Gå til innhold

ADVARSEL nye BMW Diesel motorer!


Nitroflux
 Share

Anbefalte innlegg

ADVARSEL`n budre vel være å holde seg til importørens annbefalinger ovenfor servcer og bruk.

(I norge med tepratursviniger på 20 grader på to timer og biler som har 78 start og stopp om dagen, så må man regne med noe ball etterhvert) :shock:

Har ikke vært borti noen som har blitt nektet en godwill (biler rett utenfor garanti) eller ikke fått noen form for dekning der ting og papirer er på plass. ( Da om bilen ikke er til gangs over garanti.) :o

Ikke noe hån til tråd-starter, kjenner ikke til hans service-historikk. Men det er en da engang slik at mange som vil spare penger med å ta service selv eller kjøpe en bruktimportert bil, fort kan falle utenfor bmw`s godwill... Kluet med en slik import-bil er da å ta et slik problem der bilen er kjøpt ny, noen som den som tok den inn til landet budre gjøre. (da han burde kunne dokumentere bilen`s servicehistorikk m.m ) :D

Kjøper du en nyere bruktimport bmw, er det et must å få med en god garanti, evt sjekke opp at alle puma og service medlinger er fulgt opp.

Dette det er prat om her, er ikke skummelt på norske biler med høy km da kjedestrammer og skinne skal være skiftet i forhold til en puma-case.

bla bla.. ikke veldig politisk korrekt, men håper at noen av dere får med dere budskapet! :) Bmw er fortsatt et kvalitets-produkt.. I forhold til konkurentene, for det er fååå biler nå til dags, det ikke er noe tull med.. #-o Gjør heller som meg, KJØR MC!!

4hjul er feigt! he he 8) ... jada..

Har sjøl skrudd og kjørt bmw`er ( e60, e90 ) med nærmere 300 km på meteret uten de store påkostene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man importere et næringskjøretøy så havner man litt på kanten, og har egentlig ikke så mye å stille opp med.

Som bedrift ville jeg heller leaset en bil, men det er liten trøst i denne saken.

Her ville jeg kontaktet NAF/advokat, og jeg vil påstå at ansvaret her ligger hos bilsentere og ikke BMW Norge.

Hvem som skal ta regninga er ikke godt å si men bilsenteret burde ta ansvaret og finne det ut.

Spesielt siden de ser ut til å foksere mot bedrifter, så har de et rykte å ta vare på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå man skulle kunne stille forventninger om at motoren, som er hjerte i bilen skal holde litt mer enn to år. Uansett hvor man setter skyldspørsmål, er dette noe BMW er nødt til og ta tak i. Om det er så enkelt som at kjeden må få faste byttesykluser som reim eller noe lettere.. Etter å ha lest tråden, får jeg et inntrykk av at dagens diesel motorer er dårligere en gårsdagens. Noe som er forunderlig når teknologien går framover, og dem egentlig skulle vært bedre?

fordi alt blir lagd på margin idag... penger penger penger, men ett sted går grensen mener nå jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi nyere teknologi innebærer mye høyere krav til materialer, og vesentlig mange flere systemer. og man kan ikke oppheve fysiske lover med ny teknologi.

+1 til Rønnebern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det gjelder da altså muligens alle diesel motorer?

Rart at man ikke har hørt noe om dette via andre internett forum eller sider, media?

Dette er kun spekulasjoner fra min side selvfølgelig.....

Nettopp... og i tillegg er du selv part i en sak mot BMW der det åpenbart er uenighet vedr. hvorvidt BMW har garantiforpliktelser overfor din bil eller ikke. Ditt første innlegg samt trådens overskrift er derfor tendensiøst i all sin form, men jeg forstår faktisk hvorfor du lufter dine frustrasjoner.

Problemet er at det ganske sikkert er temmelig fånyttes å skrive slike tråder i et forum som dette. Det er tross alt lite vi rent konkret kan gjøre med situasjonen. Hvis du mener at du har en god sak bør du kontakte NAF/KNA og/eller forbrukerrådet. Hvis de mener at du har en sak er saken først og fremst av juridisk art... ikke teknisk. Ergo bør det således heller ikke være juridisk vanskelig å finne ut om du kan kreve at BMW dekker motorskadene eller ikke.

Hovedpoenget med tråden var ikke å syte om erstatning selv om jeg personlig synes BMW burde stå for en så pass alvorlig feil som dette,

for min del handler det mer om et varsku til andre med samme motor om å kansje passe litt ekstra på når bilen begynner å komme opp i rundt 70-100.000km problemet som oppstår her er litt for stort til å ignoere hvertfal på så pass dyre biler.

Dere må gjerne påpeke at å kjøpe brukt importert bil fra en av de mest respekterte bruktbilforhanlerne i Stavanger er dårlig valg men faktum er at vi i skolen vår brukt BMW siden 1976 og har aldri hatt problemer av dette kaliber, i tilegg har vi i de siste årene vært svært misfornøyd med Bavaria i Stavanger og valgte derfor Bilkilden da de har jobba natt og dag for å få skolevognene raskt på veien igjen ved mindre uhell, bare få med at bilene blir så si kjøpt nye av oss, de er rulla rundt om 10-15.000km når vi kjøper dem og alle servicer blir selvfølgelig holdt av verksted sjåførlærere har ikke tid å mekke bil selv, har knapt nok tid til å fylle drivstoff :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med tråden var ikke å syte om erstatning selv om jeg personlig synes BMW burde stå for en så pass alvorlig feil som dette,

for min del handler det mer om et varsku til andre med samme motor om å kansje passe litt ekstra på når bilen begynner å komme opp i rundt 70-100.000km problemet som oppstår her er litt for stort til å ignoere hvertfal på så pass dyre biler.

Dere må gjerne påpeke at å kjøpe brukt importert bil fra en av de mest respekterte bruktbilforhanlerne i Stavanger er dårlig valg men faktum er at vi i skolen vår brukt BMW siden 1976 og har aldri hatt problemer av dette kaliber, i tilegg har vi i de siste årene vært svært misfornøyd med Bavaria i Stavanger og valgte derfor Bilkilden da de har jobba natt og dag for å få skolevognene raskt på veien igjen ved mindre uhell, bare få med at bilene blir så si kjøpt nye av oss, de er rulla rundt om 10-15.000km når vi kjøper dem og alle servicer blir selvfølgelig holdt av verksted sjåførlærere har ikke tid å mekke bil selv, har knapt nok tid til å fylle drivstoff :-P

Hvis saken er som du beskriver mener naturligvis jeg også at BMW bør tilby en eller annen form for kompensasjon (garanti, kulanse etc.). Saken har imidlertid minst to sider og med mindre BMW generelt har problemer med den aktuelle motoren vil det være fornuftig å finne ut hvorfor spesielt dere i Rogaland er utsatt for problemer. Jeg vil tro at den aktuelle motoren er blandt BMW´s mest solgte og problemer av det formatet du skisserer vil helt sikkert vise seg flere steder... hvis det altså er et generelt problem.

BMW sender ut service og observasjonsbulletiner vedr. de forskjellige bilmodellene til verkstedene... disse bør du kunne få tilgang til. Det er absolutt interessant om de aktuelle problemene med N47 motoren er nevnt i disse notatene eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn blir det. det har til og med vært oppe i media at selvstendige verkstesder ikke er like gode på "kampanjer" (puma som det heter på bmw språk, nevnt oppi her). De kan få denne informatsjonen, men det krever jo "en del" i forhold til bmw som får dette i hendene. Kanskje noen kan spesifisere hva som stod i denne puma meldinga for en som har vært ute av det i over et år nå?

var forøvrig ikke bare dårlige starmmere på 4 bensinerene, det var også manglende styrespor på toppen av registeret ;) strammeren var bare "easy fix" på de som ikke hadde havarert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke bra, gjelder det bare 4sylindra motorer eller er det samme problem på 6erne?

N57 heter motoren i min bil og der har de valgt å plassere registret bak(tror jeg, synes huske jeg leste det en eller annen plass) så det er sikkert litt kronglete å komme til om noe må byttes....

Jeg hadde faktisk ikke fått med meg at det var register problemer på noen motorer og jeg leser ganske mye om biler og motorer på nettet. så jeg synes det er bra Nitroflux skriver om det på forumet.

dette er vel noe bmw i Tyskland bør ta kostnadene av, for det er vel ikke noe bra reklame akkurat at bilene ikke holder lenger en 70-100 000 kilometer og 1-2 år.

men det mangler litt dokumentasjon enda på hva som er årsaken til at dette skjer, er det matrial tretthet, feil konstruksjon eller rett og slett laget for svakt??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne posten har fått 1000 visninger, på heller vage påstander. jeg spurte ganske tidlig om ikke dette gjelder n47, men det står fremdeles "alle". og hvordan prisen blir 125 000 til et firma, ja det synes jeg er i drøyeste laget (husk at dette er uten moms). ser ikke hvor disse tallene kan komme fra.

men kan folk slutte å gnåle om hvem som burde dekke dette? en bil har 2 års garanti, ferdig med den. Bmw tyskland har vel heller lite med denne saken å gjøre. dere blander garanti og reklamasjon, og dere blander importør med produsent. at det hadde vært fint om "bmw" (verksted? importør? selger i tyskland? produsent?) rydda opp er en annen ting.

og ja, n motorene har registeret bak. hele "argumentet" jeg kan se for dette var jo a) man trenger "aldri" å gjøre noe med reigsteret, b)vekt lengre bak og lettere å komme til det man faktisk trenger å komme til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advaselen...

Ellers så må jeg bare si at feil bruk høres dumt ut :)

Vil heller si at produktet ikke er laget riktig til bruker. Står det foresten noe om hvordan man skal bruke bilen i instruksjonsboka? Blir slutt på kjøringa til butikken, bilen tåler det ikke, man får gå. BMW sin kampanje for å få en grønnere hverdag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advaselen...

Ellers så må jeg bare si at feil bruk høres dumt ut :)

Vil heller si at produktet ikke er laget riktig til bruker. Står det foresten noe om hvordan man skal bruke bilen i instruksjonsboka? Blir slutt på kjøringa til butikken, bilen tåler det ikke, man får gå. BMW sin kampanje for å få en grønnere hverdag :lol:

Er det virkelig så stor forskjell på M47 motoren og N47 motoren? Vi har hatt vår 2003 E46 318d Touring i over 7 år og kjørt over 250000 Km med den. Vi har aldri tatt spesielt hensyn til korte eller lange kjøreturer, men bilen har fulgt alle servicer og fått ny kvalitetsolje minimum hver 20000 Km (litt avhengig av hvor mye den har kjørt på Autobahn). Det store problemet med vår bil er svinghjulet... hverken mer eller mindre. Alt annet vedr. bilen virker som forventet eller bedre. Jeg er faktisk virkelig imponert over den generelle kvaliteten på bilen. Det er såpass at jeg ikke uten videre har lyst til å bytte bil selv om vår 318d nå begynner å bli en gammel bil. Til uken blir svinghjulet reparert for annen gang i løpet av 50000 Km... det skal bli fint å få en bil som er 100% i orden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for advaselen...

Ellers så må jeg bare si at feil bruk høres dumt ut :)

Vil heller si at produktet ikke er laget riktig til bruker. Står det foresten noe om hvordan man skal bruke bilen i instruksjonsboka? Blir slutt på kjøringa til butikken, bilen tåler det ikke, man får gå. BMW sin kampanje for å få en grønnere hverdag :lol:

ja det står i instruksjonsboka og dem anbefaler også mellom service på 12000km når det gjelder krevende forhold. og krevende forhold er små å kø kjøring.

nye diesel motorer er ikke tilpasset forhold vi har her i norge. desvere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne posten har fått 1000 visninger, på heller vage påstander. jeg spurte ganske tidlig om ikke dette gjelder n47, men det står fremdeles "alle". og hvordan prisen blir 125 000 til et firma, ja det synes jeg er i drøyeste laget (husk at dette er uten moms). ser ikke hvor disse tallene kan komme fra.

men kan folk slutte å gnåle om hvem som burde dekke dette? en bil har 2 års garanti, ferdig med den. Bmw tyskland har vel heller lite med denne saken å gjøre. dere blander garanti og reklamasjon, og dere blander importør med produsent. at det hadde vært fint om "bmw" (verksted? importør? selger i tyskland? produsent?) rydda opp er en annen ting.

og ja, n motorene har registeret bak. hele "argumentet" jeg kan se for dette var jo a) man trenger "aldri" å gjøre noe med reigsteret, b)vekt lengre bak og lettere å komme til det man faktisk trenger å komme til

Jeg kan ikke lovverket, men høres absurd ut at kunden må ut med 125.000kr 2 år etter og ha kjøpt en så dyr bil.

men sier du at det er slik er det vel slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...