Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett dette flere ganger i sommer, både på scootere og tunge motorsykler, og synes det er ganske sinnsykt å få seg til å plassere et lite barn bakpå en tohjuling slik.

Jeg ser det er kult, praktisk og urbant og for alt jeg vet kan det være barnet synes det er kjempemorsomt, men mener det allikevel er rett og slett helt uforsvarlig…

Hva mener folket?

Når det er så mye lovverk og krav for sikring av barn i bil må det vel også foreligge noe regelverk vedrørende barn på sykkel?

3uibvw0kx286dyy2z76s.jpg

0hfxd0bdr9n2lek7kpwv.jpg

Skrevet

Regler er det vel dårlig med. Men finnes mye man bør tenke på uansett! Noe av det værste jeg ser er foreldre som putter barna forran seg selv på sykkelen når de kjører.. Fikk høre ett par skrekkhistorier om hva som skjer hvis de tryner da, mens jeg jobbet som mc-mekaniker!

I dag får man også kjøpt gode seler til barn, så man kan stroppe de fast på ryggen. Bruker man den, og skikkelig kjøreutstyr på barnet, skal man nok være rimelig trygg.

Skrevet

-Men ved en bråsving / unnamanøver selv i lav hastighet vil vel barnets hode like fullt slenge rundt siden det bærer en forholdsvis tung hjelm?

Vil ikke barnet også fyke avgårde som et prosjektil over ryggen på sjåføren ved et sammenstøt...?

Skrevet

Bruker man godt med utstyr,burde vel ikke dette være noe problem.Men har hørt om unger som ikke vil sitte på mere,da faren ligger på bakhjule med ungen :roll:

Skrevet

Derfor skal man bruke sele:) Selen holder barnet på plass på ryggen. Den vi solgte der jeg jobbet hadde også en slags pute imellom barnet og fører, for å ta litt av støyten ved en smell.. Man får også kjøpt egnede barnehjelmer nå, som veier mindre og er tilpasset styrken på barnets nakke..osv.. Men mange setter gamle dårlig hjelmer på ungene.. Hjelmer som er for store for eksempel (h*n vokser jo inn i den.. er det mange som tenker:S) er livsfarlig!

Var vel noe sånt som denne vi solgte. http://www.mc-utstyr.net/visbilde.php3?artid=6347

Skrevet

Huff, dette syntes jeg såg ustabilt ut. Som far ville jeg kjørt motorsykkelen når jeg skulle ut alene og ta bilen når den lille skulle være med.

Skrevet

Denne sjåføren på bilde burde hatt bank og litt til, totalt uforsvarligt.. da mener eg ikkje å ha barn medpå mc ,MEN bekledningen til barnet.

Sandaler,kort/tynn-bukse, forstor hjelm , dårleg jakke og uten hansker(ser det ut som).. fører har heller ikkje hansker..

No er eg ikkje verdens beste barn selv,men barna har altid hadt skikkligt utstyr.

Har hadt med døttrene på småturer siden dei kunne gå, mellom meg og tank- i sele som vist i tråden og no bakpå uten sele. sluttet med sele da dei klarte å holde rundt magen min.

Har egentlig ikkje hvert beskymre ang fall i lave hastigheter da bekledning altid har hvert av beste sort, var egentlig mest betenkt da eg brukte selen, ha henger barnet FAST i fører så ved eventuelt fall så er 80+kg klemfaren der.. men men ..

Har hørt mange skrekk historier eg også, heldigvis sluppet unna di,men er altid risiko når en ikkje sitter "innemurt".

Uansett så ser eg ingen problem å ha med barn på mc sålenge dei er sikkret godt, normalt så endrer en kjøremønster med små pasasjerer.

Skrevet

Husker når jeg var et lite små troll og skulle på harly tur med gamligen hadde jeg sånn sele som det snakkes om ovenfor her, der var det en pute i mellom som skulle dempe ved fall, dette var helt kanon, for ved langkjøring en gang kjente gamlingen plutselig at jeg hadde sovnet bakpå der, og gudene vet hva som ville skjedd hvis jeg ikke hadde sele på da?

Skrevet

Husker da jeg var liten, satt på med fattern på Suzuki GSX1100EF sykkelen hans, det var noe av det artigste jeg visste, synes ikke det er så ille det jeg ser, men kunne nå polstret ungen sin.. Jeg ble polstra så jeg omtrent ikke klarte å røre meg, fattern gav meg alltid et signal rett før han dro på :)

Skrevet

Det beste skjedde forrige kjørte time jeg hadde,

Læreren peker på en sykkel og ser, skjønner ikke helt hva han mener men i det jeg ser hele sykkelen fra siden av når jeg kommer forbi på siden så sitter det faen meg en jøvla liten unge OPPÅ tanklukket foran han som kjører greia...kan det bli værre lissom :P

Skrevet

Sele burde man ha, små barn er ikke flink til å lese trafikken for å si det sånn. Slik at ved en f.eks. veldig brå manøver kan kaste barnet laaangt vekk.

Skrevet

Fullstendig horribelt å ha med seg poden på motorsykkel! Hvis ikke passasjeren er stor nok til å hoolde seg skikkelig godt fast, har personen ingenting på en sykkel å gjøre! Har sett folk som kommer kjørende med små unger foran seg på scooteren. Det kan være så lovlig det bare vil, men det er like idiotisk uansett. Jeg får mest lyst til å filleriste folk som viser så lite dømmekraft!

Skrevet
Husker da jeg var liten, satt på med fattern på Suzuki GSX1100EF sykkelen hans, det var noe av det artigste jeg visste, synes ikke det er så ille det jeg ser, men kunne nå polstret ungen sin.. Jeg ble polstra så jeg omtrent ikke klarte å røre meg, fattern gav meg alltid et signal rett før han dro på :)

Samme med meg, var med pappa et par turer på hans veteran Triumph, fikk lov til det da jeg rakk ned til de man har føttene på. Husker det var litt skummelt i begynnelsen (den bråka så færlt :P) men etterhvert var det morsomt. Men var viktig hva jeg hadde på meg og husker pappa hadde et tau rundt livet som jeg kunne holde ekstra godt i om jeg ville. OG bare på landeveien kjørte han da.

Men at han her har henne med i tight som går til knærne og sandaler... PÅ MOTORVEIEN det er uforsvarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...