Gå til innhold

"Lugging" fra gearkassen i nedoverbakker uten gass? E39 523i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E39 523iA som jeg nettop har skaffet meg. 1998 modell med tiptronic eller hva det heter :P Men her kommer spørsmålet, i nedoverbakker uten gasspådrag, så kjenns det ut som gearkassen "holder igjen" litt med jevne mellomrom, ca hvert 5 sekund vil jeg tippe. Virker som noe elektronikk som slår inn og ut igjen. Er det normalt? Skal forøvrig få tatt olje + filter på gearkassen av en ekspert på automatkasser øyeblikk, har bestillt meg MANN filter/pakningssett. :)

Takker for eventuelle svar/inspill :D

Skrevet

Det er ikke slik at den legger inn et lavere gir? Min fungerer i allefall slik hvis jeg toutcher bremsepedalen i nedoverbakker, da girer den ned ett gir for mer motorbrems. Det kan lønne seg å resette minnet på disse kassene da den adaptive funksjonen kan gi endel rare symptomer.

Skrevet

Ok takk for svar ;)

Nei det er ikke at den girer ned, det merkes jo når den gjør. Den bare "bremser på motoren" et sekund, slik at turtallet stiger med 100-200 rpm før den "slipper taket" igjen, så gjør den det på nytt etter 5-10 sekund.

Min girer også ned et gear hvis jeg begynner å bremse i nedoverbakker ja :)

Skrevet
Det er ikke slik at den legger inn et lavere gir? Min fungerer i allefall slik hvis jeg toutcher bremsepedalen i nedoverbakker, da girer den ned ett gir for mer motorbrems. Det kan lønne seg å resette minnet på disse kassene da den adaptive funksjonen kan gi endel rare symptomer.

Dette er ikke helt riktig. Kassa "lærer" seg kjøremønsteret ditt hver gang du er ute å kjører, men når tenning blir slått av nullstilles det. Noe som BLIR lagret er Hydraulisk Pressure Control. Denne justeres kontinuerlig i kassens levetid, for å kompansere for slitasje, og skal IKKE nullstilles i tide og utide. Har et meget bra PDF dokument om ZF kassene i BMW, men klarte ikke å klippe tekst ut og lime inn her... Skal se om jeg finner link.

Skrevet

Det er ikke ZF-kasser i alle bimmere. Jeg kjenner ikke det tekniske bak dette, men vet at "minnet" til kassen med hell har blitt nullet i noen tilfeller der den har oppført seg snodig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...