Gå til innhold

TomTom bilholder med GPS forsterker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et TomTom Car Kit på lefdal i går. Jeg har en 2002 E39 med business cd.

Holderen festes med en sugekopp på en rund disk som må limes på en plass i bilen.

Det er ledning fra holderen og til sigaretttenner. I tillegg følger det med en lydledning(jack) som kan kobles til aux inngang o.l.

Pr.idag har jeg bare en radiosender koblet til iphonen, denne fungerer heller dårlig. Så jeg har lyst å kjøpe meg en reciever med aux-inngang.

Problemet er ledningene, med både strøm og aux blir det 2 ledninger som må gå fra Iphonen min til midtkonsollet. Har ikke veldig lyst å ha løse ledninger liggende permanent, så spørsmålet mitt er hvor jeg kan sette iphonen, evt hvor jeg kan legge ledningene?

Tenker kanskje det beste er å sette holderen til venstre for rattet og tre ledningen ned og under rattet på et eller annet vis, litt usikker på hvor det er plass til ledninger rundt dashboardet, men vet at det går an under rattet med å skru opp et panel, samt på høyre siden.

Et annet alternativ er å bruke min gamle iphone (uten GPS) til lyd, og den nye til holderen/GPS. Men det må jo fremdeles gå en ledning ned til sigaretttenneren.

Det er så enormt mange alternativ at jeg blir sprø, er det noen med erfaringer/ideér som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om det var litt rotete, men det er akkurat det jeg synes det er selv!

For å bruke Iphonen til navigasjon og for at det skal fungere ordentlig har jeg forstått at det trengs en GPS-forsterker. Dette er i TomTom holderen jeg har kjøpt. Derfor 'må' jeg bruke denne som interface til Iphonen. Denne kan lett settes opp, men usikker på hvor/hvordan siden jeg ikke har lyst at ledningene skal henge løst fra dashboard og ned til sigaretttenner.

I tillegg har jeg lyst å kunne spille musikk fra Iphonen min. Det er som ekstrautstyr en audioledning til TomTom holderen, den må kobles til AUX-inn (hvilket jeg ikke har). Men er villig til å kjøpe nytt anlegg for å få det da jeg er drita lei radiosenderen jeg bruker i dag til iphonen min. Som et alternativ kan jeg bruke en annen ipod/iphone til musikk, for å slippe ledning nr 2 fra TomTom holderen.

Hvis ikke noen har forslag til en totalløsning, hvor er en bra plassering for holderen? Mao hvor kan den settes og ledningen mest mulig legges vekk? Kan den gå ned ventilasjonen med frontvinduet? Eller er det beste å sette den til venstre i vinduet og legge ledning under rattet? Hvis den settes rett over midtkonsollet er det jo ingen plass å stappe ledningen, og da må den ligge løst nedover, som er uaktelt.

Klokere? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ser du snakker om aux inngang.

Biler fra 2001 (eller noe der rundt om) som har BM54 radio modulen, har mulighet for aux inngang :)

Denne finner du bak cdspilleren i dashbordet, du får kjøpe orginal aux inngang hos GS, og andre som selger orginalutstyr. Koster litt men. Er nåk fult mulig og få det til uten denne og.

Jeg tok ut min navi skjerm, for å sjekke hvordan tilkoblingen til denne aux inngangen var, og her ser du på bildet, at den kommer ut sammen med ledningene til skjermen, og har en 3 polet kontakt:

ug38h99xhgvp5mb5heo2.jpg

Her er en link til aux inngang på realoem.com:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=65&fg=95

Koster ca. 714 kr på GS :) Koster litt, men drit i å bytt ut den orginale spilleren, personlig syns jeg det er drit stygt med uorgonal spiller i e39, passer ikke inn i det hele tatt!

Denne AUX inngangen monteres i hanskerommet, ut i siden. Dvs. du må jo ikke montere den der da, men orginalt skal den stå der :)

Jeg har monteringsanvisning om du vil ha, i PDF format :) Kan send på mail :)

Her får du vertfall en orginal aux inngang, ser du har en 02 modell, da burde dette være mulig på din bil :)

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ser du snakker om aux inngang.

Biler fra 2001 (eller noe der rundt om) som har BM54 radio modulen, har mulighet for aux inngang :)

Denne finner du bak cdspilleren i dashbordet, du får kjøpe orginal aux inngang hos GS, og andre som selger orginalutstyr. Koster litt men. Er nåk fult mulig og få det til uten denne og.

Jeg tok ut min navi skjerm, for å sjekke hvordan tilkoblingen til denne aux inngangen var, og her ser du på bildet, at den kommer ut sammen med ledningene til skjermen, og har en 3 polet kontakt:

ug38h99xhgvp5mb5heo2.jpg

Her er en link til aux inngang på realoem.com:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=65&fg=95

Koster ca. 714 kr på GS :) Koster litt, men drit i å bytt ut den orginale spilleren, personlig syns jeg det er drit stygt med uorgonal spiller i e39, passer ikke inn i det hele tatt!

Denne AUX inngangen monteres i hanskerommet, ut i siden. Dvs. du må jo ikke montere den der da, men orginalt skal den stå der :)

Jeg har monteringsanvisning om du vil ha, i PDF format :) Kan send på mail :)

Her får du vertfall en orginal aux inngang, ser du har en 02 modell, da burde dette være mulig på din bil :)

Mvh.

Fredrik

Denne kabelen har eg for salg akkurat nå viewtopic.php?f=14&t=161357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med tomtom oppsettet ditt gjorde eg slik med min tomtom. Satte den helt til venstre og trykka ledningene inn bak dørpakningen og ned(Både aux kabel til spilleren og strøm). Eg monterte aux kabelen i det rommet som er til venstre for ratt i den lomma der. Strømkabelen gikk videre over rattet og til sigarett tenneren. Det ble den beste løsningen for meg.

Hadde ikke iphone men brukte istedet tomtom til å spille musikk med. Dette fungerte utmerket :) Er jo en sd card slot i den så du får plass til noen sanger ;)

http://images.bimmers.no/files/s8l0axe8b89ynknkf0k2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg kjøpte en slik overgang hos bilradiospesialisten, kostet ca 300,- tror jeg.

Dessverre så må du visst ha Navi for at dette skal virke, det har dessverre ikke jeg...

Eneste håpet nå er at den muligens kan kobles til cd-veksleren i bagasjerommet. Da må jeg i tillegg trekke ledninger frem.

Iom at jeg har kjøpt tomtom car kit og kjøpt Navigon må jeg nesten fullføre denne måten å gjøre det på for at det ikke skal være bortkastet penger.

Synes jeg så en plass at BMW har laget en ny OEM spiller med mulighet for tilkoblinger til ipod osv. Den så dyr ut, i tillegg var denne også den samme blåfargen som alle spillerene er om dagen, fatter ikke at den ikke har amber lys som passer til resten av lysene i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...