Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :D

Jeg har nettopp kjøpt meg en 1992 e36 318is med m42b18 motor.

Den bruker mye bensin (ca 1.1L på langkjøring)

Den jager på tomgang

Den blir veldig daff under 2000rpm, dette skjer bare noen ganger.

Er det noen som vet hva dette kan være, hadde jeg satt pris på om dere delte det med meg :P

Skrevet

Høres veldig ut som motor går i nødmodus pga defekt LMM....få tatt en diagnose på bilen.

1.1 på langkjøring er ikke så enormt mye på en 318iS.

Skrevet

1,1 på langkjøring høres aaalt for mykje ut på denne motoren. Har sjølv ein 325, den klare eg å presse ned til 0,7 på langkjøring. Etter mi meining høres det ut som det er problem med lambda

Skrevet
1,1 på langkjøring høres aaalt for mykje ut på denne motoren. Har sjølv ein 325, den klare eg å presse ned til 0,7 på langkjøring. Etter mi meining høres det ut som det er problem med lambda

Det er jeg som skrur på bilen sammen med han som la ut innlegget her..

Jeg har ikke inntrykk av att det kan være den... Skal ta diagnose i morgen... :)

Skrevet

Ikke aaalt for mye nei...min 318iS jeg hadde lå på 0.9 på langkjøring....er jo en liten motor som har noen kilo å drege på.

325´n min bruker mindre drivstoff enn iS´n jeg tidligere eide, på landevei.

Tilbake til symptomene.......jaging på tomgang og høyere forbruk tyder som oftest på defekt LMM. Symptomer på defekt lambda er som oftest ujevn gange/hosting på tomgang, men ikke bestandig at bensinforbruket øker.

Til sammenligning, når jeg hadde defekt LMM på 325´n, så jaget den på tomgang (varierte mellom 500-1500rpm), og brukte over 4 liter pr mil

Skrevet

Ikke aaalt for mye nei...min 318iS jeg hadde lå på 0.9 på langkjøring....er jo en liten motor som har noen kilo å drege på.

325´n min bruker mindre drivstoff enn iS´n jeg tidligere eide, på landevei.

Tilbake til symptomene.......jaging på tomgang og høyere forbruk tyder som oftest på defekt LMM. Symptomer på defekt lambda er som oftest ujevn gange/hosting på tomgang, men ikke bestandig at bensinforbruket øker.

Til sammenligning, når jeg hadde defekt LMM på 325´n, så jaget den på tomgang (varierte mellom 500-1500rpm), og brukte over 4 liter pr mil

Kanskje ikke forbruket er så ille... Men jeg synes den er litt daff?

Så kjenner jeg att den går litt bedre når jeg slipper gassen litt opp under akselerasjon :roll:

Skrevet

Tipper det er luft mengde måleren.

men har og vert borti eit par tilfeller av defekt lamba på desse motorene og alle 3 oppførte seg litt rart iforhold til at lamba skulle ha tatt kvelden. (nevner dette sjølv om det er litt "off toppic")

Symptom:

-forbruket steig meget i perioder.

-bilen drog mye mye bedre nor motoren var kald (i perioder), men hadde ikkje samenheng med forbruk

-bilen jaget litt på turtall på tomgang (i perioder), samtidig var den "dau/treig" opp til 3000rmp

-motoren gjekk bra (under aks). men du merket at den kom litt nor du slapp opp pedalen brått

hadde diagnose utstyr og prøvde fleire ganger å måle kva som var feil, prøvde sikkert 8-9 ganger før eg fant feilen og da kom det opp "lamba 2" feil. (dette fant ikkje verksted)

Konklusjonen min og mit lokale BMW merke verksted er at, det kan vere periodiske feil på lamba LENGE før den tar kvelden. byttet lamba og problema forsvant.

Har og dårlig erfaring med lamba som ikkje er motor tilpasset. som tildømes fjusking og høgt forbruk.

Skrevet

Det jag skulle göra är att kika på alla delar som styr blandningen. Framförallt då LMM och lambdasond eftersom LMM talar om för styrenheten hur mycket luft som kommer in och ska blandas, medan lambdasonden talar om hur resultatet blev i slutändan genom att analysera avgaserna.

- Det som kan hända är ju tex

* LMM/Lambda sond fungerar inte alls (avbrott) - då blir det ingen skillnad om du kopplar ur den eller kör med den så det kan du ju testa.

* LMM/Lambda sond skickar felaktiga signaler - då blir det bättre när du kopplar ur den som felar, så märker du att det blir bättre urkopplad så är det troligen detta!

* LMM/Lambda fungerar, men får felaktig information - detta inträffar då det är läckage efter LMM och vid insuget eller för lambdasonden om det är läckage i avgassystemet eller runt grenröret. Om det är läckage så kommer LMM eller Lambda skicka fel information eftersom den då mäter fel - och blandningen blir då fel.

Så gör lite tester på dessa! Om det inte hjälper - då kan det vara svårare :P

Och självklart kan du börja med att göra en riktig service! Det kan tex vara dåliga tändstift, igensatt luftfiler etc. Så det är ju bra att börja göra direkt.

Mvh//

A.Fekzen

• 5 months later...
Skrevet

det var lambdasonden og mårknede vakumslanger som var problemet. etter jeg bytet dette bruker bilen 0,6-0.7 på langkjøring. bilen er fortsat slik at den akselrerer best når man gir full gass og sliper gassen litt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...