Gå til innhold

Elendig radiomottak E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nesten ikke signaler, selv midt i Oslo sentrum.

Har prøvd flere forskjellige antenneforsterkere. Både nye og brukte.

Riktignok har ingen av de hvert eksakt like den som sitter i bilen, alle ha manglet en inngang til en tykk antennekabel. Jeg har målt meg frem til at dette ikke er til radioen, men kanskje telefon/tv.

Uansett, radio må man ha, og jeg må begynne å feilsøke andre steder. Er det noen måte å feilsøke antennen i vinduet? Jeg hører det blir forskjell når jeg kobler den av og på, så jeg tror jo at den fungerer, men skulle vært greit å fått bekreftet det.

Skrevet

Hørt at det er en innebygd antenneforsterker i C stolpen på høyre side. Kan hende det er brudd i kabel slik at den ikke blir matet med 12 volt.

Skrevet

Det er denne forsterkeren jeg har byttet , og forsøkt med flere forskjellige. Uten fortsterkeren tilkoblet er det bare skurr. Mens er den tilkoblet så er det mulig å få inn signaler, men med støy. Så jeg tror at den får spenning. Det samme gjelder sentrallåsen, uten forsterkeren så virker ikke den på avstand.

Skrevet

Hadde ikke du byttet til en nyere cd spiller? på den gamle din er det opplegg for diversity antenne med to separate innganger, når du går til nyere cd spiller må du også bytte ant forsterker til den nye typen (2000+). Står også info på koed sine sider om dette.

Skrevet
Hadde ikke du byttet til en nyere cd spiller? på den gamle din er det opplegg for diversity antenne med to separate innganger, når du går til nyere cd spiller må du også bytte ant forsterker til den nye typen (2000+). Står også info på koed sine sider om dette.

Jeg har ikke bytta spiller. Den som sitter der er "MK3". 16:9 skjerm.

Har to antenne utganger på forsterkeren. Kjøpte først ny forsterker fra GS, denne hadde bare en utgang. Og signalet ble bare litt bedre (mulig innbilning). Leverte den tilbake, og har forsøkt to andre forsterkere fra hugge biler. Hvor den ene fungerte like bra/dårlig som de andre. Og den siste jeg forsøkte ga meg null signal.

Så du mener jeg må ha en spesiell antenneforsterker med begge utgangene? Går det ann å bygge om dette på no vis?

Har tenkt å gå for en Intravee løsning for ipod, og da er det kanskje mulig med en DAB tuner på AInet bussen?

edit: Hmm googlet litt nå, kan det være at den siste antenne pluggen er til webasto opplegget? Har en sånn en med fjernkontroll. Og ser på RealOEM at det er en egen antenneforsterker til biler med dette.

Skrevet

har du prøvd og koble av antennekabelen bak på spilleren og bare satt på en kabel for å teste om du får bedre signal da? kan jo være spilleren som tuller også, eller så kan du også gå over varmetrådene i bakruta di, om det er en tråd det er brudd i så får du dårligere signal på radioen

Skrevet

Er ikke noen antennekabel bak spilleren.

Spilleren er bare en skjerm/tastatur. Selve radioenheten sitter i bagasjen.

Men om noen har litt med info om diversity opplegget, og om jeg _må_ ha en forsterker med begge inngangene for å få godt signal.

Skrevet

da kan du sjekke bak på radioenheten da, holder med å bare plugge ut antennekabelen og bruke en skrutrekker ellns å ta borti der antennekabelen skal sitte, tar jo kun 10 min å teste, blir lettere for deg å feilsøke da, om du ikke får bedre signal med den metoden så er det nok radioenheten, men om du får bedre signal så kan du gjøre det i andre enden, får du ikke bedre signal da så er det brudd i antennekabelen, får du bra signal, så er det mest sannsynlig antenneforsterker eller brudd i varmetråder i bakrute,

Skrevet

De bildene på den linken, var de av ny type forsterker? Den tror jeg ikke passer på eksisterende kontakter.

Hvorfor skal jeg trenge ny type forsterker, når alle ander komponenter er de samme som da bilen var ny. Jeg har ikke byttet hovedenhet eller radioenhet.

Skrevet

Den nye typen er en utbedret utgave av den gamle. Bildet av ant forst fra linken passer ikke nei, men prinsippet er det samme. Den forbedrete utgaven ser slik ut https://www.koed.no/2.2.asp?billede=446 ... 47203&nr=1

En annen løsning er å finne eksakt samme ant forst som du hadde. Du kan ikke utelukke den ene ant kabelen da den utgjør 50% av signalet. Diversity (som eg har skjønt det) har to ant sløyfer, dette ble gjort for å bedre signalene. Men systemet ble også meget følsomt for feil, mer elektronikk = mer som kan gå feil. http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity

Skrevet

Ok, har forsket litt mer på dette nå. Den siste antennekontakten, som de andre forsterkerene ikke har en inngang til, når jeg tar denne av og på forsterkeren er det ingen forskjell. Den første kontakten hører jeg tydelig spraking og variasjon i signal når jeg beveger den av og på forsterkeren. Satt så fingeren borti midten av kontakten på kabelen og jeg fikk knallbra signal.

Dyttet så inn en liten dykkertspiker, og radioen var som ny.

Loddet på en ledning mellom denne spikeren, og antennekontakten som går til sideruten. For se hvordan dette fungerer når jeg kjører en tur.

Radiomodulen klarte jeg ikke finne. Dvs, fant en stor svart sak, men kjøleribber på sidene som satt innenfor cdveksleren, men denne var ikke merket hverken BM53 eller BM54. Så jeg vet ikke.. Ikke hadde den antenne innganger heller.

Skrevet

Ingen umiddelbar suksess alikevel. På vei til jobb så blei det masse støy i det jeg slo på lysa, forsvant igjen om jeg slo av lys. Men etterhvert så var det like mye støy uavhengig om lys var på eller av.

Irriterende.

Skal se om jeg får tak i en brukt antenneforsterker av ny type.. JTS77, Er dette plug`n play? Eller må jeg ha overganger på kablene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...