Gå til innhold

Feilkoder på 325 SMG, E46


Bellen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.. Håper eg får svar på dette forumet.

Fra tid til annen så popper det opp feilkoda "P0174" og av og til også "P0171" samtidig med teksta "System too lean".

Etter det eg har skjønt, så er vel dette feilkode på lamdasondene som viser at bensin/luft blandinga er for feit eller mager?

Er det nokon som har erfaring frå desse kodene og kan seie kvifor dei dukker opp?

Feilkodene dukker gjerne opp etter at eg har kjørt forholdsvis hardt, (gjerne etter at eg har komt på toppen av ein lang motbakke)

Kan det vere MAF-sensoren som har tatt kvelden?

Eg synest i tillegg at bilen er ganske slapp til å vere ein 325 og håper at det har med denne feilkoda å gjere.

I tillegg ser eg at bankesensor 1(short term fuel trim) oppdaterer seg heile tida, mens bankesensor 2 (long term fuel trim) oppdaterer seg meget sjeldent, kan gå mange minutt før den bytter verdi. Skal det vere slik, eller har dette noko med feilkoda å gjere?

Mvh Bellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du kjører for tynt KAN være lambdasondene, det KAN være falskluft.. det KAN være MAFen din.. er så følsomme de bila der...

Dersom falskluft så pleier den inntaks slangen som går fra Maf til gasspjeld på ned siden der å revne på baksia, du kan jo sjekke ut det først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du kjører for tynt KAN være lambdasondene, det KAN være falskluft.. det KAN være MAFen din.. er så følsomme de bila der...

Jojo.. Det har eg også konkludert det med. Men eg lurte på om det var nokon som hadde opplevd eller kan svare litt meir spesifikt om kva som er årsaken til at desse feilkodene kjem, og kvifor eg føler at den er slapp til å vere ein 325 (Er første og einaste 325 eg har kjørt, men føles ikkje som om den er kjappere enn ein chippa e36 320)

Falskluft ved innsugsslangen kan vere eit alternativ som eg ikkje har fått sjekka skikkelig enda, men eg befinner meg for tiden på sjø, og er ikkje heime før om 6 veker. Men kan det vere andre ting?

Eg har forresten KN-filter og effektanlegg montert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med kn filter er at det er oljebasert, hvilket maf ikke liker så godt.

forøvrig holder jeg en knapp på å sjekke innsugsbelger ordentlig. deretter kontrollere lmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har KN filter ja...

e34_525tds: KN leverer vel også oljefrie filtere? Har en kompis som har KN filter på sin 200SX og det var visst oljefritt..

Uansett da så er olje alltid drepen for massemålere.. så det kan godt være den som har tatt knekken siden du har såpass mange feil samtidig.. Hvis jeg skulle tippe med en halvkvalifisert gjetning så ville jeg antatt at det er MAFen din. Pga en feil er greit, da kunne det vært lambda, men når du har såpass mange feil av samme natur, ville jeg antatt at det er såkalte følgefeil, at det egentlig er MAF som er gåen. Den vil ikke gi en egen feil kode før den er HELT ødelagt. Du kan jo alltids prøve å spørre BMW om du kan prøve en MAF på verkstedet der om de tilf. har en inne...

Skader ikke ta en prat med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, har ikke vært borti oljefrie fra kn.. men så er det ei stund siden jeg har brukt noe kn filter... så godt mulig :)

går ganske kjapt å måle en maf, eller å teste den ved hjelp av tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg og sliter med den 171 koden, har skjekka alle slanger på toppen og rundt toppen pluss innsugsbelgen.

er tre små vakum slanger som er dårlige, men har ikkje fått bytta dei enda.

men korleis kan ein teste MAF'en eller lamdasonden ? eller er det berre å bytte?

btw 171 og 174 koden står for system to lean (bank 1) og system to lean (bank 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken årsmodell er bilen din (318i)? har du gamle m43 eller hva det nå heter motoren? altså single cam?

i såfall, sjekk veivhusventilasjonsslangen din. denne går samme med kjøleslangen i bakkanat av toppen, og begge må byttes samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ein 99mod, så det er vel M43TUb19, har sjekka den slangen til veivhusventilasjon for sprekker, ingenting gale der, ikkje som eg kunne sjå i vertfall.

bilen har trilla 158000 nå så er vel kanske ein sjangs for at både lamda og MAF'en er begynt å bli dårlig ? på min så har det alltid stått org bmw luftfiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil med veihusventilasjon er jo ikke direkte uvanlig på M52/M54 heller. Hadde samme feilkodene+mange andre når min røyk.

Hadde dog endel flere symptomer (røyk ved oppstart osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnest ikkje røyk frå min motor. Noko anna eg har oppdaga på denne bilen som eg aldri har opplevd før, var at når bilen gjekk på tomgang og eg opna opp oljepåfyllinga, så sank turtallet med kansje 100 rpm og tomgangen blei ruskete. Blei normalt igjen når eg skrudde tilbake toppa.

Er dette normalt? Tenkte at dette hadde noko mend veivhusventilasjonen eller med vacuum å gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...