Gå til innhold

Venum sin e36 318i Touring

Venum
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neste mål er å få tak i en mer skikkelig m3 front enn den billige kerscher lime-på fronten som er på per i dag, med leppe og kanskje gt splitters, og m-sidelister. Og så tåkelys ettermonteringssett. Har også lyst på en ny grillramme uten hakk i, og 18 toms felger. Tror den hadde blitt bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersport justerbart senkesett godkjent i vognkort ;) Woohoo! For et stress det var å få det i orden... går fint an å bruke en hel arbeidsdag på biltilsynet kun på småting. Hele tre personer der måtte prøvekjøre bilen for at de skulle kunne si at den var ok å kjøre. Sistemann var en eldre kar, tok ei skikkelig rånerunde på plassen. Smelte igjen døra og sa "den er helt fin", så da gikk det i orden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Takker :) Er sikkert mulig, men trur eg lar de være som de er. Er depo lykter fra GS. Ringene opplyses av 4 pærer i hver ring, og på bildene ser du de punktene veldig godt, men er ikkje så tydelige in real life, ser bedre ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Liten oppdatering. Har nå skiftet termostat pluss den store luft-innsugsbelgen som ligger øverst i motorrom (motortype m43). Hadde problemer med at bilen rykket veldig i 1. gir, og det viste seg at det var sprekker i denne belgen.

y6owrmd5ze0398drbyzp.jpg

Var svært enkel å skifte. 15 min jobb. Bare å løsne slangeklemme på hver ende og slangen på baksiden. Vil også anbefale å skifte resonatoren (sort plastdings som sitter bakpå) da det er en pin på denne som lett knekker om du skal sette den over fra den gamle belgen. Link: http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_info.php3?itemid=48394&type=new.

All rykking forsvant og bilen går nå finfint.

Skiftet også termostat pga bilen har kjørt på for lav temperatur i det siste og hatt dårlig varmekapasitet i kupeen. Ved bruk av blåsedysene i kupeen var det umulig å få noe som helst varme. Temp måleren kom også sjelden opp til midten. Den lå mest ned mot blått.

Skifte termostat var heller ingen heksekunst. Eg har null peil på å skru men med litt hjelp fra svigerfar og riktig verktøy så gikk det fint. Trenger en liten skralle med litt ulike forlengelser (korte) da det er trangt å komme til nederste skruen pga vifta er i veien.

lkvkjr8nh68ho3plgjso.jpg

Første eg gjorde var å åpne tappeskruen på bunn av radiator og tappe ut det eg klarte av frostvæske derifra. Kom ut ca 4-5 liter. Har hørt at det også er en tappeskrue på blokken men den klarte eg ikke å komme til, må nok jekke opp bilen da. Så løste eg slangeklemme på enden av termostathuset. Forventet at det da skulle renne ut mer frostvæske men det gjorde det ikke. Så løste eg de to øverste skruene på termostathuset, og til slutt den tredje som eg måtte kløne litt med å komme til men det gikk greit. Tok av hele termostathus med termostat inni (får ikke disse separat, må skifte hele). Gjorde godt rent da det var veldig mye dritt rundt denne. Passe på å ikke få noe inn i hullet. Satte på ny termostat (satte pakningen på plass i sporet sitt på termostathuset først, huske å bestille denne pakningen) og først den øverste skruen (tightet ikke helt til med en gang), så den nederste (den var faktisk lettere å få på igjen enn av, brukte noe olje på skruene for å få de til å gli lett), og så den til høyre. Gikk så rundt og tightet litt og litt på alle. PASSE PÅ SÅ IKKE PLASTIKKEN SPREKKER, sikkert lett om man tighter for hardt. Koblet så på igjen slangen på enden og det var det.

Åpnet så påfyllingslokk på toppen av ekspansjonstanken ved radiator og lufteskruen som er der, og satte i tappeskruen på bunn av radiator igjen og tightet den godt. Fylte opp så mye det gikk med blå frostvæske. Den som var der fra før så blågrønn ut. Regner med det var litt igjen på blokka ettersom eg ikke fikk åpnet tappeskruen som skal finnes på denne, men trolig ikke mye da det skal være ca 6.5 liter frostvæske totalt etter det eg har hørt for 4-syl motorene, og eg fikk ut minst 4-5 liter. Har også lest flere steder på forum at blå og grønn frostvæske skal gå ok å blande, så satser på at det går greit. Får heller la verksted ta en skikkelig flush ifbm service senere, og ha på ny blå væske.

Når eg hadde fylt på ca 3 liter begynte det å boble ut av luftehullet. Litt etter litt så sluttet det å boble og rant mer jevnt ut. Startet så bilen og lot den gå på tomgang for å varme seg opp. Fylte på litt mer væske etterhvert. Det må ikke gå tomt i ekspansjonstanken slik at det suges inn luft. Man må fylle på etterhvert som det slukes unna. Merka at den øverste slangen mot radiator ble fort varm, men den nederste (som sitter på enden av termostathuset) holdt seg kald. Når temp-pilen gikk opp til midten så åpnet nok termostaten seg for da begynte også den nederste slangen å bli varm. Luftet fortsatt litt og så at det ikke kom bobler, knep litt på slangene. Skrudde så på lufteskruen igjen og påfyllingslokket og tok en kjøretur. Bilen holdt seg nå dønn stabil på temperatur, nåla stod rett opp uansett hvordan eg kjørte. Stoppa bilen etter ei stund. Fylte på litt mer i ekspansjonstanken så nivået ligger oppunder max linja (skal ikke være helt full denne tanken).

Bilen ga nå veldig god varme i kupeen, enten om eg brukte dysene opp mot frontruta eller blåserne mot ansikt/bein. Nåla går opp til midten og holder seg pinn i ro der til kjøreturen er over :)

NB: dette er bare en oppsummering på hvordan eg har gjort dette, og ikke en kyndig fasit på hvordan det skal gjøres. Kan jo kanskje være til nytte for andre nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Får ta en liten oppdatering. Ikke store tingene som har skjedd siden sist. EU kontroll tatt, 0 feil. Viftereim skifta, oljeskift (og filter) motor (Castrol selvfølgelig), pluss ny olje på gir, diff, servo. Nye Nokian Hakkapelliitta 7 piggdekk til vintersesongen på plass. Godt med alt som er gjort og bilen føles nå frisk og fin og lett og stabil på rattet igjen (var begynt å bli litt ruskete den servo-olja som var på). Fått på orange originallykter igjen bak. De klarglass made in taiwan greiene som GS selger er ikke å anbefale. Ikke tette for fem øre og ser ikke bra ut. Blir vel nye originale hvite/røde fra KOED til våren igjen muligens da eg synes fargen på bilen gjør at den kler orange blinkers dårlig, spesielt bak. Dårlig med bilder nå da bimmers bildeserveren er nede, men håper på at den kommer opp igjen med tiden. Savner å surfe på bimmers og glo på bilder :) Uansett, all ære til Gunnar som drifter bimmers på fritiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Går fint med bilen :) Nettopp rundet 143 000km på tellern. Tenker å ta en service utpå våren en gang. Har også kjøpt inn standard m-tech leppe, og har liggende tåkelys-deksler som skal på. Planen er også nytt eksosanlegg og forhåpentligvis m-tech sidelister. Gleder meg til varmere vær, sommersko og en grundig polering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...