Gå til innhold

Oppgradering av stereo i E38 730D 2001

Anbefalte innlegg

Holder på å planlegge litt til bygging av stereo i 7'er!

Bilen er eid av en kompis, men ettersom jeg har utdanning og vilje til å begynne på prosjektet så tar jeg på meg jobben!

Har lest litt på nett ang orginale stereoen, 14 høytallere total!

2x 3/4'' tweeter

4x 1'' tweeter

8x 5,25'' Midbass/woofer

Orginal navi med liten skjerm.

Har lyst til å bygge om til stor skjerm,

2 sett med komponentsett(framdører og bakdører)

Kviter meg med 3/4'' tweet'sn fram,

Oppgradere 5,25'' midbass i Hatthylla

2 12'' i bagasjen!

Noen tips ang Hva som funker og Ikke? :D

01102010276.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr sub, så har jeg lest på forumet her at det er en veldig godt isolert vegg mellom bagasjerom og cupe. Om det er skipose så bør subben plasseres der, men siden det er snakk om to elementer så vet jeg ikke.

Mulig det er godt nok med rør i hattehyllen, men med trekk over for at det ikke skal se ut som at det er stor stereo i bilen.

Har smertelig erfart etpar ganger innbrudd i bilen pga anlegget. Første gangen fikk de med seg alt. Og av erfaring neste gang fikk de kun med seg myntene i askebegeret.

Vedr merke så vil nok en bilstereobutikk kunne gi deg et godt tilbud på merke og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr sub, så har jeg lest på forumet her at det er en veldig godt isolert vegg mellom bagasjerom og cupe. Om det er skipose så bør subben plasseres der, men siden det er snakk om to elementer så vet jeg ikke.

Mulig det er godt nok med rør i hattehyllen, men med trekk over for at det ikke skal se ut som at det er stor stereo i bilen.

Har smertelig erfart etpar ganger innbrudd i bilen pga anlegget. Første gangen fikk de med seg alt. Og av erfaring neste gang fikk de kun med seg myntene i askebegeret.

Vedr merke så vil nok en bilstereobutikk kunne gi deg et godt tilbud på merke og pris.

om det ikke er skipose er det uansett bare og slå ut plata som er der skiposen skulle vært, den er bare punkta fast.. ta bare en hammer og smell til noen ganger så detter den ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skipose så vidt jeg vett!

Men har litte lyst til å ''ødlegge'' hatt hylla ettersom det er automatisk rullegardin!

Han ville at det skulle se mest mulig orginalt men ikke høres orginalt ut!

Nitrox, har du oppgradert høytallerne?

Nei, det eneste jeg har gjort foreløpig er å koble på en basser,

brukte signaler fra høyre bakdør, koblet på høytalerledningene som gikk dit, og la di bal til en

Lo/Hi-signalomformer, slik at jeg fikk koblet på en signalkabel og ut til monoblokka...

Har også slått ut plata som sitter bak armlenet bak slik at jeg får mere av trykket inn i kupeèn, og ikke BARE riste i bagasjelokket og skiltet...

Headuniten er også orginal, og merker at det ikke spiller høyt nok synes jeg, men finner ikke ut hvor forsterkeren i anlegget mitt ligger, så sliter litt ang. akkurat det...

Da jeg er blitt fortalt at bilen er nødt til og ha en forsterker, siden ikke navigasjonsskjermen og kasettspilleren har noen innebygd forsterker? Jeg vet ikke om dette stemmer??

Hvis ikke så vurderer jeg og kjøpe meg en annen spiller, som da har en innbygd forsterker..

Hold tråden oppdatert =) Musikk liker jeg ;D Og har veldig lyst og få no mere futt ut av anlegget mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg lyst til å bare droppe den orginale headuniten og resten av det orginalet!

Er jo egentlig ikke så vanskelig å oppdatere alt som er der fra før, dra nye kabler,kjøpe et par forsterker, og koble opp!

Men har litt vanskeligheter for å velge forsterkere til det jeg har valgt ut!

Har valgt ut høytallere fram og bak dører:

FOCAL 130VB

130mm komponentsystem 60/120W

Maks effekt: 120W

RMS effekt: 60W

Vil dette si at jeg bør ha en 4 kanaler forsterker med 4x120w eller 4x60w utganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg lyst til å bare droppe den orginale headuniten og resten av det orginalet!

Er jo egentlig ikke så vanskelig å oppdatere alt som er der fra før, dra nye kabler,kjøpe et par forsterker, og koble opp!

Men har litt vanskeligheter for å velge forsterkere til det jeg har valgt ut!

Har valgt ut høytallere fram og bak dører:

FOCAL 130VB

130mm komponentsystem 60/120W

Maks effekt: 120W

RMS effekt: 60W

Vil dette si at jeg bør ha en 4 kanaler forsterker med 4x120w eller 4x60w utganger?

ikke at jeg har så veldig mye peiling på dette..

Men utifra forsterkervalg så ville jeg passet på at du velger utifra hvor mye RMS høytalerene og forsterkeren har..

f.eks. kjøre 4kanaler som klarer 60wRMS på hver kanal...

Dette synes ihvertfall jeg er logisk =)

Sikkert noe som har mere peil på dette ennmeg her inne ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istede for å slå ned veggen i hatthylla kan man vel heller bygge båndpass-kasse og ha refleksrør/port i skiposehullet.

Skal da ikke slå ned veggen i hattehylla ;P

Skal slå ut den plata som er der skiposen er laget plass til, for dem som evt. ikke har skipose..

Da har du jo direkte innsyn inn til bagasjerommet. også bygger du kasse slik at porten(e) vender mot skipose hullet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istede for å slå ned veggen i hatthylla kan man vel heller bygge båndpass-kasse og ha refleksrør/port i skiposehullet

Er ikke bare pluss å lage en båndpass kasse heller!

liten båndbredde 35-80 hz, mye prøving feiling når du skal konstruere kassa osv.

Tror nok det blir så vi går for en lukket kasse med 2 12''!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istede for å slå ned veggen i hatthylla kan man vel heller bygge båndpass-kasse og ha refleksrør/port i skiposehullet

Er ikke bare pluss å lage en båndpass kasse heller!

liten båndbredde 35-80 hz, mye prøving feiling når du skal konstruere kassa osv.

Tror nok det blir så vi går for en lukket kasse med 2 12''!

Ville trodd en åpen kasse med portene som blåser rett inn i skiluka ville laget best lyd jeg.. da bare har med nede armelenet i midten bak, og lyden vill da sendes rett inn i kupe'en..

Utblås gjennom hattehylla er mindre pent, og har også opplevd at bakeruter har sprekt grunnet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg holdt på aktivt med bilstereo, men poenget med en kasse med bassrefleksport er vel at når elementet slår innover i kassa lager det en lydtrykksbølge med baksiden av membranen, som må gå den "lange" veien gjennom bassporten og så treffe lydbølgen fra forsiden av membranen når den er på vei ut igjen, slik at du da får TO lydbølger som smelter sammen til EN kraftigere bølge, og dermed økt lydtrykk. Det er derfor det er VELDIG nøye med riktig lengde og diameter på bassrefleksrøret iforhold til basselement og kassestørrelse. Og det er derfor bassreflekskasser kan spille med bra trykk, men ikke høres "pene" ut, fordi de ofte spiller høyt i et veldig snevert frekvensområde nettopp pga at lydbølgene bare "møtes" effektivt rundt en viss frekvens.

Så derfor kan jeg egentlig ikke skjønne annet en at basselementet og porten bør spille i samme rom ja, og også på samme flate av kassen. Men bass forplanter seg jo veldig, er disse bilene virkelig SÅ tette at man ikke får særlig bass frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...