Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan godt entre muttern på knuten ja, før du slår rett på akslen kan du prøve og ha en plank eller noe i mellom, altså akslen må ut for og bytte lager, må drivknuten offres er det bare slik, sånn er det bare med bil at ting kan skje. jeg ødla gjengene på den ene siden når jeg bytta lager, smørte de med godt fett og satt akslen i en skrustikke og skrutte en frisk mutter inn og ut noen ganger, med smøring med godt fett mellom hver gang, blei bra det

Skrevet

Ville demontert hele bærearmen og tatt den med til noen med presse (verksted)

Kan kreve noen tonns trykk for å få ut/inn lager. Ikke noe man klarer med håndmakt akkurat... Drivaksler kan også sitte ufattelig godt fast. Varme er tingen :wink:

Skrevet
Gass brenn på der så blir lettere ta ute og har du tenkt hvordan får den inn igjen med ny uten ødelagt den?

gass brenn hvor ? har brukt brenneren du ser på bilde for åvarme opp ,men var till null nytte. hvis eg noen gang får ut akslingen så skal den pusses å settes inn med fett før den skal settes tilbake men den vill jo faen ikke ut så hvis det er noen i østlands område som vill hjelpe å tjene penger så e det bare å si i fra ellers selger eg hele jævla bilen for det eg har igjenn på lånet . har skrudd mye bil i mitt liv men aldri hatt så mye trøppel som med min e36

Skrevet
Ville demontert hele bærearmen og tatt den med til noen med presse (verksted)

Kan kreve noen tonns trykk for å få ut/inn lager. Ikke noe man klarer med håndmakt akkurat... Drivaksler kan også sitte ufattelig godt fast. Varme er tingen :wink:

har prøvd å demontere armen men da knakk jo den ene skruen tsom vist på bilde . bilen e jo 98 % rustfri så skjønner ikke hvorfor alt skal sitte så inn i det hælvette ,men får prøve med slegge en av dagene ellers går bilen for salg orker ikke mer gav 90 0000kr for den i 2008 av min onkel så den var å er strøken . har 65 000 kr igjenn på lånet så kom å kjøp den som vill

Skrevet
om du er så lei, så ett den på verksted, bakgårds verksteder kan vel bytte lager

ja men da må eg på med dekket igjenn da å skru sammen alt eg har demonteret .. .. . . men muligheten er der .

Skrevet

HØR HER :D

Jeg hadde akkurat det samme problemet på min M3. Prøvde alt som var mulig !

Det du gjør nå er følgende: skru av hele bærearmen altså løsne støtdemperen, og den skruen du knakk, skru av det stabstaget på traversen bak i stedet, så kan du heller får slått ut skruen når hele bærearmen er løs. Du har jo skrudd av drivakslingen på diffen så det er bra. Deretter tar du med hele bærearmen på et sveiseverksted eller et verksted med skjærebrenner. Du er nødt til å smelte hele drivakslingen ut av navet. Derreter kan du presse ut lageret. Men dette er en dritt jobb så det koster litt kroner, men det er den eneste løsningen hvis den sitter like jævelig som min. Du må kjøpe ny drivaksel, nav og hjullager.

Vi spente opp hele bærearmen i pressa og varmet hele navet rødglødende for at det skulle utvide seg rundt akslingen, og presset 18 tonn. Den satt fortsatt like jævelig så vi smeltet den med en skjærebrenner i stedet.

Delene du trenger får du kjøpt til en rimelig pris hos www.koed.no

Håper du skjøner hva jeg mener :D :D

Skrevet
HØR HER :D

Jeg hadde akkurat det samme problemet på min M3. Prøvde alt som var mulig !

Det du gjør nå er følgende: skru av hele bærearmen altså løsne støtdemperen, og den skruen du knakk, skru av det stabstaget på traversen bak i stedet, så kan du heller får slått ut skruen når hele bærearmen er løs. Du har jo skrudd av drivakslingen på diffen så det er bra. Deretter tar du med hele bærearmen på et sveiseverksted eller et verksted med skjærebrenner. Du er nødt til å smelte hele drivakslingen ut av navet. Derreter kan du presse ut lageret. Men dette er en dritt jobb så det koster litt kroner, men det er den eneste løsningen hvis den sitter like jævelig som min. Du må kjøpe ny drivaksel, nav og hjullager.

Vi spente opp hele bærearmen i pressa og varmet hele navet rødglødende for at det skulle utvide seg rundt akslingen, og presset 18 tonn. Den satt fortsatt like jævelig så vi smeltet den med en skjærebrenner i stedet.

Delene du trenger får du kjøpt til en rimelig pris hos http://www.koed.no

Håper du skjøner hva jeg mener :D :D

fikk løs drivakslingen i dag :) ( lånte meg en STOOR slegge å deljet løs) , men så kommer jo neste problem finner jo ikke låseringen til lageret har prøvd å skru av hele armen men får ikke slått igjennom den skruen som jeg har knekt :(

takk for all hjelp :)

Skrevet

Bra du fikk den løs :) Propan/Butan er ikke tillstrekkelig varme når ting sitter. MÅ ha skjærebrenner for at det skal være noe vits. Kloa di var også litt for pinglette. Bruk en større en så går det fint.

Skrevet
Bra du fikk den løs :) Propan/Butan er ikke tillstrekkelig varme når ting sitter. MÅ ha skjærebrenner for at det skal være noe vits. Kloa di var også litt for pinglette. Bruk en større en så går det fint.

men hvilken vei skal hjullageret presses ut no da å skal det gå ann å slå navet ut fra innsiden ?

Skrevet

Finn piper som passer på nav ringen fra innsiden og dælj det ut, akkurat som drivakslen, pass på att pipa ikke er for liten, da kan du skade splinsa inne i navet.

så bruker du gjengestang med hylser og skiver og skrur inn både lager og nav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...