deripsni Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 Hei. Har en 2006 X3 2.0d som står på verksted og det ser ikke ut til at de greier å finne feilen. Bilen begynte først å reagere litt tregt på gassen. 2-3 sekunder forsinkelse før den startet å akselere. Så plutselig mistet den mesteparten av kraften og bilen gikk ikke fortere en 40-50 km/t på maks gass-pådrag. (Nødmodus?) Det ble lest av feilkoder som indikerte feil på luftmengemåler. Denne ble byttet( testet med 3 forskjellige). Dette hjalp ikke. Mekanikeren mente defekt luftmengemåler hadde ført til tett katalysator. Kat og lambdasensor ble byttet. Dieselflow er sjekket, innsugs-slanger, turbo,intercooler, etc er sjekket for lekasjer. Variabel turbo styring er kontrollert. EGR systemet er kontrollert. Ingen blå, svart el hvit røyk. Starter lett. Noen som har noen gode forslag?
aloebiz.net Skrevet August 3, 2010 Skrevet August 3, 2010 Når de sjekket dieselflow betyr det da at alle dieselpumpene er i orden? Hva med dyser? Er de sjekket?
deripsni Skrevet August 4, 2010 Forfatter Skrevet August 4, 2010 Vel, når han sa dieselflow var sjekket regnet jeg med han hadde sjekket alle komponentene, men jeg skal høre med han om dyser og pumper. Er dyser ett problem på disse bilene? Men vil ikke en bil som har problemer med en eller flere dyser bli tungstartet?
aloebiz.net Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Nei jeg hadde en dårlig dyse på min 525Da, men den startet lett som bare det. Men den gikk ordentlig under kjøring. Den bare rista veldig på tomgang.. Akkurat som at den gikk på 5 sylindre. Mulig at dårlige dyser kan gjøre mer enn ujevn tomgang. Bare et forslag å sjekke Jeg holder mer en knapp på noe med turboen.. Kanskje lekkasje i intercooler? Eller høytrykks dieselpumpe?
helgeb Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 sjekk matetrykk. kan være dårlig matepumpe til diesel,
Gjest Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 høres ut som et skikkelig bra verksted du har vært på...... "deleskiftere" er vel det korrekte uttrykket her. det er vel en kampanje på denne bilen, hvor stagene til styringa av turboen skal byttes? men hvis du sier de har sjekket dette så.. sjekket at ikke innsuget ditt er "tett"? det er nemlig et vanlig problem på disse.
deripsni Skrevet August 6, 2010 Forfatter Skrevet August 6, 2010 Her var det mange gode råd! Takker for det "deleskiftere" tja.. Kan jo begynne å lure.. Han har skrudd på bilen i 3 uker nå.. det med tett innsug er interessant, kan du forklare noe mer om det? Jeg vet lite om hvordan dette er konstruert, men er det noe form for spjeld/ventiler eller filter som tetter seg? Har du navn på noen utsatte komponenter slik at jeg muligens kan få pekt vekstedet i riktig retning så hadde jeg vært veldig takknemlig for det
helgeb Skrevet August 6, 2010 Skrevet August 6, 2010 er innsuget tett av sot er også innsug kanalene i toppen igjenn kokset, da må toppen av på disse for å få renset, men tror ikke dette er problemet på denne
Gjest Skrevet August 6, 2010 Skrevet August 6, 2010 ikke noen automatikk i at toppen må av. på innsugsmanifolden, der slangen med luft går inn fra turbo, ta av denne, og se inn. ofte er hullet så fullt av koks at det er halvparten av original størrelse (eller mindre). sier ikke at dette er feilen, men det tar 1 minutt å sjekke.
kapteinh Skrevet August 6, 2010 Skrevet August 6, 2010 hadde samme probleme på vår, vi tok av toppen rensa den, innsuget og byttet turbo. motoren var heilt fin etter dette. fikk først beskjed om at de va Luftmengdemålern først, men det er der feilkoden kommer når dette probleme oppstår. må av me toppen og innsug og rensegrundig
Gjest Skrevet August 6, 2010 Skrevet August 6, 2010 er litt mer enn en feilkode man kan få på lmm da.. men ja, den vil kunne logge at den får for lite luft, eller mengden som er målt er "ikke sannsynlig"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå