oddis Skrevet September 20, 2010 Share Skrevet September 20, 2010 Kom over disse filmene fra PPF forumet De er lagd av BMW tuneren HPF i USA og er MEGET lærerike og pedagogiske. De tar for seg demontering, maskinering og sammensetning av S54B32 (E46 M3 motor) motorbunndel (alt inni blokken) og går gjennom alle metodene som brukes for å optimalsere en bunndel til ekstrembruk (les: overlading:turbo/kompressor) og det gis mange gode tips og refleksjoner på hvordan ting burde gjøres av folk som virkelig vet hva de snakker om. Jeg anbefaler alle som virkelig er intressert i å få første hånd forståelse for hvordan en proffesjonell motoroppbygging foregår å se disse filmene. Se alle delene! Det var vanvittig lærerikt for min del. Noen punkter jeg spesielt merket meg: - Viktig at det er helt plane og fine flater på topp og blokk for at MLS pakning skal fungere. Dårligere planing vil bare rive pakning i stykker, siden alu toppen flekser rundt på blokka under høy temperatur. -Hør spesielt hva han sier om stressborrplaten ("torque plate"). Det blir masse oljelekasjer etter tiden siden fabrikken IKKE bruker disse da de borrer blokkene. Temmelig oppsiktsvekkende påstander. -Kjøler ned stemplene før montering. -Hør spesielt hva han sier om innkjøring og stempeltilpasning.Full gass fra første stund, kompresjonen setter seg også på rett forhold hurtigere. -Ulike lagertyper på veiva. Mer slitasje foran mot registerkjede. Se forøvrig micrometermålingene er temmelig avvikende på veivjournalene foran til bak. -Ikke olje inn stempelringer og stempel - men kun olje inn sylindre (med de ringene de bruker). -Unngå å treffe under ventilgrop i stempel for opplining av stempelringgap -Legg veivtappen på sylinder du skal sette inn på laveste punkt for å unngå at studsene på råden i å potensielt ripe opp veivjournalen. -Sylinderforinger for over 900 whp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 Morro! Lærte mye nytt her ja. Lagres til evt senere bruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet September 26, 2010 Share Skrevet September 26, 2010 Sett dissa ja... Skakke si at de ikke veit hva de driver med for å si det sånn.. meeeeeeeen med tanke på at setta dems koster 50-60,000$ så skulle det nesten bare mangle og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå