Gå til innhold

E34 525IX DSC - Dynamic Stability Control - Slå av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda!

Jeg har ved flere anledninger ikke helt skjønt hvorfor Touringen var vært så vrien å legge ut på vått føre, til og med på plasser der det er svært lett.

I dag da jeg tuppet litt clutch, så begynte det å blinke i dashen, og jeg tenkte mitt om at en så gammel bil har da ikke antiskrens. Men etter litt Google, så joda! DSC!

Jeg har lest litt frem og tilbake, altså, jeg vil jo for pokker ikke kjøre rundt med hjelpemidler!

Greia er at jeg IKKE har noen bryter i bilen, som anvist så pent på tysk i brukermanualen i midtkonsollen.

Er det noen måte å få slått denne av på når man ikke har bryter?

Har den kanskje egen sikring jeg kan nappe ut? (har ikke rukket å sjekke dette i bilen enda)

Takker for svar!

Skrevet

Hvis du ikke har noen bryter for dette i bilen er jeg ganske sikker på at du ikke har dsc/traction control. Denne gule lampa vil og blinke når diffbremsa bak aktiveres (noe den gjør automatisk).

Skrevet

Har det samme problemet selv, men har ikke fått testet på vinterføre enda. Har du?

Det blinker en lampe så fort man får litt hjulspinn på ett av hjula.

Er veldig spent på hvordan det blir på vintern, for nå er det helt håpløst. Selv på våt glatt asfalt.

Tror ikke det er dsc, men noe som styrer fordeling på aksel forran og bak.

som det står på wikipedia:

It features a computer-controlled rear and middle differentials. The middle differential normally would divide 36% torque to the front axle and 64% to the rear axle, but could alter the ratio according to driving conditions (in case one of the axles started to slip).

Skrevet

jorg3n:

Tja, det er jo også en mulighet, men synes det det er rimelig merkelig at den ikke klarer å legge seg mer ut.

Hadde en E30 325ix for noen år siden, og der var det i allefall ingen verdens problem.

Virker lissom som det er noe som holder igjen.

Skal stikke huet ned i sikringsboksen i morgen, se om det er noe sikring for dette.

OLEZZ:

Har ikke testet den på vinterføre enda nei, var derfor jeg begynte å undersøke dette her ;)

Jeg er ikke noe fan av "hjelpemidler", føler jeg mister litt kontroll over hva som skjer med bilen da (kommer vel av at jeg alltid har kjørt gamle biler)

Men du fant noe der, feilen kan jo være at den sender mer trekk-kraft foran enn bak når den slipper bak, jeg veit ikke. Sånt tull kan man ikke ha noe av, da bygger jeg om til RWD istedet :P

Skrevet

Det jeg frykter, at man mister litt av trekk-kraften der hvor det spinner, slik at den ikke spinner uansett.

Men på vinterføre kan det jo hende det blir litt annerledes.

Skrevet
Hvis man ført napper ut en sikring eller boks, så frykter jeg at abs'en også gir seg.

Mener jeg leste det en plass i sted at ABS hadde egen sikring, så denne ikke ville bli påvirket.

Uansett så klarer jeg meg fint uten ABS :)

Synes det bare er ubehagelig, hehe..

Men skal titte litt nedi sikringsboksen i morgen, se hva jeg finner ut for noe lurt!

Skrevet

E34 525IX har ikke DSC, så det er ikke der problemet ligger. Tror heller at dere ikke er vant til 4x4, og at man må ta i litt mer for å legge den ut. Slik oppførte Cossien min seg også.

Skrevet
E34 525IX har ikke DSC, så det er ikke der problemet ligger. Tror heller at dere ikke er vant til 4x4, og at man må ta i litt mer for å legge den ut. Slik oppførte Cossien min seg også.

Joda, har hatt flere 4x4 jeg, har aldri vært noe problem, selv med 50-50 fordeling.

Disse skal jo trekke mer bak, og med 192 tyske pånnies, så burde det vært null stress, meen det er det.

Glemte å sjekke sikringsboksen jeg, får ta det etterpå.

Skrevet

Har ikke prøvd så mye å legge den brei på våt asfalt, men det skjedde et par ganger før jeg fikk nye sommerdekk. På vinteren derimot er det enkelt og greit :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...