Gå til innhold

Bytte olje på manuell girkasse e39


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt redd for at det er lite olje på girkassa mi, da jeg har mistet litt olje når jeg byttet clutch og det er en del svetting på kassa.. Har til tider en del røkking i bilen når jeg skal "sette i gang", så tenkte jeg skulle bytte olja på kassa for å være på sikre siden på det ihvertfall.

Men hvaslags olje kan jeg bruke på kassa? Ser at koed både har Castrol Transmax Z og Castrol TQ Dexron III, som de sier at kan brukes til manuelle girkasser. Kan jeg bruke noen av disse?

Er en 98 mod 523, med M52 motor.

Skrevet

Lurer litt på at E39 brukte lifetime olje på kassene (olje som heter MTF LT2 om jeg ikke husker feil) En kompis har en 98 mod 520i, og fylte på ATF dexron III på sin girkasse og den ble bare good :) Ble kvitt alle sine problemer hvertfall.

Skrevet

Har sjekket opp litt, og fikk delenummer av et bmw verksted. Det er MTF LT-2 olje som skal være på kassa. Men går det ann å bruke dexron III eller transmax z olje? Er jo ikke automatkasse, så er vel ikke så farlig med olja egentlig?

Skrevet

det lureste er vell og bruke den olja som egentlig kassa er bygd for, da får du lengre levetid, hørt om mange som har brukt andre oljer og girkassene ble mye bedre enn med original olje, men det holdt jo ikke lenge.

Skrevet
Har sjekket opp litt, og fikk delenummer av et bmw verksted. Det er MTF LT-2 olje som skal være på kassa. Men går det ann å bruke dexron III eller transmax z olje? Er jo ikke automatkasse, så er vel ikke så farlig med olja egentlig?

Det går bra med dexron III, har i allefall gjort det i 20.000km for kompisen min..

Problemene han hadde var at den var treg å få i gir, og ulyd fra kassa.. dette ble helt borte ved bruk av dexron III

Skrevet

Dexron 3 kan du fylle.. Som sagt, det er bare at eventuelle garantier ryker. Men kasser er billige å erstatte.. :)

Jeg har fyllt vanlig statoil 80w90 på kassa og jeg, det gikk fint. Manuell altså, ikke auto. De er litt mer følsomme.

  • 1 year later...
Skrevet

Hvordan gikk dette?

Girkassen min er litt treg mellom 1 og 2 gir når den er kald,så tenkte et oljeskift på den.

Er det noen man må ta hensyn til på denne jobben eller det det bare og tappe av og fylle på ny?

Gjelder manuell kasse dette også.

Skrevet
Hvordan gikk dette?

Girkassen min er litt treg mellom 1 og 2 gir når den er kald,så tenkte et oljeskift på den.

Er det noen man må ta hensyn til på denne jobben eller det det bare og tappe av og fylle på ny?

Gjelder manuell kasse dette også.

Bilen skal stå plant når du tapper og fyller. (Kjører du olja litt varm også renner den lettere ut.) Skru ut tappepluggen i bunn av kassa og den stå og renne. Rengjør pluggen og skru den inn igjen og stram godt. Skru opp nivå/fyllepluggen på siden av kassa og fyll på med eksempelvis spruteflaske til den begynner å renne ut av samme hullet. Rengjør plugggen og sett den inn og stram godt. Job done!

Treghet i girskiftene når det er kalt kan være et tegn på at den gamle olja smører dårlig.

Skrevet

Jobben gikk greit den, endte opp med å bruke original olje fra bmw (MTF-LT2). Det eneste som var kjipt var å komme til for å fylle på olje. Brukte en oljesuger fra biltema for å fylle på, funka greit det :)

  • 4 weeks later...
Skrevet

Hvordan ble resultatet Flua? Ble girskiftene noe bedre?

Har samme greia på min 520 2000mod, så hadde tenkt å skifte jeg også. Hva slags volum er det snakk om? Nok med 1liter?

Skrevet

Jeg har manuell kasse, og de er harde i kulden (normalt) hadde skift av olje på kasse for ikke lenge siden (BMW verksted), dette hjalp nada. Er oljen seig og kald vil det være vanskeligere å få den i 1 og 2 gir! Sånn er det på alle biler med manuell kasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...