Gå til innhold

Vurderer diffsperre på 540'n.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e34 540 som er bygd om til 6-trinns kasse. Ligger i 140km/t og rett over 2500 rpm. Kunne tenkt meg ny diff med annerledes utveksling og med diffbrems.

Jeg pendler noe med bilen, så enorm utveksling vil bli uaktuelt.

Hva er bra for denne bilen? Og hva trenger jeg, komplett 3,91 diff fra m5 3,6? Diff fra e32 750? Jeg vet ikke hva som passer, men tar gledelig imot tips!

Jeg skal ikke bytte det selv, blir å sette den på verksted, dersom ingen her ute tilfeldigvis har en diff og verksted.

Skrevet

Tror ikke jeg ville gått for 3.91 diff. da havner du vel på rundt 3000rpm i 120km/h? samt at du må gire 3 ganger for å nå 100km/h.

Personlig kommer jeg til å gå for 3.15 diffen som står i E32 750i, ihvertfall ikke høyere enn 3.46 diff (fra f.eks 535?).

Å bytte diffen i seg selv er jo ikke noe problem, men for å få på en 3.15diff må du bytte flensen som går på mellomakslingen, og her kan det kjapt bli værre for hobbymekanikere. Her skal det settes en pre-load på lagrene på input akslingen, og for å få denne korrekt skal rullemotstanden måles.

Mange gjør dette ved å merke av på muttra og akslingen, for så å stramme den tilbake til hvor den sto. Dette blir dog kun korrekt om crush sleeve'en er omtrent i samme stand som når den var ny. Samt at om dimensjonene på de 2 flensene ikke stemmer helt vil denne metoden bli helt feil.

Flere her på forumet som kjører med 3.15 diff montert som nevnt over.

Skrevet

Hvorfor den skal på verksted er nok fordi jeg ønsker at det skal bli gjort ordentlig. Jeg har ingen erfaring med differ. Hva vil dere tro det koster å bytte den over? Har også noen kompisser som er mekanikere, så kan nok ordne det igjennom de også.

S. Hafsmo: Takk for detaljert svar, men for at noen skal ta den jobben der burde de vel ha gjort det før, og hatt litt erfaring med det. Men den utvekslingen fra 750 høres klart best ut! Nå gjør den 120 i 2. gir. 120 og 3000 rpm høres ikke så ille ut da. HMMMM

Takk for tipset!

Ingen på østlandet som tilfeldigvis har en diff fra 750 til overs? Som også kan montere denne på en e34. Evt en annen sperre?

Skrevet

Du veksler noe mellom diff og sperre her.. nå er det vel sånn at bmw diffene har brems og ikke sperre.. om det ikke er montert noe spesielt.

Å bytte klumpen uten forandringer som S.Hafsmo nevner er ingen sak, det klarer du fint. Om det blir ombygging burde du nok ha med deg noen :)

Levere på verksted for denne operasjonen blir nok unødvendig dyrt ja..

Skrevet

Å bytte diffen i seg selv er jo ikke noe problem, men for å få på en 3.15diff må du bytte flensen som går på mellomakslingen, og her kan det kjapt bli værre for hobbymekanikere. Her skal det settes en pre-load på lagrene på input akslingen, og for å få denne korrekt skal rullemotstanden måles.

Mange gjør dette ved å merke av på muttra og akslingen, for så å stramme den tilbake til hvor den sto. Dette blir dog kun korrekt om crush sleeve'en er omtrent i samme stand som når den var ny. Samt at om dimensjonene på de 2 flensene ikke stemmer helt vil denne metoden bli helt feil.

Den eneste diffen som passer uten noen modifikasjoner er diff fra 540/740. Flens mot mellomaksel er unik for disse to bilene og ganske stor. Som en kommentar til Hafsmos svar står det i bentleyen at mutteren ved bytte av simmerring skal merkes opp mot aksling og flens, flensen skal så settes tilbake på akkurat samme sted som den sto før demontering og mutteren skal trekkes til med enten 80 NM (hvis jeg husker rett, står i boka) eller til merkene er på linje. Når jeg byttet simmerring på min gjorde jeg dette, og da var mutteren på linje med merkene akkurat i det momentnøkkelen klikket ut for korrekt moment. Så jeg antar at måling av rullemotstand er unødvendig såfremt man skrur til med moment.

Ellers kan diff fra sekstrinns 3.8L M5 også passe, den er enda litt lettere utvekslet enn 750-diffen, men ikke like lett å få tak i.

Jeg valgte å bytte til en original 540 diff med brems når jeg skulle oppgradere min, så dårlig synes jeg ikke bilen går...

For øvrig er det ikke så veldig vanskelig å bytte diff selv. Du må ha noen smådeler som skal byttes når diffen er ute (muttere, pakning, fett og bolter). Og jeg vil absolutt anbefale å bytte alle simmerringer på den nye diffen. Jeg valgte å kun bytte på utgående akslinger, og tror du ikke jeg fikk lekkasje fra inngående? Og du må ha tilgang til momentnøkkel og de korrekte momentene. Dog er det vanskelig å skru til mellomakslingen med moment pga mutterenes plassering..

Skrevet

Problemet med å skru muttren til et merke er at man ikke setter tilbake samme flens som opprinnelig sto på. nå har jeg ikke akkurat begge flensene foran meg her, men er det bare noen mm forskjell på tykkelsen på godset mellom mutter og der flensen setter seg på akslingen vil jo streken bli helt feil.

Personlig tror jeg nå at jeg kommer til å gå for den strek-metoden, for det virker som at denne har fungert bra for mange her på forumet. ;)

Er det slike "Crush sleeves" på utgående akslinger?

Skrevet
Problemet med å skru muttren til et merke er at man ikke setter tilbake samme flens som opprinnelig sto på. nå har jeg ikke akkurat begge flensene foran meg her, men er det bare noen mm forskjell på tykkelsen på godset mellom mutter og der flensen setter seg på akslingen vil jo streken bli helt feil.

Personlig tror jeg nå at jeg kommer til å gå for den strek-metoden, for det virker som at denne har fungert bra for mange her på forumet. ;)

Er det slike "Crush sleeves" på utgående akslinger?

Hmm, her har jeg nok uttrykt meg uklart for du det virker som du misset poenget med innlegget mitt.

Jeg er klar over poenget med tykkelsforskjeller og at merkene ikke vil ha noen effekt dersom flensen er byttet eller satt på feil. Det skal faktisk mye mindre enn et par millimeter til for å gjøre store utslag på momentet.

Så - hva var egentlig poenget?

Hvis flensen skal byttes - trekk til med momentet oppgitt i manualen, det er det enkleste, samt at mutteren havnet da for meg på samme plass som merkene jeg hadde satt opp.

En alternativ måte er selvsagt å merke opp gammel mutter, diff og flens, så løsne mutteren og trekke den til igjen med momentnøkkel til merkene er på linje for så å bruke det momentet på den nye flensen også. Jeg tror kanskje det alternativet vil være det beste, men har ingen erfaring med det (ut over at momentet i bentleyen var likt momentet som mutteren var trukket til med på min diff).

På utgående akslinger er det kun C-klips, og de følger de originale simmerringene. Bør/skal byttes hvis utgående akslinger demonteres.

Skrevet

Sånnsett ja. jeg skjønner hva du mener. Jeg lurte en stund på å ta ut diffen, bytte lameller osv. på brems, for så å levere den inn til kyndig personell for å få shimset opp innmat og for å få rett rullemotstand på lagrene. Det kan da umulig være så omfattende arbeid for noen som har utstyret til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...