Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en -91 525 som etter min mening bruker nokså mye olje, etterfyller en liter 1-2 ganger pr. uke.

Så langt har jeg en prøvd en litt tykkere (mineralsk 10W40) olje og det har hjulpet litt, men ikke så veldig mye.

Det finnes ingen store ytre lekkasjer, men det lander noen få dråper på bakken som jeg har sett. Hvor disse kommer fra vet jeg ikke.

Ved oppstart av motor ryker det ikke noe særlig, kanskje litt hvitt.

Har latt meg fortelle at det kan komme et "gufs" når jeg girer ned eller bremser på girene.

Prøvde nå å ta av oljepåfyllingslokket med motoren i gang.

Merket ingen forskjell på motorgange og det sugde heller ikke noe særlig da jeg la hånden over påfyllingshullet.

Tenkte å eventuelt skifte til mineralsk Castrol 15W40-olje jeg har stående.

Byttet nylig alle toppdekselpakninger.

Noen som har andre forslag til hva jeg kan gjøre?

På forhånd takk! :)

Skrevet

Du har sannsynligvis rett, det sammenfaller med at oljeforbruket gikk litt ned da jeg etterfylte med tykkere olje.

Skal ta et nytt oljeskift en av dagene, da skal jeg prøve med Castrol 15W-40-olje.

Er det mye arbeid å bytte ventiltetninger?

Går utfra at det vil lønne seg å kjøpe komplett slipesett med toppakning.

Skrevet

Har aldri bytta på M50,men i "gamledager" satte vi trykkluft i sylinderen etter at kamaksel var fjernet tok av ventifjærer og byttet tetninger. Mye lettere enn og ta av toppen,men har som sakt ikke prøv dette på M50.

Skrevet

Har sjekket litt mer nå.

Jeg lot bilen stå på tomgang et minutt eller så med varm motor.

Fikk da en person til å gi skikkelig gass mens jeg så på.

La merke til at eksosrøyken er svart, hva kan det bety?

Skrevet

Svart er betyr fet blanding også. Men trykk i sylinder mens du skifter ventiltetninger er greit. bare husk og ta bort begge kamakslene og ikke en om gangen.

Skrevet

Høres bra ut, skal prøve denne fremgangsmåten så sant det blir til at jeg gjør jobben selv.

Skal få tatt en komp-test bare for å for å være sikker.

Tusen takk til alle for god hjelp! :D

Skrevet

Kan nevne at en erfaren mekaniker vrir motoren slik at stemplet er øverst på den sylinderen man løsner ventilen. Da ramler ikke ventilen ned i sylinderen, men man må vite hva man gjør. Man kontrollerer egentlig med å ta ut tennpluggene og sette en pinne/rør/skrutrekker ned i hullet for da ser man når stempelet når toppen.

Så setter man lufttrykk når man skal sette på låsesplintene igjen.

Husk at å bare sette på lufttrykk...Hva om koblingen svikter og ventilene ramle ned? Må sikre med stemplene!

Men har aldri vært borti slitte ventiltettning på M50. Min hadde gådd 280000km og brukte ikke en dråpe selv med 5W-40 Helsyntet. Bruker å lekke på veiva/svinghjulet og bunnpanna.

Men når man har av kammene, så er det jo ikke mye igjen før toppen er av. Kan jo være like greit å ha av for å sjekke ventilene evt slipe dem.

RS

Høres bra ut, skal prøve denne fremgangsmåten så sant det blir til at jeg gjør jobben selv.

Skal få tatt en komp-test bare for å for å være sikker.

Tusen takk til alle for god hjelp! :D

Skrevet

Kan det eventuelt resultere i noe som ligner på en lagerlyd/"snekke"-lyd som følger motorturtallet?

Vannpumpa er i orden og viskosekoblinga er nylig byttet.

Noen som vet hvordan man evnt rengjør veivhusventilasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...