Gå til innhold

Peilepinne,Oljenivå/sevice?


thoslags
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen til oljeservice hos mekonomen. Eit par ting eg lurer på.

Det er to dype streker i peilepinnen. En nederst, og en ca 1.5cm over den andre streken. Er ikkje det maksimum og minimun nivå? Altså at nivået skal ligge imellom dei strekane? Peila for å sjekke ko mykje dei hadde fylt, og oljen var heilt opp til toppen av plastikken på pinnen der det begynner å bule ut. Er ikkje det alt for mykje? Kva kan skje etter å ha kjørt bilen med for høgt oljenivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å peile olja er det viktig at bilen står beint. Så derfor kan det vært lurt å kjøre seg en tur til en besninstasjon hvis du ikke har en plass som er flat. Bilen skal være varm, og motoren skal være avslått 5-15 minutter før du peiler olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laangt over. Var nettop ut og peila igjen. Den er heilt opp til slutten av plastikken sikkert 3 cm over maks! Nei, skulle heller betalt 500kr ekstra og tatt service hos jæger. Men har jo køyrt bilen i fleire dagar no uten å vite at nivået var så høgt. Kan det skade? Eventuelt skade kva? Om eg køyre rolig, kan eg ikkje då berre køyre den ut til mekonomen som er 20 minutt herfrå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så mye olje som du sier så tror jeg faktisk jeg ville ringt dem i morra og bedt dem hente bilen/ høre hva du skal gjøre.

Har du bytta olja før? Et alternativ er jo rett og slett bare å tappe av olje til du har et fornuftig nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle ikkje gått an seie no berre eg! Men eg lurer på om veivhusventilasjons filteret kan bli tettare og fylt med olje når eg har køyrt med så mykje olje??

Viss det, so skal dei få bytte det og kostnadsfritt!

Irriterande viss det skal skje noke med turboen på sikt pga tabben deira!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å forklare den der egentlig, hehe. Men fant en som kan vise litt frem, står på engelsk men.

Sitat:

Be careful not to overfill your car's crankcase with oil. If you put in too much oil, the engine's crankshaft can actually come in contact with the oil. And because the crankshaft is turning at several thousand revolutions per minute, it can quickly whip your oil into a froth — like the steamed milk that sits on the top of a cappuccino. Why is that bad? Well, the oil pump can't pump froth very well, and as a result, it can't get oil to the parts of the engine that need lubrication. The result ... a hefty boat payment to your mechanic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...