Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På E39 ligger forsterker/radio under del 10, på de som kun har original navi med vanlig radio modul.

phkl50hr3c1bj0aa7awf.png

Tittet litt på RealOem.com og ser ut som din forsterker skal sitte på venstre side der cd-veksler er.

Ja den skal stå bak cd veksleren på alle e38 som har ekstra forsterker. Du ser den på bildet her under den blåe pluggen:

tgtmaxt9mbr28jyxq831.jpg

E38 og e39 har mange av de samme komponentene, men det betyr ikke at de er plassert likt.

Jeg tror at din bil opprinnelig har hatt det enkleste stereoanlegget der alle høytalerledningene går ut direkte fra kasettspilleren (som var der før) over MID'en. Samme som på min nåværende E38.

Dette tror jeg er en tilkoblingskontakt for tilhengerkontakten:

83m3lgekuamuqxbv9rsi.jpg

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

okai.. så du tror da at jeg bare kan gi opp letingen etter en forsterker i bilen min...

Tror ikke jeg har noen høytalere i hattehyllen heller, for det er ikke noen "høytalernetting" her.. bare opphøyd bak nakkestøttene..

Hvor må jeg da gå for og hente signal ?

Finnes det slike plastplater til og putte på der navien står slik at jeg kan bruke en vanlig 1dins cd-spiller?

Kan jeg bruke samme som e39 bruker her ?

ang. steroanlegget som var der orginalt står det dette i utstyrslisten:

Navigationsystem Proffesional

Radio BMW Professional

On-Board Monitor With TV

Skrevet

Jeg har ikke villet gitt opp letingen nei. Du må ha en forsterker en eller annen plass, iom at naviskjermenheten ikke inneholder noen forsterker. Den er kun en styreenhet + kasettspiller. Har jeg vært deg så har jeg kommet til å demontert naviskjermen og sett hva som skjuler seg av ledninger og sånt bak der, evt. følge ledninger.

Skrevet
Jeg har ikke villet gitt opp letingen nei. Du må ha en forsterker en eller annen plass, iom at naviskjermenheten ikke inneholder noen forsterker. Den er kun en styreenhet + kasettspiller. Har jeg vært deg så har jeg kommet til å demontert naviskjermen og sett hva som skjuler seg av ledninger og sånt bak der, evt. følge ledninger.

Ser ut som det kan bli en stor jobb gitt ^^,

Tok ut baksetet, og kikket nede i sprekket på fører siden..

her fant jeg ingen av de ledningene jeg leter etter ihvertfall

Brun-Orange -

Blå-Sort +

Brun-Orange -

Gul-Sort +

For det er disse fargene jeg skal lete etter om jeg har forstått riktig?

Siden ingen av de fargene var på noen av de ledningene som gikk nede i den sprekke er vell forsterkere forran ett sted da?

Siden jeg tydligvis MÅ ha en forsterker, ett eller annet sted..

Men finnes det en slik plate jeg snakket om, som gjør at jeg evt. kan bruke en 1dins spiller, har jo en slik spiller, og denne gir jo bedre lyd, og bedre justeringsmuligheter på musikken.

Dog, dette er ikke like pent som orginal løsningen..

Men bare lurer, så jeg har en nødløsning =)

Skrevet

Hvis du skal sette inn 1-din spiller så bå du bytte hele rammen som holder spilleren, klimapanelet , knappene til div utstyr og koppholderne til en sånn:

7mg8odqnn9chten4czzc.jpg

Kasettspilleren ligger bak det øverste dekselet

Du bør også ha en MID

Skrevet
Hvis du skal sette inn 1-din spiller så bå du bytte hele rammen som holder spilleren, klimapanelet , knappene til div utstyr og koppholderne til en sånn:

7mg8odqnn9chten4czzc.jpg

Kasettspilleren ligger bak det øverste dekselet

Du bør også ha en MID

Så det går ikke ann og bare ta ut navi`n, og sette på en slik ramme som dette fra e39 ?

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Tenkte di passet om hverandre, siden navi`ene gjør det

Skrevet

Jo kansje, det vet jeg ikke. Men som sagt så tror jeg det er noe som skjuler seg forran der inni bilen din. Det er jo en smal sak å ta ut naviskjermen for å se bak :wink:

Skrevet
Jo kansje, det vet jeg ikke. Men som sagt så tror jeg det er noe som skjuler seg forran der inni bilen din. Det er jo en smal sak å ta ut naviskjermen for å se bak :wink:

Ja, hadde det ikke vært for di sinnsyyyyyyykt små torx skruene som må ut, og som i tilleg er så og si nedslitt..

Må vente til noen kommer hjem fra jobb, og høre om jeg kan få lånt en biiiitteliten torx..

Skrevet

Jeg har allerede en Alpine spiller som jeg var veldig fornøyd med..

Så det beste (ikke det peneste) hadde vært om jeg fikk koblet til denne, bedre justeringsmuligheter osv..

Men finnes det en slik plate som er tilpasset 7serie ?

Skrevet

Tja, noen som har noe forslag til hvordan jeg kan få tatt ut naviskjermen da alle de 4skruene jeg må ha ut bare er blitt til 4rundinger, får jo ikke skrudd di ut, og dermed kommer jo heller ikke navi`n ut...

Skrevet

Update: har fått ut navi`n, men kan fortsatt ikke skjønne hvor forstereren har tatt vegen ;S

og i tilleg har jeg funnet ut at det ikke lenger er "bare bare" og koble til en 1dins spiller siden den vanlige "bmw" koblingen ikke var bak der, den ligger vell da sikkert ved forstereren, som jeg selfølgelig faen ikke finner

cojh9ieh8d81zzdutb0d.jpg

tu4u8fi5s7n6k0qkifvn.jpg

Skrevet

Her var det skrevet en hel del :)

I min bil har jeg en svart lang enhet bak tv-modulen, kansje du ikke har innebygget tlf og at forsterkeren er plassert bak tv-modulen?

På forsterkeren din, som er en eller annen plass :) Så er det to kontakter, i og med at du ikke har DSP så skal det være en kontakt som er stemplet X605 og en X606.

På kontakten X606 skal du koble deg inn på:

pin3 = rear left +(pluss), yellow/black

pin4 = rear left -(minus), brown/orange

pin2 = rear right +(pluss), blue/black

pin1 = rear right -(minus), brown/orange

Dette er den plugen med 26 pinner (små)

Brun med orange farge er alltid -(minus), minus og pluss er tvinna rundthverandre...

Her er en fin filmsnutt fra Bavarian Soundwerks:

Skrevet

Ja, dette stemmer med det jeg har klart og finne ut..

Men problemet er at jeg ikke skjønner hvor den hel@&@%#

Forsterkeren er... Håper bare den ikke ligger midt inne i dash'n ;S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...