Vannslangen Skrevet Oktober 3, 2010 Skrevet Oktober 3, 2010 Har en E39 523iA som jeg nettop har skaffet meg. 1998 modell med tiptronic eller hva det heter Men her kommer spørsmålet, i nedoverbakker uten gasspådrag, så kjenns det ut som gearkassen "holder igjen" litt med jevne mellomrom, ca hvert 5 sekund vil jeg tippe. Virker som noe elektronikk som slår inn og ut igjen. Er det normalt? Skal forøvrig få tatt olje + filter på gearkassen av en ekspert på automatkasser øyeblikk, har bestillt meg MANN filter/pakningssett. Takker for eventuelle svar/inspill
Odd-M Skrevet Oktober 3, 2010 Skrevet Oktober 3, 2010 Det er ikke slik at den legger inn et lavere gir? Min fungerer i allefall slik hvis jeg toutcher bremsepedalen i nedoverbakker, da girer den ned ett gir for mer motorbrems. Det kan lønne seg å resette minnet på disse kassene da den adaptive funksjonen kan gi endel rare symptomer.
Vannslangen Skrevet Oktober 4, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2010 Ok takk for svar Nei det er ikke at den girer ned, det merkes jo når den gjør. Den bare "bremser på motoren" et sekund, slik at turtallet stiger med 100-200 rpm før den "slipper taket" igjen, så gjør den det på nytt etter 5-10 sekund. Min girer også ned et gear hvis jeg begynner å bremse i nedoverbakker ja
RaymondJ Skrevet Oktober 4, 2010 Skrevet Oktober 4, 2010 Det er ikke slik at den legger inn et lavere gir? Min fungerer i allefall slik hvis jeg toutcher bremsepedalen i nedoverbakker, da girer den ned ett gir for mer motorbrems. Det kan lønne seg å resette minnet på disse kassene da den adaptive funksjonen kan gi endel rare symptomer. Dette er ikke helt riktig. Kassa "lærer" seg kjøremønsteret ditt hver gang du er ute å kjører, men når tenning blir slått av nullstilles det. Noe som BLIR lagret er Hydraulisk Pressure Control. Denne justeres kontinuerlig i kassens levetid, for å kompansere for slitasje, og skal IKKE nullstilles i tide og utide. Har et meget bra PDF dokument om ZF kassene i BMW, men klarte ikke å klippe tekst ut og lime inn her... Skal se om jeg finner link.
Odd-M Skrevet Oktober 5, 2010 Skrevet Oktober 5, 2010 Det er ikke ZF-kasser i alle bimmere. Jeg kjenner ikke det tekniske bak dette, men vet at "minnet" til kassen med hell har blitt nullet i noen tilfeller der den har oppført seg snodig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå