Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skal du sette på M-Tech fangeren da? Jeg synes den er finest, men det er jo selfølgelig bare min mening da.

Og jeg er helt enig. M-techen skal definitivt på bilen. ;)

Den 3.5 motoren din, med L-Jetronic insugsmanifold, er nok fra senest 1980, siden BMW gikk over til Motronic motorstyring sent 1980 en gang. Min f.eks, fra 01/1981, har Motronic og nyere type innsug, samme som på M30B34 3430ccm fra 05/1982, men er fremdeles M90 3453ccm. Altså, har man en 3.5l M30 motor med L-Jet motorstyring, gamle typen innsug som ser ut som 6 bananer på rekke og rad, så kan det ikke være noe annet enn M90-blokka.

Hadde jo vært artig om du fant serienummeret på blokka, men står det ingenting så står det ingenting. Det er forresten her du må se, helt til høyre på bildet, den lille skråflaten..

Du har helt rett i det du sier, men blokkonstruksjonen er vel ganske lik enten den er fra 79 eller 84. Så et tenkt scenario kan f.eks være at blokka er nyere enn 80, men med L-jet innsprøytning og innsug.

Jeg fant forresten serienummeret akkurat der du sa det skulle være ;) Men det sier meg ingenting. Har prøvd realoem uten hell. Dette fant jeg stemplet inn:

40463653

34 6E B

Noen ide om hvordan jeg kan tyde dette?

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det skal stå årstall og produksjonsmåned både på blokk og topp, bare se etter.. :wink:

Det øverste nummeret du har funnet er 7 siste siffer av et chassinummer, altså fra bilen den stammer fra. Ved å sjekke om det nummeret stemmer overens med 7 siste siffer i chassinummeret på bilen kan du finne ut om det var den motoren bilen ble levert med da den var ny, eller om den har vært byttet i ettertid. Jeg prøvde å søke på chassinummeret du fant på motoren, men fikk ikke opp noe.

Jeg innbiller meg at nummeret du har nedenfor betyr at du har en 3,4 liter 6-sylindret motor, de to siste bokstavene er jeg litt usikker på. På mine motorer har i allefall de tre første tallene på den nederste av de to linjene stemt overens med antall liter og antall sylindere. Jeg anbefaler deg som sagt å sjekke årstallet på blokk og topp. Årstallet på blokk finner du litt nedenfor eksosmanifolden ca midt på blokka, det er enten de to siste sifrene inni et ovalt merke ca midt på blokka eller så er det likt som på toppen. På toppen er det som oftest en runding med to siffere inni som symboliserer årstall også er det små "prikker" rundt, antall prikker forteller hvilken måned den ble produsert. Hvis årstallet på blokken står inni en oval, vil de første sifrene i samme oval stå for produksjonsmåned.

Litt rotete forklart, men ja.. :)

Skrevet
.....

Takk for info. Ble en del klokere. Er min første m30, så tar litt tid å lære all tørrinfo om dem.

Jeg har prøvd alle kombinasjoner av 40463653 for å se om det kan stemme med et chassinummer, men det er 8 siffer, så er ett for mye. Og alle disse står i rekkefølge, uten mellomrom noe sted. Jeg får prøve å undersøke litt til.

Jeg stod faktisk å så på det du nevner om prod.dato. Jeg klarte ikke helt å tyde det med motor i bil, så tenkte ikke noe mer over det. Skal sjekke ut dette ved neste visitt på verkstedet.

Stod også noen tall i støpen på blokka, litt lengre frem for det ovale merket på høyre side. 1287633. Dette sier meg heller ingenting.

Her må det nok noe detektivarbeid til :?

• 2 months later...
Skrevet

Liten oppdaterig her og ;)

Fått ut motoren av delebilen. Valgte å ta den ned og ut, ikke opp og ut. Ganske heftig operasjon når man ikke har fått anskaffet verken løftebukk eller elefant 8)

Har funnet litt mer om motoren, men desverre tyder alt på at det er m30b35(4). Da datostemplinga tilsier at den er bygget i 85.

Får se hva framtida bringer. Leker med tanken og presse i denne etterhvert.

Så nå blir det overhaling av motor denne sommeren.

(Dårlige kamerabilder, men dere skjønner tegninga)

uq9kzt9j9o4zijsdgaav_thumb.jpg

cc7rccwwlesq1m73y6yi_thumb.jpg

su2r4ktym5te79js5j8z_thumb.jpg

1qynz7msbr0rxq6vsuqt_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Skrevet

Lite fremgang om dagen her nå.

Bruksbilen begynte å krangle. E39 er kjempegode biler å kjøre, NÅR de fungerer, som er sjeldent. Så den har krevd litt tid.

Men har fått anskaffet felger til bilen. Trenger litt jobb, men vil tro det blir verdt det. 8)

s3zzwyv7puas2o799iyu_thumb.jpg

• 1 year later...
Skrevet
Åssen går det med vogna!? Har det skjedd noe mer her? :D

Ta gjerne en titt innom prosjekttråden min, har skjedd en del der i det siste.

Er stadig innom tråden din og sjekker status ;) Er ikke så aktiv på skrivefronten, men en jævel på å lese 8)

Min bil står for tiden på stedet-hvil. Holder på med ett tidkrevende utdanningsår, så har ikke vært på verkstedet mer enn 1 gang siden i fjor sommer.

Men oppdateringer kommer. Regner med prosjektoppstart sensommeren/høsten ;)

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...