Gå til innhold

Bærekulebolt e36 f.v. slipper ikke

asv
 Share

Anbefalte innlegg

Driver å skal bytte bærearma forran venstre på e36'n, og syntest det gikk lekende lett med de 3 første boltene.. nesten for lett.. med min flaks så vil det da alltid bety at den siste sitter som støpt, noe den gjør.. er den koniske bolten på bærekula som går opp i spindelen, og den slipper ikke uansett hva jeg prøver. Får skrudd opp mutteren uten problem. Prøvde først å slå litt med gummiklubbe, det fungerte ikke.. så fikk jeg lånt meg en brytegaffel, igjen: fungerte dårlig.. varma opp godset i spindelen som bolten går inn i, og slo med slegge på bærearma.. enda sitter den. Til slutt satt jeg med blåselampa i 5 min, og enda var der ikke tegn til bevegelse.

Noen idéer til hvordan jeg skal angripe dette problemet? Kappe bolten og borre opp er lite fristende da jeg ikke har tilgang på bukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid du trenger å slå så hardt.. bare lenge og mange ganger :) Dumt å slå så hardt at ting går i stykker.

Har selv drevet lenge og lengre enn det med sånne som er leie. Hvis du har brukt gaffel så har du kanskje ødelagt belgen alt (du skal vel ikke spare på dette uansett) så da ville jeg satt den litt i spenn med gaffelen om den er rett størrelse for å så slå nærmest mulig der konen sitter :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå på spindelen, ikke bærearmen. Og bruk skikkelig slegge og mye kraft. Nytter ikke med hammer e.l Lykke til!

Du skal være glad du ikke skal bytte øvre lenkearmer på Passat. DER har du bolter som sitter godt fast! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tips om å bruke jekkestropp eller kjetting for å sette den i spenn. Forsåvidt greit nok det, men må se om jeg finner noe å sette den i spenn i..

Har forøvrig brukt slegge.. han jeg lånte gaffelen med mente det var noe galt med mannen, og ikke med bolten.. Holder dog en knapp på at det er bolten som er litt ekstra motvillig med meg, i forhold til den han hadde gjort det på :P

Rustløseren har fått en del tid på å virke nå, så tenker jeg skal prøve igjen nå i mårra, og satse på at det går bra.. Takker for alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå på spindelen, ikke bærearmen. Og bruk skikkelig slegge og mye kraft. Nytter ikke med hammer e.l Lykke til!

Du skal være glad du ikke skal bytte øvre lenkearmer på Passat. DER har du bolter som sitter godt fast! :shock:

Har byttet en del av de ja :) Men med god varme og mye vilje så kommer de ut! Skikkelig godt konstruert. Tror nok det så bedre ut på tegnebrettet. Er forøvrig mange andre VAG biler med den samme bolten.

Ofte endt med å ta ut hele opphenget og legge det i pressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd alt jeg har mulighet til.. hadde jeg hatt bukk og fancy verksted med mye verktøy og slikt er det mulig jeg hadde fått det til.. men nå kryper jeg til korset og finner meg en ny spindel istede.. gidder ikke og har heller ikke tid til å leke mer med den bolten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til akkurat denne jobben trenger du jo ikke noe fancy verktøy.

Bare en slegge og et spett for å bende ned bærearmen med.

Er jo ikke akkurat lite arbeid å bytte spindel heller?

Jeg har brukt spett, slegge, varme, brytegaffel, brekkjern, klubbe og mange timer..

Å bytte spindelen er vel stort sett bare å skrue løs fjærbeinet og styrestaget så vidt jeg kan se?

"unødvendig", muligens.. men jeg har som sagt gjort alt som står i min makt for å få den løs, og om jeg skal sette den på verksted så antar jeg at det overgår prisen på brukt spindel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...