Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

e34_525tds,

kunne du tatt en gjennomgang av momenter som innvirker på dieselforbruket?

Tenker en betrakning kun på motor - MAF og andre sensorer etc. Se bort fra tunge høyreføtter og tunge 20" felger :)

MAF kan vel for eks. være litt feilaktig uten at det slår ut som en feilkode.

Har lest endel tilbakemeldinger på forbruk på motoren vi begge har, M57D30 i E39 530d, og mange rapporterer forbruk ned i 6.xx.

Ligger selv på ca 0,73 nå på blanda kjøring, og hadde jo vært gøy å sett tall under 0,70.

For øvrig fin tråd du har laget her med masse bra info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei,

som du selv poengtere så er det i all hovedsak foten som styrer forbruket. Som nevnt så er dette spes fordi dieselbiler har drivstoffmengde som primær variabel, i motsetning til bensin hvor bensinmengde tilpasses luftmengde. Dette er også noe av grunnen til at biler ofte kan gå rimeligere etter trimming.

MAF, er et problem på disse. nettopp fordi at de sjelden går helt i stykker. de bare gir feil verdier som igjen gir dårligere effekt. Den beste måten å kontrollere en maf på er a) ved å bruke en ordentlig tester og lese av faktiske verdier mot måleverdier (bmw sin tester har en ganske stor testmodul på dette, og denne testeren har jeg), eller med måldata og "manuell" utmåling med scop.

Videre vil sot i innsuget kunne utgjøre en del. motoren må da bruke mer effekt på å få inn den lufta den skal ha, og den vil nok uansett få litt mindre. dette merker maf, og effekten går ned.

Def injektorer vil kunne ha litt å si på forbruket, det går ganske mye effekt i å kompensere for trykkfallet, og om den ikke greier å opprettholde trykket vil jo forbrenningen bli noe dårligere.

Katalysatoren spiller inn, som nevnt er det litt mottrykk i denne, spesielt om den er gammel og begynner å bli tett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

denne pumpa skal vel i hovedsak gå under gløding og oppstart, og muligens mens motoren er kald. Kan desverre ikke gi deg et mer nøyaktig svar. Hele dette systemet er uansett så dårlig (mtp oring og styret nede i tanken) at jeg bare montrete ei facet pumpe istedetfor. Denne lot jeg gå hele tiden for å forenkle det elektriske.

Jeg har kjørt uten pumpe, uten merkbart effekttap. Men det er klart om det tetter nedi der, så vil det jo ha noe å si. Når puma går skal matetrykket ligge på ca 0,4 bar. (etter filter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. til me så kommer ikke noe diesel ut av filtre når jeg starter opp. kun pumpe på motoren som syger..

men slangen fra diesel filtre til til pumpe på motoren så ser jeg at den drar luft i diesel systemet.

og motoren går litt ujevnt for vær gang luften kommer.

bilen er tungstartet når den er varm.

snak om e39 525tds her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tungstarta når den er varm eller halvvarm?

Det skal kommer diesel ut av filtere når du vrir på tenning på kald motor hverfall. Så om du har tatt av slangen (helst før filter) og det ikke kommer noe ut, så er det noe feil.

Prøv da å kjøre strøm direkte på pumpa for å finne ut om feilen ligger i pumpa, eller i styring av pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...