Gå til innhold

Erfaringer med RF Punch P3D212?

Anbefalte innlegg

Har gått til anskaffelse av en RF Punch P3D212 500WRMS og lurer litt på om det er noen her inne som har erfaringer med å parallellkoble denne i 1 ohm? Sånn som den er koblet nå er den seriekoblet i 4ohm til en RF P450.2 som yter 499WRMS i 4ohm. Går nesten ut i fra at denne forsterkeren ikke tåler 1ohm, men jeg leker litt med tanken på å skaffe meg en forsterker som er stabil i 1ohm dersom jeg finner ut at dette kan bli hensiktsmessig.

Erfaringer noen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må det som du har det nå. For når man brokopler en tokanaler så vil alltid forsterkeren tro lasten er halvparten av det den egentlgi er. Så hvis du paralellkopler spolene til 1 ohm, vil forsterkeren "se" 0.5 ohm. Den forsterkeren er ikke stabil i 1 ohm en gang.

Og slik det er koplet nå se forsterkeren 2 ohm.

Så behold det som det er eller få deg en større forsterker.

Men elementet er meget bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har litt oversikt over dette StigJ, så har du evt. noen tips om hva slags forsterker som kan fungere bra sammen med denne bassen? Eller har jeg ikke noe å tjene på å kjøre den annerledes enn jeg gjør nå?

Har stor tro på potensialet i dette elementet hvertfall :)

EDIT: Hva med denne fra Dynabel?

http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer pulver til bassen, jo mer kontroll. Jeg ville også hatt en større forsterker på det elementet enn den du har nå.

Men finn en kraftigere tokanaler. For hvis du går på ei monoblokk vil du ha 4 ohm på den. Det er ikke likt som ved brokopling på en tokanaler. Så på papiret vil du ikke ha noe særlig mer effekt med Dynabelen enn den du har allerede. Kan være Dynabelen gir mer "riktig" effekt, men tror ikke det skal utgjøre så mye.

Gå for en stor tokanaler og kjør med samme oppsett/kopling som du har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt av poenget her er at jeg vil prøve å koble subben i 1ohm for bedre ytelse, og derfor tenkte jeg på monoblokk som takler 1ohm. Dersom jeg har forstått det rett vil subben yte bedre i 1ohm enn i 4ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subben vil spille mer kontrollert i 4 ohm enn i 1 ohm. Så få deg heller en kraftig 2 kanaler og kjør i 2 ohm. Eller så kan du jo få deg et beist av en monoblokk og kjøre i 4 ohm :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å bruke denne subben i 2ohm må jeg vel koble hver enkelt spole separat? Men hvordan blir det da med delefilter og lowpass?

De 2-kanals forsterkerne jeg har vært borti er jo ment på brokobling av kanalene ved bruk av sub. Men da får jeg i såfall enten 4- eller 1ohm alt etter om jeg seriekobler eller parallellkobler spolene?

Huff, blir nesten forvirret jeg nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i 1. post så "ser" forsterkeren alltid halvparten av lasten når den brokoples. Så i forsterkeren vil da et element som enten er seriekoplet til 4 ohm (som ditt) eller en enkeltspolet element i 4 ohm bli 2 ohm på forsterkeren. Så oppsettet du har nå har forsterkeren 2 ohms last og yter 450watt. Rockford oppgir effekten på sidene deres brokoplet i 4 ohm (som et 4 ohms element). Altså 2 ohm. Litt forvirrende egentlig.

Vet ikke hvor mye du hadde tenkt å bruke på en forsterker, men kan anbefale JBL GTO sin monoblokk.

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736

Vær mann og kjør i 4 ohm. Pøs på med strøm (viktig) og få en frekk, stram og kontrollert bass.

Jeg har egentlig kun erfaring med forsgjengeren GTO1200.1. Hissig som få til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah, nå forstår jeg litt mere :)

Har selv positive erfaringer med JBL generelt fra tidligere, så jeg er ikke redd for å kjøpe dette merket. Når det gjelder pris så er det sånn at jeg ikke kjøper stereo riktig hvert år for å si det sånn, så når jeg først investerer så prøver jeg å kjøpe skikkelige saker som jeg kan ha i flere år. Får vurdere litt hva jeg skal gjøre, siden jeg har en kompis som er interessert i RF-forsterkeren min i tilfelle jeg kommer til å bytte den ut. Anlegget er ikke helt ferdigbygd ennå heller, så jeg har litt tid på meg heldigvis :)

Takker hvertfall for nyttig info StigJ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...