Beivakongen Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 Har problemer med tomgangen på min e36 m3. Har tatt diagnose og fikk opp lmm og lambda nr2,har skiftet dette men etter sletting av feilkoder går bilen normalt helt til jeg kjører en tur og drar på med over 3500omin da blir den sur på tomgang igjen. Noen som har opplevd det samme? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 om den går sur over 3500 omin høres fortsatt ut som AFM som kødder, har null peil på M3 motoren, men symptomene for AFM er ofte at den går urent over 3500 omin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beivakongen Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 om den går sur over 3500 omin høres fortsatt ut som AFM som kødder, har null peil på M3 motoren, men symptomene for AFM er ofte at den går urent over 3500 omin Nei motoren drar og går som den skal når den kjøres normalt eller man gasser på men på tomgang er den sur. Resetter man feilen med lambda å starter går den helt fint på tomgang,men kjører man en tur og drar på litt turtall og stopper opp igjen er problemet med tomgangen tilbake. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 at den begynner ved 3500 omin tyder på AFM eller Lambda sonden som er defekt, da går den sur som regel rundt 3500 til 4200 omin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 altså på tomgang uten motstand i motoren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 måten å kjøre diagnose på AFM er netopp å suse opp motoren til 3500 omin å holde den der, motoren skal holde jevnt og fint turtall og ikke surne til, gjør den det så virker AFM som den skal. gjør den ikke det så tyder det på feil med enten afm eller O2 sensor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beivakongen Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 Nå hengte dere dere opp i at jeg sa 3500rpm. Bilen går fint på tommgang så kjører jeg en tur og drar ut bilen på noen gir så bremser jeg opp og står stille og lar turtallet falle og da legger den seg på ca 600rpm og blir sur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 Fordi som du sier når du er ute å kjører å drar den over rundt 3500 omin så går den surt på tomgang etterpå, så om O2 sensoren din er defekt så vil den gi feil verdier til AFM, afm vil forsøke justers seg inn etter verdiene den får fra sensoren vilket som gjør at motoren får feil blanding å går sur. vet ikke om når du sletter feilkodene om du også da setter den tilbake til default verdier at det er derfor den går normalt igjen etter at du har gjort det, er bare et tankespill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beivakongen Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 Fordi som du sier når du er ute å kjører å drar den over rundt 3500 omin så går den surt på tomgang etterpå, så om O2 sensoren din er defekt så vil den gi feil verdier til AFM, afm vil forsøke justers seg inn etter verdiene den får fra sensoren vilket som gjør at motoren får feil blanding å går sur. vet ikke om når du sletter feilkodene om du også da setter den tilbake til default verdier at det er derfor den går normalt igjen etter at du har gjort det, er bare et tankespill. Ja men nå er jo begge o2 sensorene. Hva mener du med AFm? lmm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 ja afm Er AirFlowMeter så blir det samme Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 sjekk slangene på tomgangsregulatoren, er det hull i disse og motor trekker inn mye falsk luft der, så går den surt på tomgang, opplevde det med min når jeg ettermonterte individuelle gasspjell på m50 b20 motoren, hadde problem med å feste slangen så motor sugde inn masse falskluft, men ellers under pådrag gikk den som et skudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beivakongen Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 sjekk slangene på tomgangsregulatoren, er det hull i disse og motor trekker inn mye falsk luft der, så går den surt på tomgang, opplevde det med min når jeg ettermonterte individuelle gasspjell på m50 b20 motoren, hadde problem med å feste slangen så motor sugde inn masse falskluft, men ellers under pådrag gikk den som et skudd Ja det hørtes ut som et bra tips,skal se på det i morgen og komme med tilbakemelding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind L. Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 Tipper du har problemer med falsk luft. Kobl av LMM og kjør en tur.. Hva skjer da? Er VELDIG sjeldent at lamda er defekte. Men en gang du har problemer med feks falsk luft, LMM eller TPS så blir luft/bensin blandingen feil og da får du automatisk opp feil på lamda. Å bytte disse er en klassisk feil alle begynner med, men er sjeldent de som er problemet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_S Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 Min erfaring er at når motoren er i nødprogram går den veldig rufsete på tomgang. Kan jo høres sannsynlig ut i ditt tilfelle også, i og med at den går fint etter du har slettet feilkodene. Og kanskje den må over 3500 omdr. før den slår over i nødprogram igjen? Bare en tanke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 om ikke det er slangene på tomgangsregulatoren så anbefaler jeg deg å få tak i start gass også bare sprayer du nedi motorummet på slanger og veivhusventilasjon, går motoren litt opp i turtall så har du en luft lekkasje, dette er veldig typisk bmw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts