med spyleveske eller kjørt ned. Noen må ta "the high road" og jeg håper det er bilførerne.
Hawkon88 Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Rabies: tommelopp!! Jeg jobber fortiden på håkonsvern og kjører da gjennom loddefjord sentrum daglig. Det er ikke skjeldent at det er nesten ulykker fordi syklistene på død og liv SKAL forbi køen forran fotgjengerovergangene. Jeg har faktisk jævlig lyst til å klippe ned neste mann. Man er ikke akkurat så lur når man bremser trafikken og gjør folk hissige før dem kommer forbi (fordi man ikke bruker gang/sykkelsti eller holder siden sin tilstrekkelig), for så å å flekke bilene på innsiden gjennom loddefjord. Når disse syklistene kjører bil tolerer ikke de at jeg skulle kjørt like offensivt med motorsykkelen, så hvorfor skulle jeg tolerere deres oppførsel når den i utgangspunktet er helt bak mål? Jeg gjør det ikke værre. De som holder siden sin og sykler 1 og 1 da bytter jeg kjørefelt når jeg passerer for å vise respekt. Når de ligger 2-3, passerer jeg tettest mulig med fløyte,- og i framtiden med spylervæske.
EirikL Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Jeg håper så mange syklister som mulig leser/har lest denne artikkelen på Nettavisen. http://www.nettavisen.no/motor/article2949223.ece
Arotished Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 http://wtfrite.blogspot.com/2010/08/idi ... anter.html
Tom K Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Jeg vil på ingen måte ha et andpustent mannfolk i 40-åra liggende tett inntil baken min på noen som helst måte, vil faktisk ha han så langt unna som mulig i tilfelle noe skulle skje foran. Hmmmm nå fikk jeg stygge stygge bilder inne i hodet mitt
316 Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Det er vel ingen som kjører bil som ønsker å ha en sykkel klint inni rævva... Og ettersom de sykler på veien, så må de vel følge de samme reglene. Mao skal du ligge så langt unna at du klarer å bremse om noe skjer. 1001-1002-1003 osv.
ehrnst Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Jeg blir rett og slett ikke overasket over hva folk klarer å lire av seg på dette forumet lengre. Er ofte forbannet på syklister jeg også, men i vegtrafikkloven så står det faktisk at man ikke skal sykle på fortauet, man skal heller ikke være fler enn to i bredden. Problemet. slik jeg ser det er når de er 30 stk og to i bredden - uten et opphold i gruppen. da er du ofte dømt til å ligge bak rekken flere km
bmwkizn Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Regner med at CS her er aktiv sykkelist som selv har vert ute for sinte bilister? Jeg skal si meg enig i de over her. de fleste sykelistene framprovoserer de som kjører bil. Man må vise respekt, for å få respekt
CS Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Regner med at CS her er aktiv sykkelist som selv har vert ute for sinte bilister? Jeg skal si meg enig i de over her. de fleste sykelistene framprovoserer de som kjører bil. Man må vise respekt, for å få respekt Jeg er ikke aktiv syklist. Men sykler en del downhill og stisykling og da kun i alpinbakker/skogen/fjellet. Er enig i at man må respektere hverandre og trafikkreglene enten man er bilist eller syklist. Det jeg synes er helt idiotisk er holdningene til enkelte og egentlig hele tråden som har en helt tullete topic og innhold.
Hauso Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Det blir litt galt det mange av dere skriver, men samtidig mye riktig også. Det er jo så enkelt og greit at syklister skal følge veitrafikkloven, og alt det der, de tar seg til rette som faen (mange av dem) Men hva skjer om en bilist tar seg til rette på tilsvarende måte? Jo, nettopp, bilisten får skylden, bøter, fengsel, osv osv, men syklistene kan stort sett gjøre som dem vil? Det er mange ganger jeg har hatt lyst til å gjøre mye rart med en syklist, men jeg lar det vær, fordi jeg vet at jeg er bedre enn dem.. Når jeg sykler selv (les: motorsykkel) så ligger jeg ofte heelt inntil dem i det jeg kjører forbi dem.. Kall meg barnslig, umoden, idiot osv, men jeg ser det som en prinsippsak.. Og: Skulle noen i det hele tatt prøvd å innføre veiavgift osv osv for sykkel, så ville dem jo blitt helt gale, fordi de ikke sykler like ofte som man kjører bil osv osv, men det finnes da veeldig mange biler who's eiere betaler veiavgift for sine biler, som aldri er ute å kjører selv, blir jo samme greiene osv.... Jeg liker ikke syklister, men har jo ikke lyst til å drepe dem for det, eller jo, innimellom frister det veldig, kan dem ikke bare skjønne at der det er gangfelt/sykkelsti osv, uten gående på så kan dem jo til alle parters fordel bruke det i steden for å sykle på veien jeg betaler i dyre dommer for å kjøre på..
Tom K Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Tror også det er en regel om at det ikke er lov med hastighet over 30km/t på gangsti, men jeg husker hva jeg lærte på barneskolen tidlig på 70 tallet, og det var at vi IKKE skulle sykle flere i bredden men vi skulle sykle på rekke, tydeligvis noen som IKKE er like skolert som meg
EirikL Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Helt klart at å ligge to eller flere i bredden ikke er akseptert. Det skaper kun farlige situasjoner for både bilister og evt. fotgjengere i nærheten. Og jeg tror det stemmer at man ikke har lov å overskride 30 km/t gang- og sykkelvei.
Deep Dish Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Tror også det er en regel om at det ikke er lov med hastighet over 30km/t på gangsti, men jeg husker hva jeg lærte på barneskolen tidlig på 70 tallet, og det var at vi IKKE skulle sykle flere i bredden men vi skulle sykle på rekke, tydeligvis noen som IKKE er like skolert som meg Regner med du er en jævel i O-Fag..!!
Arild G. Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Er en skjelden gang sykkelist selv, og da sykler jeg bestandig på fortau eller sykkelsti der det finnes. Dette fordi jeg sykler relativt sakte. Har forståelse for at sykkelister som skal sykkle fort bruker veien, selv om det er gang/sykkelvei ved siden. På veier med forkjørsrett så kan de holde farten oppe å slippe å bremse ned for hver avkjørsel. Har selv gjort en litt lignende manøver som bilisten i denne saken gjorde, men på en litt tryggere måte. Låg bak en gruppe sykkelister i kondomdress som tydligvis eide veien. Når jeg omsider fikk mulighet så kjørte jeg forbi dem og bremset sakte ned til ca 10km/t slik at sykkelistene nesten måtte stoppe opp, og når de prøvde å sykkle forbi meg så ga jeg på litt og så bremset ned igjen. Holdt på slik et godt stykke helt til det kom en bil bak sykkelistene, da kjørte jeg avgårde. Var noe voldsomt til fekting med armene og kjefting fra sykkelidtene da, til min store underholdning Gjorde dette for å prøve å demonstrere for de at det ikke er noe morro å ha et hinder forran seg som kjører sakte og man ikke kommer forbi. Tipper at billisten i denne saken ikke mente å få følgebilen til å kræsje inn i seg, men bremset sikkert litt for hardt og kanskje føreren av følgebilen var litt for uoppmerksom. Jeg tror at hensikten til bilføreren var å få sykkelfølget til å måtte bremse litt og dermed odelegge treningsøkten litt, men om han med overlegg ville lage kjedekollisjon så hører han aldeles ikke hjemme bak rattet på en bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå