Gå til innhold

BMW M3 1993. S50B30 turboprosjekt?


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en plan om å turbokonvertere motoren på denne og håper da på litt innput om hvilke deler som egner seg, har studert litt her og på ppf sine sider og har noen tanker om deler men ønsker å høre litt i fra andre som har bygget turbo på samme motor. Planen er å bygge en driftsikker motor på 5-600 hester. Tenker selvfølgelig på smidde stempler og råder, arp bolter og lignende.

Skal se om jeg får lagt inn litt bilder av bilen etterhvert..

Så langt har jeg montert:

Bilstein pss9 dempere

K sport justerbare tårnlager foran.

K sport justerbare kamberstag bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Går treigt her men har endelig handlet inn turbo nå, ble en Precision 6265 bilett bb. Har også kjøpt wastegate fra Precision, 46 mm. Noen her som har ærfaringer med over/under montering av turbo? Fordeler og ulemper?

Haller nok mot at det blir undermontering men hører gjerne fra dere som har bygget lignende bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil, prikk lik M3 jeg hadde forutenom felgene :)

Er ingen andre fordeler med å ha ovenpåliggende turbo enn at det ser bedre ut og er lettere og skru i ettertid. Er mere arbeid med turbo over + at du må kappe og sveise i dempertårnet på E36 for å få plass til turboen. Hadde jeg skulle bygge en bil som skal brukes med skilt og ikke skal være noe speil oppi motorrommet hadde jeg byggd underliggende turbo uten tvil! Ville også prøvt og beholdt den orginale looken med og ha det ryddig og fint, lakkere trykkrør svarte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt fargen selv, ikke så alt for mange med den fargen tror jeg.

Skal lakkes til sommeren, noen som ripet den opp for litt siden..

Har ikke så alt for god peiling på en slik jobb som dette blir men satser på å lære etterhvert :)

Har heller ikke klart å bestemt meg for om jeg skal bruke den blå bilen enda eller om jeg skal hente en grei tysk bil å bygge på, beholde den blå original, men får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver her på forumet har ferdig sveiset grenrør til S50 for høytmontering for salg. Hør med han. Ligger salgstråd på kjøp og salg, han har også masse fra S50 turbomotoren sin til salgs.

Spennende valg av turbo du har, jeg er veldig spent på å høre hvordan dette fungerer.

Skal du kjøre bensin eller E85? På bensin bruker de å toppe ut på 500-550hk i motoren med orginale kammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble rådet av ppf å kjøre på E85, de mente at disse motorene ikke tåler så mye over 500 hester på bensin.. Får se etterhvert, håper på å kunne kjøre på ca 600 motorhester når den er ferdig, tror det skal ver et greit mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ikke den tråden det kommer til å bli mest action på med det første dette her men kommer til å oppdatere etterhvert som deler kommer og nye blir bestilt :) Mest for å lære litt i tillegg til å hente tips og ærfaringer :) Ingenting å si på vader innteriøret nei ;)

Send meg en pm på det grenrøret da så kan det vurderes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver her på forumet har ferdig sveiset grenrør til S50 for høytmontering for salg. Hør med han. Ligger salgstråd på kjøp og salg, han har også masse fra S50 turbomotoren sin til salgs.

Spennende valg av turbo du har, jeg er veldig spent på å høre hvordan dette fungerer.

Skal du kjøre bensin eller E85? På bensin bruker de å toppe ut på 500-550hk i motoren med orginale kammer.

Ja du finner annonsen hannes på finn.no også :) Med masse bilder.

Bor i Øverbygd i Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil, prikk lik M3 jeg hadde forutenom felgene :)

Er ingen andre fordeler med å ha ovenpåliggende turbo enn at det ser bedre ut og er lettere og skru i ettertid. Er mere arbeid med turbo over + at du må kappe og sveise i dempertårnet på E36 for å få plass til turboen. Hadde jeg skulle bygge en bil som skal brukes med skilt og ikke skal være noe speil oppi motorrommet hadde jeg byggd underliggende turbo uten tvil! Ville også prøvt og beholdt den orginale looken med og ha det ryddig og fint, lakkere trykkrør svarte osv.

Trenger ikkje kappe for å få plass til turbo om du går for samme grenrør som eg kjøre!! Einaste er kappe litt ved batteriplate til wastegate samt litt ytterst ved hjulbue til trykkrør :) Bilder i tråden min, om du vil sjå korleis eg har gjort det. Har samme turbo med 0,96 hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...