BMW 2002 Fredrik Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 På onsdag den 28. juli skjedde det man aldri tror skjer med en selv. Muttern og fattern hadde akkurat kommet hjem etter en handletur og jeg ligger på rommet og ser på TV mens jeg venter på middag. Plutselig hører jeg et rabalder uten like og konstaterer raskt at det er lillebruttern som springer ned trappa i ei FARLIG fart. I god tro om at han sprang ned fordi middagen var ferdig gikk jeg ut av rommet og tuslet ned trappa før jeg tar en aldri så liten titt ut på parkeringsplassen. Der står faenmeg 525tds til pappa i full fyr i motorrommet. Jeg springer ned i full fart og møter brodern i tlf med brannvesen og konstaterer kjapt at jeg må ut å bistå. Der ser jeg pappa og naboen med hvert sitt 6 kg pulverapparat uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig. Jeg åpner garasjen i en farlig fart, lemper ut hageslangen og fyrer på vannet. Da har mamma allerede flyttet den E61 525dT som stod rett ved siden av bilen som brant. Selv måtte jeg gjennom en ENORM røyksky for å komme til min bil for å få flyttet denne om brannen skulle eskalere noe mere. Etter å ha flyttet bilen måtte vi stenge ventilasjonsanlegget og vinduene i huset for å hindre røykspredning inn der også Men pappa slukket bilen som faktisk begynte å fløyte samt startmotor som begynte å snurre hentet jeg bilnøkkelen for å berge det som var av verdisaker og annet farlig gods (les: bensinkanne med bensin). Sentrallåsen funka ikke og dørene kan ikke låses opp fra innsiden når den er låst med nøkkel, så å komme seg bak i bilen ble utelukket pga røyk og annen fare. Når brannvesenet omsider kom hadde vi klart å slukke brannen Det jeg skal frem til er at pulverapparat ikke er noe vits å prøve seg på! Selv med 12 kg pulver hadde de ikke sjans å få slukket brannen, CO2 apparat hadde ikke funket det heller. Vann og skumapparat er det som funker og nytt skumapparat er kjøp inn. Det som er problemet nå er de to nabobilene som var dekket av støv og som stod i en røyksky når de ble startet for å fjernes fra brannstedet. Pollenfilter og luftfilter er dratt full av pulver samt at kupe ble fylt med røyk/pulver når dørene ble åpnet. For ikke å glemme dioksiner og klorforbindelser fra PVC røyk og annen plastrøyk som i kontakt med vann blir til saltsyre (HCl) eller pulver fra pulverapparatet som er SVÆRT etsende. Hvilke krav har jeg å få dekket av pappas forsikringsselskap når det kommer til behandling av bil som følge av pulver, dioksiner på lakk, pollenfilter, friskluftsystemer i bil og luftfilter?
Fredrik 90 Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Veldig kjedelig sak det der altså. E39 har en merklig tendens til å ta fyr, de fant ikke ut hva som var årsaken til brannen vel? Ang forsikringen så ville jeg nesten ha tatt kontakt med det aktuelle forsikringsselskapet og hørt hva de mente om saken.
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 2, 2010 Forfatter Skrevet August 2, 2010 Var ikke en E39 men en E34 som tok fyr. Vi priser oss bare lykkelige siden vi alltid rygger inn og ikke har motorsiden mot huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå