Rabies Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Faren burde stå ute å vente på han å kjøre han rett ned å ta den lille straffen. hva skal det hjelpe for ? makan te idioti Da får jeg bare være en idiot,null respekt for folk som meier ned unger,samme som voldtekt folk. Nå er det jo en vesentlig forskjell på en bilulykke og en voldtekt da. En ulykke er nettopp det, en ulykke. Mens voldtekt er en bevisst handling. Selvfølgelig må han få en straff som svir, men å sidestille det med voldtekt blir ganske usaklig syntes jeg. Med fare for å høres ut som en SV'er (sorry eirikL ) så må han faktisk leve med hva han har påført en familie og et samfunn fordi han var dum og kjørte idiot, mens en voldtektsmann stort sett ikke depper over noe annet enn at han ble tatt. Når det er sagt så må det vel nenves at om noen hadde kjørt ned og drept dattera mi så er det ikke usansynlig at jeg hadde skadet h*n alvorlig om jeg hadde truffet personen i ettertid. Men om situasjonen hadde vært en annen med sexovergrep i bildet så hadde jeg VIRKELIG gått mye mer drastisk til verks
oddis Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Enig med Rabies, går ikke ann å sidestille voldtektsmenn med bildrap, så lenge bildrapet ikke var med overlegg. Men nå er det selvsagt grad av uaktsomhet. 100 km/t i en 60 sone og en liten unge løper ut i veien = Foreldrenes ansvar. Som nevnt i mitt tidligere innlegg er det alltid viktig å se objektivt på slike saker, og få de faktiske forhold opp. Man går f.eks ikke ut i veien uten å se seg til hver kant på forhånd, med mindre man er veldig ung, og da er det foreldrenes ansvar. Jeg går med på at det er bilførers ene og alene ansvar om han kommer så fort at det ikke er mulig å reagere. Dette er et ganske spesielt tema for min del, da jeg som 13-14 åring stod i veikanten og venta på at fattern skulle komme med traktoren ut av skogen (vi hadde hogd ved), og jeg hører traktoren nærmer seg inni fra skogen. Samtidig hører jeg noe annet høylytt i bakgrunnen og snur meg og ser sørover (en lang slette) og rekker kanskje å se i 1-2 sekunder før synet klarer å foksuere inn på at det er en bil jeg ser, med sterke lys komme fort ut av horisonten og et vanvittig høylytt 'vjjooooooooooooommmmmmmmmmmmmmm' og bilen hadde rast forbi før jeg viste ordet av det. Til alt overmål var dette en ganske spesiell bil som jeg hadde sett før. (Pontiac TransAm) med hvite viperstriper. Jeg viste hvem det var som eide denne. Så da jeg tilfeldigvis snublet over vekommende på en lokal bensinstasjon 2-3 måneder senere nevnte jeg tilfellet og spurte hvilken fart han hadde trodde han hadde. Han brukte ofte å makse den på den strekka, og sa han ofte kom helt opp i 230km/t på speedo. Da skal jeg gå med på at hadde han kjørt på meg hadde det vært hans skyld. Mitt handicap var altså at jeg hørte traktoren veldig sterkt i forgrunnen, og uten den hadde jeg hørt bilen på enda lengre avstand. Dette er litt av essensen jeg vil få fram. Man skal kjøre _vanvittig_ fort før man kommer opp på en fotgjenger helt uanmeldt.Jeg mener også at det burde være ulovlig å gå/sykle/trille langs veien med øretelefoner i begge ørene. Da har man isolert sett sagt fra seg alle muligheter til å komme seg unna en nødsituasjon (f.eks en bil som får skrens og er på vei ukontrollert mot vedkommende). Med et øre fri har man muligehten til å høre at noe er på gang. Beklager om noen føler at jeg er brutalt ærlig nå, men det er sånn jeg mener det må være. Man må kunne passe på seg selv, når man er over 18 ,ellers burde man ikke ferdes i samfunnet. Nå etter jeg har fått lappen har jeg både møtt biler i langt over 200km/t og ventet i kryss da det har kommet biler i 150+, og jeg har ingen problem med å bedømme at det er uforsvarlig å svinge ut i veien. Så fort jeg er utrygg på hvilken fart han holder avventer jeg automatisk, men er begge kjøreretninger oversiktelige og frie for biler legger jeg meg noen ganger uti, da jeg vet han kan kjøre forbi meg enkelt om farten har økt dramatisk. Å bli forbikjørt i 200km/t er også ganske udramatisk når man ligger i 90 selv.
babjorn Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Nå sammenligner jeg ikke disse sammen (blir for dumt),men har null respekt for sånne folk,var det jeg mente.skulle kanskje skrevet litt anderledes.Hadde jeg vert faren til denne jenta,hadde jeg vurdert det jeg skrev,kjører man 110km i 60km har man ingen ting på veien å gjøre.Kjører man 160km på E18 med 2 felt blir noe helt annet etter min mening.
babjorn Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Skjønner hva du mener oddis,men unge folk greier ikke bedømme fart like godt som eldre (det er ikke bare bare det heller) å tror ikke jenter som regel går rett ut i veien som mange gutter gjør,ikke det som jeg kan erfare.Men nå vet ikke jeg hvordan det var i denne saken,viille bare kondolere å vise min avsky til sånt. Kal meg dum/dust/idiot,men det er min mening.
oddis Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Hadde jeg vert faren til denne jenta,hadde jeg vurdert det jeg skrev,kjører man 110km i 60km har man ingen ting på veien å gjøre. Med mindre vi snakker om en veldig krapp sving, så har ikke fotgjengere noe å gjøre langs veien heller om de ikke klarer å ense en bil i 110km/t komme langs veien de skal over.. Vi snakker om å ha hode på rett sted. I en hypotetisk ulykke på en rett strekke har hverken billisten eller fotgjengeren hode på rett sted om det hadde blitt en ulykke. Misforstå meg ikke, jeg tar ikke bilsjåførens parti, men det skal ikke være sånn at så fort man er over fartsgrensen er det fritt fram for alle som vil å legge seg i veien for enhver pris, fordi de er juridisk 'rene'. Jeg både hører og ser meg om da jeg skal krysse veien i en 20 sone i et boligfelt... det er når man slutter med det ting begynner å bli farlig. Da man begynner å anta.... Min trafikklærer sa det fint. Begynner du å anta for mye i trafikken ender du opp med en ulykke. Og etter snart 250 000km i trafikken kan jeg si meg helt enig i hans konklusjon. Spesielt etter å ha sett ulykker skjedd rett foran deg langs veien, og man selv har skreket til andre fra inni sin egen bil ' NEI NEI NEI for FAAEEEN!!!!!!" Og så smeller det 3-4 sekunder senere.
babjorn Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Vil ikke tro en jente på 15år greier å oppfatte riktig fart på biler å regner med at han skal stoppe,men som feilberegner farten av bilen som kommer i mot å fører ikke har sjangs til å stoppe på grunn av hastigheten,hadde en nesten påkjørsel på grunn av feil tolking av fotjenger i lav hastighet.Så det er ikke bare bare å lese by bilde.Men skjønner det du mener å respekterer din mening av saken.
babjorn Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Mange som går på loven,så skjønner hva du mener.Er mange av dem der ut,som fører til at fører får skyld.
oddis Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 I et bybilde er det helt greit, der kan man ikke forutse på samme måte pga av omgående trafikk(støy). 100 i 60 sone i høyt trafikkert område er ene og alene galskap om man ikke vet eksakt hva man driver med. Men det setter også høyere krav til fotgjengere i trafikkerte byer, de må være mer på vakt. Vi forstår hverandre. Jeg bor selv i by mandag til fredag og har gått endel i byen jeg bor i (og jeg har bodd på landet i over 20 år). Har ennå ikke hatt en ekkel sitausjon, bortsett fra et parkvesen i byen som faen ikke gjør jobben sin ved å kappe ned buskene som står rett foran fotgjengerovergang. Heldigvis er jeg ingen minimann og klarer å se, og bli sett. Går aldri over fortau uten å hatt såpass kontakt med bilen at han er på vei til å slakke helt ned. Ser også på noen billister at disse kommer til å gi full spik ut fra rundkjøringen, og jeg bare venter til de har kjørt. Mange kjører, og merker meg idet de passerer gangfeltet. Igjen, busker!!! Men JEG som fotgjenger tenker så langt, fordi jeg vet hvordan det føles i bilen, samt at jeg er forsiktig av natur. Ingen tvil om at bilerfaring er til fordel. Men så mye som ungdommen sitter på i bil i ungdomsårene burde det begynne å svirre i hodet deres også, det gjorde det for meg lenge før jeg fikk lappen (mopedlappen også..)
babjorn Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Ja skulle nesten tro at,dem sitter mye på andre å lærer noe ut av det..Men er vel ikke altid desverre,å har man opplevd noen sittuasjoner,så blir man mere oppmerksom,så dette hjelper faktisk mye.Unge folk skulle hat noen aha opplevelser å ikke bare snakk å bilder.
oddis Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Helt riktig. Grunnleggende opplæring fra barneskolestadiet, og gjøre bil og bilkjøring til en naturlig prioritet/debatt/fag gjennom hele oppveksten slik at man har tenkt gjennom og modnet med tanken på trafikk og trafikkbilde som en del av dagliglivet og hvilke fordeler og ulemper det medfører. Dog tror jeg dette ikke kommer til å bli en realitet, fordi Norge styres av anti bil og fascist miljø freaker med mer sans for langrenn som fag enn bilopplæring
Just-turbodiesel Skrevet September 5, 2010 Forfatter Skrevet September 5, 2010 kjør masse gris med bil årene før du får lappen... går du driiiiiiitlei fortkjøring når du får den... snakker av erfaring
Zibiri Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Du glemte en ting TDI... du kan drepe noen selv om du ikke har fått lappen enda
SweetBMW Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Du glemte en ting TDI... du kan drepe noen selv om du ikke har fått lappen enda han tenkte sikkert på jorder og lignende da vettu.. ikke på veien
Just-turbodiesel Skrevet September 5, 2010 Forfatter Skrevet September 5, 2010 Du glemte en ting TDI... du kan drepe noen selv om du ikke har fått lappen enda jo, men det er nettopp derfor det hadde vært genialt med en ordning der bilbaner/større plasser med svinger hadde vært åpne til alle døgnets tider og GRATIS, med litt regler så ville det ført til at mange hadde blitt bedre til å kjøre og de hadde roa seg litt når de får lappen.
oddis Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 kjør masse gris med bil årene før du får lappen... går du driiiiiiitlei fortkjøring når du får den... snakker av erfaring Dette er jeg helt enig i. De som ønsker burde i ung alder få lov til å herje ala bilcross på lukkede baner fra de rekker ned til pedalene (som det burde være 25 ganger så mange av) med sikkerhetsutstyr og RELATIVT god sikkerhet OM noe skulle gå galt. Trenger ikke koste mer enn 15k totalt. Tenk på fjortissene som kan si dem kjører racing i organisert serie a gitt. Jeg syns jeg hører skrytinga helt herfra. Må være konge ordning å få ting litt mer i perspektiv. Gjerne organisere lovlige jordbilrace også med skikkelig sikkerhetsutstyr. Ting behøver ikke kosta skjorta, og det vikigste er at man ikke skader seg selv eller andre stygt. Litt skadd må man bli (mørkbanket) skal man lære.. Her har man et prakteksempel på hva slik fostring kan gjøre:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå