xibriz Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 Jeg skulle parkere på ett parkeringshus. Etter at jeg hadde rygget inn var de brukbart med kjøleveske som hadde kommet fra bilen min (ca. fra der jeg puttet bilen i revers). Bilen hadde kokt over. Jeg kom raskt fram til at det var termostaten. Lot bilen kjøle seg ned, å prøvde å kjøre igjen. Tenkte at jeg kanskje klarte å kjøre hjem. Kjørte til nålen begynte på rødmerket, å lot den kjøle seg ned igjen. Dette gjorde jeg 3 ganger før jeg ga opp å fikk noen til å slepe meg til nærmeste Mekonomenforhandler. Byttet termostat på parkeringsplassen der og da. Så kjørte jeg ca. 12 mil. Dagen etter når jeg skulle starte harket den litt. Jeg stoppet da å sjekka kjøleveskenivået. Det hadde sunket. Jeg fyllte opp, men neste gang jeg sjekket var det sunket igjen (jeg kjørte ikke noe). Etter at jeg hadde etterfyllt ca. 3 liter vann peilet jeg olje. Den hadde steget ca. 0,5 cm på pinnen. Ok, toppakningen var gåen. Jeg er ikke noen mekaniker, men ikke helt ukjent med å bytte. Planen videre er å bytte pakning. Hvis toppen ser grei ut trekker jeg til med 1 kg mer trykk enn normalt. Hva tror dere?
Robin L Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 er det majonesfarge på olja? olje i vannet da? lukter søtt av eksosen? normalt å fylle etter litt etter man har hatt på ny kjøleveske, da man ikke får ut all lufta med en gang. hadde samme dilemma med min for ei stund siden. viste seg at det var pakninga på vannpumpa. skiftet og luftet - kjørt varm motoren - fyllt etter en gang og alt ok : D
xibriz Skrevet September 21, 2010 Forfatter Skrevet September 21, 2010 Det er garantert vann en eller annen plass, hvitrøyken kommer med en gang jeg ruser motoren EDIT: Å jeg kan ikke se at vannet lekker ut noen plass. Jeg har ikke bilen hjemme, så jeg får ikke luktet på eksosen å oljen hadde ikke fått noen annen farge rett etterpå, kun høyere nivå på oljepinnen. Det er vel for tidlig å se om det kommer olje i vannet når jeg ikke har kjørt noe med den (untatt de 12 milene) ?
Dirty Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 så lenge olja har stege, er nok o pakningen gåen, bilen lager jo ikke akkuratt olje
Robin1379 Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 var det lik temp på olja begge gangene? blir lavere massetetthet når den er varm
xibriz Skrevet September 21, 2010 Forfatter Skrevet September 21, 2010 så lenge olja har stege, er nok o pakningen gåen, bilen lager jo ikke akkuratt olje Sikker på at du ikke vil kjøpe? 2 uker før dette skjedde etterfylte jeg nøyaktig til streken når den var ved driftstemperatur. Den stiger da ikke 0,5 cm på kalt motor? Kald å kald.. 20 min gange kontra 5 min.
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 Den kan absolutt stige 0,5 cm på en motor som har stått i ca 15 - 30 min. Når du etterfyller på en motor som nettopp er blitt stoppet er oljen pumpet rundt om kring i motoren og nivået i bunnpanna vil derfor synke. Lar du derimot motoren stå en liten stund har all oljen rukket å sige tilbake igjen.
xibriz Skrevet September 21, 2010 Forfatter Skrevet September 21, 2010 Ok, det visste jeg ikke. Men hvitrøyken fra eksosen pluss harkingen som aldri har vært før forsvarer vel at pakningen er gåen? Når jeg tenker meg om så var den litt vanskelig å holde i gang også rett etter start. Det tyder vel på redusert kompresjon?
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 Hvitrøyk kan være et resultat av mye kondens i eksosanlegget som følge av mye småkjøring. Harkingen er jeg ikke sikker på, men vil aldri ta forhastede beslutninger da jeg selv har gått på en slik smell og trudd at det var toppakningen som var gåen. Viste seg å være gåen termostat og dårlig lufting. Vannstanden vil alltid stige en god del når den blir varm, derfor skal du etterfylle på kald motor til merket på ekspansjonstanken. Dessuten kan 6'erne til BMW være litt vanskelig å få luftet skikkelig om du ikke gjør det etter boka.
Robin1379 Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 angående lufting vil jeg anbefale og stå i en bratt bakke med nesa oppover og lufte
xibriz Skrevet September 21, 2010 Forfatter Skrevet September 21, 2010 Ja, vet de er ett helvette å lufe. En av grunnene til at jeg ikke liker å lufte de bilene Men jeg har vedlikeholdsmanualen for hånden.. det står jo der hvordan man gjør det. Termostaten er jo helt ny, så den burde være grei (vertfall for den prisen Mekonomen skulle ha ) Så dere anbefaler å lufte, også... vente å se hva som skjer ?
Sjøbuse Skrevet September 21, 2010 Skrevet September 21, 2010 om det er vann i oljen er det ikke alltid det er synlig missfarging på peilepinnen heller. men om du åpner oljelokket på motoren så ser du missfargingen rundt ved lokket.
xibriz Skrevet September 23, 2010 Forfatter Skrevet September 23, 2010 Jeg skal sjekke oljelokket. Jeg har allerede slipesett, tennplugger, oljefilter og luftfilter, så jeg tror jeg bare skifter uansett
nightmare Skrevet September 23, 2010 Skrevet September 23, 2010 er ikke bare bare å åpne. kan ikke aliminiumstoppen slå seg og greier da?. prøv hva du kan før du åpner og skal bytte.
2000Touring Skrevet September 24, 2010 Skrevet September 24, 2010 Er mulig du syntes det er morsom å skru bil, da er det jo bare å bytte. Men jeg ville funnet ut av hva feilen er, og gjort tiltak i forhold til hva som er feil med bilen. Jeg ville ikke montert på toppen igjen uten å plane den. Anbefaler evt. å skaffe deg nye topplokksbolter(strekkbolter).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå