Just-turbodiesel Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 797164.ece ...så vi slipper å lese flere liknende saker Link to comment Share on other sites More sharing options...
babjorn Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Triste saker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zibiri Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Livet snudd opp ned på noen sekunder for mange der ja.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingard Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Du kan jo si dette i tråden om folk som har mistet lappen. Ser ikke ut som om alle der bryr seg så hardt.. :/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweetBMW Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 Mye sånt ute å går.. Man kan si mye rart om det, at man ikke skal kjøre fort og greier, men det er alltid en og annen som kommer til å gjøra det. Selv om det er jævlig trist. Var noe liknende her ute i fetsund i går som har med ungdommer stor fart og gjøra. 70 sone, de skulle kjøre forbi en bil i kollektivfeltet, klarte ikke komme tilbake før feltet slutta, smalt i bil som venta på å kjøre ut på hovedveien. Begge bila alvorlig skadd, 3. stakk fra stedet. farten var visst godt over 120 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Just-turbodiesel Posted September 4, 2010 Author Share Posted September 4, 2010 sweetBMW, var ikke du som lå etter meg i dag?:S på e-18? mellom arendal og kristiansand? lå en e46 i samme farge som deg på vei nedover.. jeg som kjørte forbi bilene foran deg i den gamle grå mercedes stasjonsvogna OM det var deg. Var så lei folk som ikke klarer å holde flyten oppe Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJ RS2 Matrix Posted September 4, 2010 Share Posted September 4, 2010 kan ikkje forstå heilt korfor folk skal stikke av når dei har vert i ei ulykke, det ender jo alltid med at dei bli funnen og i tillegg straffa for at dei stakk av. er jo ikkje farligt å bli ventane på politi eller ambulanse i det minste, har du kræsja så er jo det aller verste over allerede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddis Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Du kan jo si dette i tråden om folk som har mistet lappen. Ser ikke ut som om alle der bryr seg så hardt.. :/ Det er nok riktig i noen tilfeller. Men et problem derimot, er at mange fotgjengere også ikke har den nødvendige aktsomheten som trengs for en billist (rettere sagt: de har ikke livet kjært nok). For meg som bilsjåfør er fotgjengere min største prioritet/uromoment, men jeg er i veldig mange tilfeller ikke møtt med samme prioritet tilbake. Altså - jeg må sitte med ansvaret uansett. Dette er på generelt grunnlag, og ikke noe med denne tråden å gjøre. Har mistet nok venner og kjente i trafikken som det er til å ha sett at man oftest er skyld i mye selv. Hardt men sant. Kjører man f.eks ned en fotgjenger uten refleks da det er mørkt burde man automatisk frifinnes. Idag er det dessverre ikke sånn. Slikehanskene som brukes med noen offer fungerer som en illusjon for de. Tryggheten får de tilbake, enda de er like utrygge for omgivelsene som før. Jeg beklager, men rett skal være rett uansett hvor hardt det er å takle. Fotgjengere og billister har like stort ansvar, ennå loven ikke ser det slik. kan ikkje forstå heilt korfor folk skal stikke av når dei har vert i ei ulykke, det ender jo alltid med at dei bli funnen og i tillegg straffa for at dei stakk av. Det forstår jeg godt, det kalles panikk. Det forstår også en dommer i retten, og gir deg forståelse/goodwill. Man kan mene mye rart om den saken (spesielt om personen omkommer pga du ikke varslet), men sånn er det. Folk stikker jo av hvis de bare dulter borti noen på parkeringsplassen, da har de allerede lagt lista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EirikL Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Idioten tar livet av en person og får et års fengsel Kan noen forklare meg logikken i det? Og kom ikke med noe jævla SV-tull om at fyren blir straffet resten av livet av vissheten om hva han har gjort! Man blir ikke akkurat avskrekket av strafferammene i rettsystemet vårt Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweetBMW Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 sweetBMW, var ikke du som lå etter meg i dag?:Spå e-18? mellom arendal og kristiansand? lå en e46 i samme farge som deg på vei nedover.. jeg som kjørte forbi bilene foran deg i den gamle grå mercedes stasjonsvogna OM det var deg. Var så lei folk som ikke klarer å holde flyten oppe nei det var nok ikke det as.. bor ikke der nede og er der kun nede på jobb da kjører jeg transporter Link to comment Share on other sites More sharing options...
babjorn Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Faren burde stå ute å vente på han å kjøre han rett ned å ta den lille straffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirty Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Faren burde stå ute å vente på han å kjøre han rett ned å ta den lille straffen. hva skal det hjelpe for ? makan te idioti Link to comment Share on other sites More sharing options...
largund Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Jeg har ett visst inntrykk av at blant noen ungdommer er det "status" å ha mista førerkortet. Se bare på tråden her på Bimmers ang. akkurat det. En person fortalte at han hadde mista førerkortet 4 ganger! Det beskriver for meg en person som ikke er i nærheta av å ta sitt ansvar som bilfører alvorlig. En kollega av meg som driver med bilsport på fritida foralte om en unggutt som mista førerkortet for fyllekjøring. Det virka ikke akkurat som om det gikk noe særlig inn på vedkommende, men da han også fikk nekt på å utøve sin motoridrett fikk pipa en annen låt. Da var det plutselig noe helt annet å være uten førerkort. Jeg har selv vært uten førerkort. Jeg er yrkessjåfør og mista førerkortet i ett uhell på jobb. Det tok selvfølgelig også jobben fra meg og jeg kan kan bare si en ting om det; det var ufattelig tøft! Det er ingen som vet hvor mye jobben betyr før den blir revet bort fra deg. Lærte jeg noe av det? JA, så absolutt! Jeg er en MYE bedre sjåfør nå enn hva jeg var før uhellet. Både fordi uhellet fikk meg til å endre kjørestil men også fordi jeg har blitt en paragraf-rytter i trafikken. Jeg har svoret en ed på at ingen skal kunne sette meg til veggs når det kommer til de lover og regler jeg som yrkessutøver er underlagt i jobben min. Det er ingen som blir så hardt straffet for feilgrep på jobben som en yrkessjåfør og alikavel ser man at vegtraf.loven og dens forskrift ikke blir tatt på alvor. Det er noe jeg sliter med å forstå. Jeg mener at for det første må føreropplæringa bli bedre. Den må starte mye tidligere. Aller helst på barneskolenivå. Det snakkes mye om å skape gode holdninger i trafikken, men når dette holdningsskapende arbeidet ikke starter før på kjøreskolen så er det for sent. Gode holdninger i trafikken må ungdommen få inn med morsmelka og da først kan man begynne å håpe på lavere ulykkesstatistikker. Og for det andre mener jeg at terskelen for å miste førerkortet for ferske sjåfører må ned. Og når førerkortet skal tilbake må kravene til opplæring skjærpes. Jeg har også en teori om at det skulle vært en ordning for å fornye førerkortet for alle sjåfører minst hvert 10'ende år. F.eks. ved at man fikk tilsendt ett skjema, gjerne elektronisk, som skulle besvares med x antall riktige svar for å fortsatt beholde retten til å føre motovogn. Alle hjelpemidler tillatt for å klare prøven. Poenget er at man ska oppfriske sine kunnskaper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirty Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Jeg har ett visst inntrykk av at blant noen ungdommer er det "status" å ha mista førerkortet. Se bare på tråden her på Bimmers ang. akkurat det. En person fortalte at han hadde mista førerkortet 4 ganger! Det beskriver for meg en person som ikke er i nærheta av å ta sitt ansvar som bilfører alvorlig. En kollega av meg som driver med bilsport på fritida foralte om en unggutt som mista førerkortet for fyllekjøring. Det virka ikke akkurat som om det gikk noe særlig inn på vedkommende, men da han også fikk nekt på å utøve sin motoridrett fikk pipa en annen låt. Da var det plutselig noe helt annet å være uten førerkort. Jeg har selv vært uten førerkort. Jeg er yrkessjåfør og mista førerkortet i ett uhell på jobb. Det tok selvfølgelig også jobben fra meg og jeg kan kan bare si en ting om det; det var ufattelig tøft! Det er ingen som vet hvor mye jobben betyr før den blir revet bort fra deg. Lærte jeg noe av det? JA, så absolutt! Jeg er en MYE bedre sjåfør nå enn hva jeg var før uhellet. Både fordi uhellet fikk meg til å endre kjørestil men også fordi jeg har blitt en paragraf-rytter i trafikken. Jeg har svoret en ed på at ingen skal kunne sette meg til veggs når det kommer til de lover og regler jeg som yrkessutøver er underlagt i jobben min. Det er ingen som blir så hardt straffet for feilgrep på jobben som en yrkessjåfør og alikavel ser man at vegtraf.loven og dens forskrift ikke blir tatt på alvor. Det er noe jeg sliter med å forstå. Jeg mener at for det første må føreropplæringa bli bedre. Den må starte mye tidligere. Aller helst på barneskolenivå. Det snakkes mye om å skape gode holdninger i trafikken, men når dette holdningsskapende arbeidet ikke starter før på kjøreskolen så er det for sent. Gode holdninger i trafikken må ungdommen få inn med morsmelka og da først kan man begynne å håpe på lavere ulykkesstatistikker. Og for det andre mener jeg at terskelen for å miste førerkortet for ferske sjåfører må ned. Og når førerkortet skal tilbake må kravene til opplæring skjærpes. Jeg har også en teori om at det skulle vært en ordning for å fornye førerkortet for alle sjåfører minst hvert 10'ende år. F.eks. ved at man fikk tilsendt ett skjema, gjerne elektronisk, som skulle besvares med x antall riktige svar for å fortsatt beholde retten til å føre motovogn. Alle hjelpemidler tillatt for å klare prøven. Poenget er at man ska oppfriske sine kunnskaper. Kjenner faktisk endel som skryter av å ha mistet lappen, noen av disse har mistet lappen opp til flere ganger også. de mener vis man ikke har mistet lappen minst 1 gang, så kan man ikke kjøre bil. Joda er så tåpelig blir helt flau Link to comment Share on other sites More sharing options...
babjorn Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Faren burde stå ute å vente på han å kjøre han rett ned å ta den lille straffen. hva skal det hjelpe for ? makan te idioti Da får jeg bare være en idiot,null respekt for folk som meier ned unger,samme som voldtekt folk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts