Gå til innhold

318i E36 91mod, bra bil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting som er skremmende på E36, er at hvis bakplata først får noe overflate rust, så blir den borte.. Så det er et stort minus! Men til den prisen så er det "greit".

M40 motorene spiser kamaksler, derfor begynner de og tikke. Det er ikke farlig i starten, men tilslutt vil kammen bli såpass utslitt at man mister effekt, tilslutt vil den ikke gå på høyt turtall osv. Er vel ikke uten grunn til at disse motorene er uoffisielt kåret til og være den "dårligste" motoren BMW har produsert.

Skal vel være kjede på disse.

Håper dette hjalp noe!

Skrevet

Utifra bilder ser den jo pen ut, alderen tatt i betraktning. Det dere må se på er om serviceheftet er fulgt. Hvis det virker som om den er tatt godt vare på så er det nok et greit kjøp :whistle:

Det er reg.reim på denne, skiftintervall 40 000km. Kjede kom vel først i '93 -'94.. (Forbehold om feil) :-k

Lykke til og oppdater gjerne hvordan det gikk!

Skrevet
Utifra bilder ser den jo pen ut, alderen tatt i betraktning. Det dere må se på er om serviceheftet er fulgt. Hvis det virker som om den er tatt godt vare på så er det nok et greit kjøp :whistle:

Det er reg.reim på denne, skiftintervall 40 000km. Kjede kom vel først i '93 -'94.. (Forbehold om feil) :-k

Lykke til og oppdater gjerne hvordan det gikk!

Wow, 40 000 faktiskt. Var ikke mye gitt. Dersom reima ryker på disse, ryker ventilene også da? eller er det bare på igjen med ny reim? :P

Er det vanskelig å skifte reg reim på disse? (er lærling som bilmekaniker på opel, har skiftet reg reim på det meste av opler)

Skrevet
Utifra bilder ser den jo pen ut, alderen tatt i betraktning. Det dere må se på er om serviceheftet er fulgt. Hvis det virker som om den er tatt godt vare på så er det nok et greit kjøp :whistle:

Det er reg.reim på denne, skiftintervall 40 000km. Kjede kom vel først i '93 -'94.. (Forbehold om feil) :-k

Lykke til og oppdater gjerne hvordan det gikk!

Wow, 40 000 faktiskt. Var ikke mye gitt. Dersom reima ryker på disse, ryker ventilene også da? eller er det bare på igjen med ny reim? :P

Er det vanskelig å skifte reg reim på disse? (er lærling som bilmekaniker på opel, har skiftet reg reim på det meste av opler)

Er du uheldig ryker ventilene også, da blir det dyrt. Har liten erfaring med registerreim desverre, holder meg til kjede [-o<

Skrevet

Var å såg på bilen i dag, såg ganske bra ut. Var ganske slitt trekk i førerstol, sprukket tåkelykt og løst eksosanlegg. Fikk prutet den ned til 15 000. Men vi skulle tenke på det i ett par dager.

Men det jeg er mest bekymret for er motoren, synest den tikket fryktelig mye! :P

Noen som har erfaring med gammle 318'er som tikker mye, er det helt normalt, og holder lenge til, eller ryker den snart?

Skrevet

Sa selger noe om normalt vedlikehold? F.eks oljeskift? Står ikke noe om det, men det står at den tikker godt. hehe. For meg ringer vertfall dette noen store alarmklokker. Men igjen, det er en bil til 15.000 da :) En så viktig og enkel sak som oljeskift bør være i fokus hos alle bileiere, og også i en annonse. Da dette uteblir gir det en indikasjon på hvordan bileier det er, og hvordan "ståa" på bilen er.

Men hvis budsjettet er 20.000 så må man selvfølgelig tenke litt annerledes.

Det var mine fem cent :)

Skrevet

M40 spiser kammer? Har jeg aldri hørt om? Min 318i 92 mod gikk 340.000km før jeg solgte den. Null tikking fra oppspiste kammer.

MEN, det jeg kjenner til er at disse er veldig ømfintelige for feil olje. Mange luringer der ute (meg inklusive) som vil bilens beste, og Har fyllt eller fyller syntetisk eller delsyntetisk. Motorene her må ha mineral olje pga ventilløfterne. Regner med et oljeskift på bilen det er snakk om løser tikkeproblemet.

Regreim samt strammere bør skiftes jevnlig på m40. Ca hver 50.000-60.000. Dette fås fra tyskland som kit for skarve 5-600spenn.

Magnus

Skrevet

Det at den tikker trenger ikke å være farlig. Min har tikket i 2 år og ikke merket effekttap (enda :P ) og heller ikke oljeforbruk eller noe. Reg.reim er meget lett å bytte på disse. Tok meg 3-4 timer uten noe annen opplæring enn bilfag på skolen. Dette var gjort i garasje uten løftebukk og uten luftverktøy :) Billig og grei jobb. Ellers hjelper det godt med en tykk og fin mineralolje på denne. Det er ikke store utgiften å bytte kamm og løftere, og et sett fra koed med alt koster deg under 3000kr og er gjort på en kveld/natt med effektivt arbeid :)

Skrevet

Dette var veldig nyttig å vite. Jeg har en M40B16 som nå har gått 102000. Den har alltid gått på helsyntetisk castrol. Den eldre damen før meg skiftet olje på den hvert år uansett kjørelengde. Så i serviceheftet, der var det lengste intervalet 9800 km. Ettersom hun ble eldre ble intervalene kortere og kortere. De siste 5 - 10 årene oversteg det ikke 5000 km :)

Frem til poenget: Min motor tikker litt, men cammene har ikke antydning til slitasje. Tror den har gått på 5-40 olje i alle år. Vil da tikkingen bli borte automatisk når jeg bytter om til 10-40?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...