mdyrseth Skrevet Oktober 4, 2010 Skrevet Oktober 4, 2010 jeg har kjøpt meg en litt sliten 1992 325ix (e30) den har gått 230k og er litt sliten. Denne bilen er en klassiker, så jeg skal sørge for at den blir god som ny, med nye seter, bytte alle foringer i understell. og fikse det som ikke funker (elektronikk). jeg har noen spm. ved hard nedbremsing vibrerer rattet litt, er det riktig av meg å skylde på bremseskivene? kluchen er tung, hvor tung skal den være, desuten er den litt upresis, er dette normalt, eller burde den luftes? Motoren er jeg ikke helt fornøyd med, liksom litt lite moment på lavere turtall under 4000rpm. Tomgangsturtallet varierer det går opp og ned 500-1000 rpm. det lukter litt bensin av eksosen, mistenker at motoren får for mye bensin. Mulig det er eksoslekarsje i en av eksospakningene, noe som kan forvirre lamndan, noen andre tips om hva det kan være? Et annet problem er at at ved lav fart og lavt turtall (typisk 3. gir i 30) så lager det klonke lyder i understellet, liksom som om det er litt slark i det. Har løfrer opp bilden og vridd p å forhjulet, virker som om det er litt slark i mellom difrensialen, den fremre er i allefalll fin. vet ikke hva som typisk ryker på disse bilene, noen tips? jeg ønsker meg også 24v topp i første om gang, også ettehvert helt nytt motorbygge med turbo, bilen skial kjøres på vei, så har tenkt meg en veldig kjørbar motor. Noen enkle tips for å øke effekten? hvor mye tårer det orginale drivsystemet, og hvor er svakhetene? Er forøvri fornøyd med bilen og gleder meg til å få denne klassikeren i perfekt stand.
mdyrseth Skrevet Oktober 4, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2010 ingen som vet noe? eller gidder dere bare ikke å lese igjennom? er vandt til sjappe svar på forum som dette. burde jeg formulere meg litt kortere?
Mr.Moen Skrevet Oktober 4, 2010 Skrevet Oktober 4, 2010 Skjønner ikke helt hvorfor du klager på forumet bare du ikke får svar på dagen, men det er vel slik folk er for tiden. Som du selv sier er vel bilen litt sliten. Jeg er ingen mekaniker, men jeg har akkurat kjøpt meg en 1992 535 selv og etter 18 år er det helt vanlig med litt slark her og der. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjørt bilen på et verksted og fått dem til å gå over hele bilen (eller eventuelt bare understell og motor), og fortelle deg hva som må gjøres for å få bilen god som ny slik du sier. Det har jeg gjort og da er det veldig greit så vet du akkurat hva du må gjøre og hva det koste. Du kan eventuelt koste på deg en NAF test. Jeg kjørte bilen min på et av de lokale verkstedene her og de gikk i gjennom bilen på fredag, så bestilte de div. foringer og jeg skal kjøre den dit på onsdag for å få det byttet. Enkelt og greit spør du meg. Lykke til! Edit: Ikke meningen og lyve på meg stor motor, det er en 525
Glenn-Andre Skrevet Oktober 4, 2010 Skrevet Oktober 4, 2010 24v topp passer ikke m20 motoren som du har. Og at den drar dårlig under 4000 er sånn bmw motorene er, skjer ingenting uten 4000 samme hvilken bmw du har.
mdyrseth Skrevet Oktober 4, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2010 ikke meningen å klage, men det fungerte , skal slutte med det nå har bestillt alt av foringer, også nye berearmer og styreskag, fult pakningskit til motor og gir, så gidder ikke ta den inn på verksted når jeg har planer om å gjøre bilen god som ny uansett. litt kipt det der med at 24v top ikke passer, motorbytte er det "enkelt" eller blir det veldig tuklete med elektronikk osv. Er det mulig å kjøpe bedre topper? hvem selger dette? Jeg har verktøy/maskineri til å gjøre portene større, men da må jeg ha nye ventiler, ikke altid så lett da det ikke altid plass. virker på meg som om motoren puster litt tungt (tungt å dra inn luft og dutte ut eksos) da 2,5 l ,1:11 komp, og 7000 rpm burde egentlig prestert litt bedre enn 170 hk. Så moralen må være at en ny topp kan hjelpe en hel del. hvilken topp anbefales? husk at jeg mest sansynlig vil ha turbo etter hvert.
Vannslangen Skrevet Oktober 4, 2010 Skrevet Oktober 4, 2010 Hvorfor trenger du nye ventiler om du porter toppen da? Trenger ikke akkurat noe avansert verktøy til det, men du *BØR* vite hva du holder på med Men uansett, hvis du har tenkt å gjøre denne jobben selv, så burde du etter min mening være istand til å selv diagnosere hva ulydene kommer av, hvor slarken er osv
mdyrseth Skrevet Oktober 5, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2010 Hvorfor trenger du nye ventiler om du porter toppen da? Trenger ikke akkurat noe avansert verktøy til det, men du *BØR* vite hva du holder på med Men uansett, hvis du har tenkt å gjøre denne jobben selv, så burde du etter min mening være istand til å selv diagnosere hva ulydene kommer av, hvor slarken er osv Egentlig lurte jeg på om det kunne komme ulyder fra andre steder enn de vanlige. Enkete biler har særegne feil, som ikke altid er så lett å finne. Det jeg faktisk lurer på er hvor mye drivverket tåler. Det blir turbobygge veldig snart, evt bytte til 2,7 l, er dette kurant eller?
Profiled Skrevet Oktober 8, 2010 Skrevet Oktober 8, 2010 bytte til 2.7l er temmelig kurrant ja.. 324diesel veiv(evt eta veiv) samt m20b20 råder(320i) og vips har du 2.7liter i 325'n din
Odd-M Skrevet Oktober 8, 2010 Skrevet Oktober 8, 2010 Du har valgt deg feil bil for å trimme videre på, med mindre du har tenkt å bruke samme motor. 325iX har drivaksler til forstillingen gjennom bunnpanna. Selve differensialen ligger i bunnpanna. Dette medfører at absolutt ingen andre motorer vil passe, enn akkurat M20 med "iX-spec". Sperrediffen bak er en viskosetype, altså ikke en konvensjonell lamelldifferensial. Jeg vet ikke hvor godt denne tåler effektøkninger. Disse bilene har også endel avvikende detaljer i forstilling og bakstilling kontra den mer vanlige bakhjusltrekkeren. F.eks har de større innpress på felgene. Så for å ta spørsmålene. Vibrasjoner skyldes sansynligvis bremser ja. Klunking kan skyldes nær sagt hva som helst på en så gammel bil. Jeg vil tro at den har fått sin andel misbruk og herjing og da kan det være mye rart som er slitt. M20-motoren er lat på lave turtall, så det skjer lite før 4000 rpm. Jaging på turtall og bensinlukt kan skyldes LMM eller tomgangsregulator.
Z1 Skrevet Oktober 8, 2010 Skrevet Oktober 8, 2010 Liker overskriften din . Prøv et annet merke og se om problemene følger med .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå