Gå til innhold

BMW + Piggdekk = ingen pigger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Regner med det er en del på forumet her som har erfaring med BMWer og piggdekk. Jeg vurderer et sett med Hakka 7 når jeg skal bytte ut de piggfrie dekkene mine, men jeg frykter at Hakka'ene på bakhjulene ender opp piggfrie etter noen dagers kjøring uansett...

Hva er deres erfaringer, hjelper det med innkjøring (hvor lenge?), hjelper det å kjøre forsiktig, og må jeg evt. kjøre forsiktig så lenge jeg har dekkene på eller tåler de etterhvert litt røffere behandling?

/Benjamin

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har ikke hatt noen problem med at piggene forsvinner fra bakhjulene så lenge man kjører fornuftig.

har hatt piggdekk i 4 år på forskjellige bmwer og har samme erfaringen alle årene i hvertfall.

bare husk og kjør forsiktig så piggene får satt seg skikkelig i starten, det har mye og si, vet ikke hvor lenge de skal kjøres inn men jeg har gjort det i 2 uker som regel for og være sikker, det vet evt dekkforhandleren da ;)

Lykke til med dekk jakten.

Skrevet

Har alltid hatt pigg, og nå forsvinner vel kanskje piggdekkavgifta i Trondheim. Så da fortsetter jeg med pigg.. Ikke hatt noen problemer med at de forsvinner selv om det blir litt spinning om vinteren :P

Skrevet
[...]selv om det blir litt spinning om vinteren :P

Er dette jeg tenkte på ja ;) Liker å kjøre "aktivt" som det så fint heter og frykter hvordan dette går utover piggene, men det kan jo se ut som det ikke er såååå stor krise :)

Skrevet
Om du er bekymret for piggene grunnet aktiv kjøring - hvorfor da ikke gå for piggfritt?

Det er det jeg har gjort hittil :) Men nå bor jeg en del mindre sentralt enn jeg gjorde forrige vinter, og begynner å tenke på fremkommelighet og de fordelene piggdekk har. Kunne vært fint å nyte godt av det så lenge piggene ikke forsvinner etter første ivrige rundkjørings-exit ;)

Skrevet

Sønnen hadde piggdekk på 525 de blei piggfrie rimelig fort. Tror det hadde noe med kjøring å gjøre å ikke bilmerke. Var forøverig Hakka 7 med de urunde piggene

Skrevet
Sønnen hadde piggdekk på 525 de blei piggfrie rimelig fort. Tror det hadde noe med kjøring å gjøre å ikke bilmerke. Var forøverig Hakka 7 med de urunde piggene

Det stemmer nok, men med bakhjulstrekk så blir man gjerne fristet til å kjøre med noe mer hjulspinn enn forhjulstrekk vil jeg tro :) Vet om du om sønnen din brukte noe tid på innkjøring av dekkene?

Skrevet

Jeg har kjørt flere sesonger med Hakka piggdekk. Har sålangt ikke opplevd at piggene løsner, men så har jeg også blitt såpass voksen at jeg ikke driver å spøler konstant. Prøver å kjøre ganske rolig de første dagene med nye dekk for å "kjøre inn" piggene. Har det litt morsom av og til, men passer da på at det er fast is eller snødekke. Hvis det er asfalt under og den plutselig river tak, DA ryker piggene. Det har jeg kjørt fullskalatest på i ungdomstiden.

Skrevet

Hakka 7 er visstnok kjent for å bli piggfrie ganske fort.

Kjøpte nye hakka 7 til forrige e90en min i fjor høst, og de så ganske lurvete ut, og mangla noe pigg både fremme og bak etter sesongen. Kjørte vel 4-5000 km med stort sett normal kjøring.

Men bortsett fra dette, så er det krute gode dekk.

Satser sannsynligvis på Hakka 5 eller de nye til Continental på nyvogna.

Skrevet

Det stemmer nok, men med bakhjulstrekk så blir man gjerne fristet til å kjøre med noe mer hjulspinn enn forhjulstrekk vil jeg tro :) Vet om du om sønnen din brukte noe tid på innkjøring av dekkene?

Innjøring ble nok regnet som bortkastet tid.Det ble sakt for noen år siden at de første 50 milene skulle kjøres pent.

Skrevet

Innjøring ble nok regnet som bortkastet tid.Det ble sakt for noen år siden at de første 50 milene skulle kjøres pent.

Mener også jeg har lest dette, mellom 50 og 100 mil burde kjøres rolig på asfalt før piggene får satt seg skikkelig. Kan se ut som jeg ikke finner ut av dette før jeg evt investerer i et sett til bilen...

Skrevet
Hakka 7 er visstnok kjent for å bli piggfrie ganske fort.

Kjøpte nye hakka 7 til forrige e90en min i fjor høst, og de så ganske lurvete ut, og mangla noe pigg både fremme og bak etter sesongen. Kjørte vel 4-5000 km med stort sett normal kjøring.

Men bortsett fra dette, så er det krute gode dekk.

Satser sannsynligvis på Hakka 5 eller de nye til Continental på nyvogna.

"Snodig" nok kjørte jeg 15000 km med Hakka 7 sist vinter. Ikke mista en jævla pigg. Du bør ikke vurdere å se på kjøremønsteret ditt? Jeg kjører definitivt ikke som en sinke. Unngår bare å spinne der det er asfalt.

Forøvrig de suverent beste vinterdekkene jeg har kjørt på. Lite piggstøy og fenomenalt grep.

Skrevet

Har piggfritt på konebilen E46.

Problemt med valg av vinterdekk er at fasiteten kommer i april. Har opplevd vintre med stortsett bare veier da er piggfritt klart bedre. I vinter var det stortsett jævla kaldet og snø funket fint med piggfritt da også. Da gjennstår blåis som vi også har hatt da er pigg tingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...