Jump to content

Spørsmål om coilovers og original høyde på E39

mY6
 Share

Recommended Posts

Hei,

Noen som vet den originale høyden på en standard E39 Sedan?

Mistenker at det står i enten Haynes eller Bentley-manualen, men jeg har ikke denne tilgjengelig nå.

Og hvordan måler man høyden?

Saken er at jeg har ett coilovers-sett som ikke går gjennom kontrollen pga. feil castervinkler. Tanken min (om det er mulig) er å justere demperene til original høyde slik at bilen kommer gjennom kontrollen, da jeg trenger å bruke den rimelig kjapt.

Senkingen blir først aktuell igjen når jeg finner en løsning med støtdempertoppene for å få justert vinklene.

Jeg kan ikke hjelpe deg, men ang feil caster vinkler så la jeg merke til at jeg hadde samme problemet på min bil etter senking.

Castervinkler foran er utenfor angitt område. Verkstedet sa at det skulle være slik ved senking da dette ikke kunne justeres nok på. Antar at det går igjennom hos Vegvesen, ellers har jeg et problem.

Kan noen andre her inne svare på dette om caster vinkler?

Du vil nok få problemer hos Vegvesenet. På kontrollen må du ha med papirene på forstillingskontrollen.

Det kommer litt an på hvilken kontrollør du treffer, men mest sannsynlig må du få stilt vinklene.

Du vil nok få problemer hos Vegvesenet. På kontrollen må du ha med papirene på forstillingskontrollen.

Det kommer litt an på hvilken kontrollør du treffer, men mest sannsynlig må du få stilt vinklene.

Det som er litt "rart" er at den har vært på kontroll og jeg har fått papirene på 4 hjulskontroll, men det er fortsatt feil verdier for caster vinkler foran.

Nå har jeg fått min bil godkjent med 30/25 mm senking. Med feil castervinkler. Disse vinklene er ikke justerbare originalt foran eller bak på en e39.

Kontrolløren sa ingenting om dette, ei heller om dette med en hindring på 11 cm høy og 80 cm brei somskal dras under bilen for å sjekke kjørbar høyde.

Alt OK!

• 2 weeks later...
Nå har jeg fått min bil godkjent med 30/25 mm senking. Med feil castervinkler. Disse vinklene er ikke justerbare originalt foran eller bak på en e39.

Kontrolløren sa ingenting om dette, ei heller om dette med en hindring på 11 cm høy og 80 cm brei somskal dras under bilen for å sjekke kjørbar høyde.

Alt OK!

Da har du vært veldig heldig!

Jeg har fått montert på justerbare støtdemperlager, og fått justert vinklene innenfor lovlige verdier. Så nå skal nok bilen gå glatt igjennom kontrollen på onsdag :)

Jeg forstår ikke dette helt. Skal man ikke få dette godkjent pga feil caster vinkel?

Fordi i TUV papirene for mitt senkesett står det ingenting om at man skal ha utført hjulinnstillinger, men dette står i kjøretøyforskriften. Men det står ingenting om at vinklene må være innenfor, så da tenker jeg sånn at det er OK med vinkler som er utenfor sålenge det ikke er spesifisert på TUV eller kjøretøyforskriften.

Det står heller ingenting om dette hinderet på 11cm høyde og 80 cm bredde som skal dras under bilen, i kjøretøyforskriften, og dermed er dette heller ingen gyldig metode for å evt underkjenne en senket bil.