agent007ejw Skrevet August 9, 2010 Share Skrevet August 9, 2010 Vurderer å kjøpe en 525 da, 2005 mod, km 185 000 og lurer på om dette er i høyeste laget med tanke på km. Er det slik at biler med diesel motor holder lengre? Denne skal være langkjørt. Pris 259 000 inkl. omreg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mister Bimmler Skrevet August 10, 2010 Share Skrevet August 10, 2010 Avhengig av kjørestil er dette ikke mye for biltypen, men det er mye på fem år. Sjekk nøye hva slags type som selger, og sjekk servicehistorikk. Langkjørt er en påstand, du må kjenne på magefølelsen og se om det virker riktig. En ting vil jeg si: Bilen skal ha fått et sett støtdempere skiftet siden den var ny, ellers er de skutt på denne kmstanden. Det er ikke like åpenbart på BMW som på andre biler, og er et kontrollspørsmål du må stille og få et passelig avslag i prisen hvis du vil ha bilen og demperne er gamle. Vet ikke nok om remmer og belter og vannpumper på M57-motoren men en tilstandsrapport er en god idé. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jepsi pepsi Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 fin pris du. få tak i all historik på bilen og spør om de har kviteringer fra forigge eier. det skal de ta vare på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnsen86 Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 En ting vil jeg si: Bilen skal ha fått et sett støtdempere skiftet siden den var ny, ellers er de skutt på denne kmstanden. Det er ikke like åpenbart på BMW som på andre biler, og er et kontrollspørsmål du må stille og få et passelig avslag i prisen hvis du vil ha bilen og demperne er gamle. Litt drøy påstand vil jeg si. Har sett utallige eksempler på at dempere tåler langt over 200.000km på demperene. 5 år gamle dempere på 185.000km kan fint fungere i mange år til, det er klart man muligens vil kjenne litt forskjell med nye orginaldempere, men vil ikke si at de uansett er defekte i den grad at de må byttes. De vil for eksempel mest sannsynlig gå rett igjennom eu-kontroll om de ikke lekker. To eksempler er en bekjent sin e36 316i, voksen mann med rolig behagelig kjørestil. Han bytta dempere på 270.000km første gang. Min fars bil er gått 260.000 på 9 år og er på orginaldempere enda, i vinter begynte de riktignok å lekke etter de frosnet i ekstremkulde. Andre eksempler er taxier, går lett over 200.000km før bytte. Sorry OT og tilbake til spørsmålet. 525da er en bra bil og kan holde veldig lenge, mest sannsynlig bør du tenke mer på hvor langt du kjører og verditapet og hvor vanskelig det vil være å selge bilen igjen. Bilen holder omtrent evig om du bare vedlikeholder den godt. Diesel har gjerne ett rykte for å holde lenger enn bensin, men det stammer nok delvis fra taxier som går langt og gjerne er diesel i Norge. Diesel hadde i gamledager også mindre som kunne gå galt med om man ikke vedlikeholdt dem i forhold til bensin. I Australia kjører alle taxier bensin, gjerne V6 på gass. De fleste bruker de til de har gått 700.000, da selges de videre eller brukes som reserve... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 Bilen min - 1999 320d, har nå gått 420.000km. Tror nok motoren holder lenge ennå. Kjøpte den da den hadde gått 280.000km. Men selv om motoren går som ei kule vil det ikke si at du ikke får mere kostnader på en bil som har gått langt. Dieselpumpe(inline), idyser, turbo osv kan man tenke seg tar kvelden etter hvert på en bil som har gått langt. Når det er sagt vil jeg påstå at 185.000km ikke er langt i det hele tatt for den motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 Avhengig av kjørestil er dette ikke mye for biltypen, men det er mye på fem år. Sjekk nøye hva slags type som selger, og sjekk servicehistorikk. Langkjørt er en påstand, du må kjenne på magefølelsen og se om det virker riktig.En ting vil jeg si: Bilen skal ha fått et sett støtdempere skiftet siden den var ny, ellers er de skutt på denne kmstanden. Det er ikke like åpenbart på BMW som på andre biler, og er et kontrollspørsmål du må stille og få et passelig avslag i prisen hvis du vil ha bilen og demperne er gamle. Vet ikke nok om remmer og belter og vannpumper på M57-motoren men en tilstandsrapport er en god idé. Du bekymrer deg for feil ting. Slitedeler bytter man når de er slitte, uansett når det skjer. Noe må man selvsagt regne med i løpet av årene. Koster likevel ikke spesielt mye, særlig om man er litt nevenyttig og gjør ting selv. Det som faktisk kan være dyrt er problemer med elektrisk anlegg, motor og drivverk. Nå tror jeg ikke disse bilene er spesielt utsatt med feil heller, men det er gjerne dyrere å reparere slike biler enn en Golf eller Corolla. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav_64 Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 Generelt er moderne dieselmotorer dyrere å vedlikeholde enn bensinmotorer, det ser man på feilstatistikkene. Jeg har til gode å se en eneste modell der diesel skårer høyere enn bensin. Derfor er min påstand at det man sparer i forbruk fort blir spist opp av dyre reparasjoner. Turbo, dyser og dieselpumper er vel det som oftest havarerer. Pluss at en bensinsekser synger mye penere da, det betyr mye for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 jeg hører hele tiden den påstanden der.. den kommer stort sett fra folk som prater om statistikk som ikke finnes.. vil gjerne se statistikken du har på m57 vs m54.. en diesel _kan_ om du er uheldig, være noe dyrere å holde enn en bensiner.. men ikke på langt nær like mye som differansen mtp drivstoff. min egen 530d er chippa til 240 hk og 500 og noen nm.. er til og med automat (som jeg ikke kan fordra).. på normal langkjørig (ikke noe sinke eller forsiktig) kjører jeg på 0,5 på mila. i tillegg så spiser den jo en 530i uten å nøle da... for all del, jeg har kjørt flere 530 og 330 i er (m54), og det er en fin motor. men fornuften kan enda ikke argumentere for bensin.. følelser derimot kan. viewtopic.php?f=1&t=161793 mtp på feil på diesler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav_64 Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 Statistikk for 7 år gamle biler, fra Dinside.no: http://www.dinside.no/520577/7-aar-i-al ... rekkefolge BMW 5-serie (6 syl.) diesel 20,0 % 199101 km BMW 5-serie stv. diesel 26,1 % 214151 km BMW 5-serie stv. 10,5 % 150900 km Et par andre eksempler: Audi A6 quattro 21,1 % 141390 km Audi A6 quattro stv. diesel 41,9 % 232416 km Citroën Xantia stv. diesel 24,6 % 206415 km Citroën Xantia stv. 12,9 % 133008 km Ford Focus stv. diesel 29,1 % 178549 km Ford Focus stv. 16,2 % 120325 km Ford Mondeo stv. diesel 41,1 % 194609 Ford Mondeo stv. 24,6 % 139580 km Land Rover Discovery diesel 33,3 % 180028 km Land Rover Discovery 13,6 % 111085 km M-B C-klasse stv. 15,2 % 211943 km M-B C-klasse stv. diesel 31,4 % 129729 km Du kan jo se selv på resten av lista. La gå at dieselbilene i de fleste tilfeller har gått litt lenger, men det forklarer vel ikke den store forskjellen i antall feil på ellers like bilmodeller. Kall gjerne resultatene fra Statens Bilprovning i Sverige for påstander, men det holder ihvertfall i massevis til at jeg holder meg langt unna dieselbiler privat. Jeg kjører til og med bensinhiace, den går gjennom EU-kontroll gang etter gang med en enerfeil eller to Jeg tviler ikke på at chippa 530d er sprekere enn 530i, men det var vel neppe poenget i denne tråden. Jeg anbefaler bensin framfor diesel til James Bond Edit: Min 530i går på 0,86 på blanda kjøring. Si at en 530d går på 0,6, noe jeg tviler på at den gjør; da utgjør forskjellen i drivstoffkostnad på ett år med 20k km kjøring ca 9000 kr, da regna jeg en prisforskjell på 2 kroner billigere for diesel, i virkeligheten er forskjellen som regel mindre. På en nyere bil utgjør uansett drivstoffet en liten del av kostnaden pr km. Ca 25%. Dagens påstand fra meg: 9000 kr pr år kan fort spises opp av reparasjonskostnader på dieselbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 denne sier jo ingenting om det jeg spurte etter. og som du selv påpeker, 150 k og 200 k er absolutt ikke det samme, spes mtp på understell på 5 serie. det står heller ingenting hvilke feil det er snakk om. jeg har sett denne, og sikkkert 20 andre slike statistikker, og felles er at de er utilstrekkelig til å svare på et spørsmål som dette. da prøver jeg å bidra med mine erfaringer etter å ha jobba med bilene. MEN, jeg skal si meg enig i at 530i begynner å bli såpass stor motor at den greier seg uten pustehjelp. endrer dog ikke på mitt syn på at en 525d er mer bang for the buck. de andre merkene er vel om mulig enda lengre fra poenget i tråden enn min sammenligning på hva du får igjen på morro sida. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgeb Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 bedre å handle en med ærlig km. stand i motsetning til alle dissa importerte e61 som har gått 70-90000km, har hatt inne en på verksted som det stod 90000 på telleren, sjekket opp historikk fra tyskland-sist garanti-besøk der hadde bil gått 320000km!, bilen hadde ingen slitasjetegn som tilsa dette, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 det er et veldig godt poeng, men det gjelder all tysk import, hvertfall på bmw. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav_64 Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 denne sier jo ingenting om det jeg spurte etter. Kanskje ikke om de to motortypene spesielt, men ganske mye om dieselmodeller generelt, etter min mening. Les for øvrig min edit i forrige innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 dersom man kjører lite, så ja kan man gå for bensin. jeg vil si at undersøkelsen sier ganske mye om hva som skjer når man nærmer seg 200k, og heller lite om diesel. regnestykket ditt er jeg fult klar over, og regner med de fleste som vurdere bensin / diesel også har renge på dette. Men faktum er at min bil på ingen måte koster 90 000 kroner mer i vedlikehold ila 10 år. du er faktisk heldig om den er noe dyrere. dette sier jeg som jobber på disse bilene. ikke som har ført en generell feilstatistikk. MEN, det er kjedelig om akkurat DU får en bil med en defekt injektor, og kanskje et turbo havari (som i stor grad unngås ved riktig vedlikehold). Da blir det fort lite lønnsomt. Men det er ikke verre enn å sjekke bilen nøye før du kjøper den, du kan være like uheldig med en bensin bil. (les VANOS, coiler, falskluft, lamdaer osv) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav_64 Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 Vi blir nok ikke enige hehe, men et VANOS-repsett fra Beisan koster $65 pluss frakt, fikk det faktisk i posten i går sammen med mye annet smått og godt til både BMW og Mazda En ting er jeg enig i. Diesel gir mer bang for the buck pga avgiftsystemet. Nevøen min kjører E39 525d automat, og den drar bedre opp til 4k, rett skal være rett. Men vi får se om bunndraget blir bedre når jeg har byttet vanostetningene. For meg betyr motorsangen uansett mer enn økonomi, jeg hater dieselkakling uansett antall sylindre og digger bensinseksere enten sylindrene står i rekke eller 60 grader V. Man må opp på V12 for å matche gangkulturen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå