Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden du nevner det, du har da ganske så mye jallastylingen på denne; forlykter, lyktesenkere, baklykter, eksos og M3 speilene :D

Hehe, men bilen var veldig pen. Tror nok jeg kun ville endret på de detaljene, tilbake til originalt og satt på justerbart :) Mørke E36 er dessuten veldig pene med originale oransje blinklys.

Skrevet

Haha, ja kanskje du har et poeng der!

Verre med de som tar på chrome hjulbuelister, chrome dørhåndtak, chrome M3 speil med blinkers. Lotusbaklykter og et rieger bodykit, fult av hønsenetting og 100 luftinntak, en hekkspoiler med høyde på taket etc.

Jeg er kanskje litt slem og selvmotsigende mot min favorittbil, men det var i all ærlighet et forsøk på å modernisere en bil som lett kan se veldig gammel ut.

Er f.eks. lite fin med originalfangerne, som er f.eks. svart oppe og grå i bunn.

Forlyktene var for å freshe opp litt. Skulle egentlig ha de uten lyktesenkere, men det ble nesten 2cm åpning mellom lyktene og panseret, så de så bedre ut med de på. Baklyktene stod på når jeg kjøpte den, og de var ikke sååå gale, så gidder ikke bytte de ut med M3 med det første.

Kanskje svart E36 kler oransje blinklys, men jeg likte det ikke på 320ene mine som var lagunengrün og dunkelblau. hehe. Coupéne fremstår også som litt rundere i kantene enn sedanen, så f.eks. originalspeilene ser ut som de massive blokkene. M3 speil gir bedre flyt for de lange dørene.

Skrevet

Tror det blir ombygging jeg gitt. Etter å ha snakket litt med andre folk og lest mangfoldige timer og dager på nett, virker det som om det lar seg gjøre hvis man samler så mye dokumentasjon som overhodet mulig. Kvitteringer, delenummer, bilder etc. Går nok for 325.

Skrevet

Ja!

Nå har jeg altså kommet over folk som hevder 318is har samme akselvekt som de E36ene med rekkesekser. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

I såfall burde jeg ikke ha behov for å strippe seter, reservehjul, jekker etc.

Burde jo holde å ha delenummer på bytte av motor/girkasse/hjerne/støtdempere og dokumentere at dette er skiftet, ved f.eks. verkstedskontroll med stempel og signatur. Evt. en oversikt over delene som er forskjellige på disse bilene, rent teknisk. Så vidt jeg vet er det samme understell og bremser på en IS som 325. Så dette burde i teorien være den mest kompetente bilen å få godkjent ombygget. Sammen med f.eks. 523 -> 525/528 etc.

Noen som har innvendinger?

Skrevet

Specs på min E36 318IS

Tillatt totalvekt: 1700

Tillatt aksellast: 825/995

Egenvekt med fører: 1375

Egenvekt aksel: 650/650

Tillatt nyttelast inkl. passasjerer: 325

Tillatt vogntogvekt: 3100

Tillatt hengervekt, bremser: 1400

Tillatt hengervekt, uten brems: 650

Noen som har litt kunnskaper om dette, og ser en sammenheng/forskjell i sammenligning med andre E36 med rekkeseksere?

Dette er siktet til innlegget over, der noen har hevdet at 318IS har samme aksellast som E36er med rekkeseksere.

Skrevet

Skal bestille M3 baklykter etterhvert, for et cleant bakparti.

Får piggfrie dekk om en 10 dagers tid.

Ombyggingen blir vel til våren, hvis jeg får nok informasjon og godkjent søknad.

Har ikke varme på verkstedet mitt, så gidder ikke skru der i vinter.

Bremseskiver+slitasjevarslere+klosser+belegg kom fra koed.no i dag, tok ca. 3,5 uke fra bestilling til hentelapp. Skal bytte dette i morgen eller på søndag.

Skrevet

Mye bedre med linselykter, nye baklykter samt Mtech (-lister og bakfanger)

Kjøp heller slitedeler lokalt (Bil & Dekk på Nesttun), billigere og du får de med en gang :D

Skrevet
Mye bedre med linselykter, nye baklykter samt Mtech (-lister og bakfanger)

Kjøp heller slitedeler lokalt (Bil & Dekk på Nesttun), billigere og du får de med en gang :D

Åja, takker for tips og råd!

Får kjøpe foringer og slikt der da! må byttes i bakstillingen etterhvert.

Skrevet
Specs på min E36 318IS

Tillatt totalvekt: 1700

Tillatt aksellast: 825/995

Egenvekt med fører: 1375

Egenvekt aksel: 650/650

Tillatt nyttelast inkl. passasjerer: 325

Tillatt vogntogvekt: 3100

Tillatt hengervekt, bremser: 1400

Tillatt hengervekt, uten brems: 650

Noen som har litt kunnskaper om dette, og ser en sammenheng/forskjell i sammenligning med andre E36 med rekkeseksere?

Dette er siktet til innlegget over, der noen har hevdet at 318IS har samme aksellast som E36er med rekkeseksere.

Eneste jeg vet er at i vognkortet på is'n stod det 1680 på tillatt totalvekt :) (coupè)

Skrevet

Er vel ikke mange som er billigere enn Koed på BMW deler...?

Synes bilen hadde blitt mye finere med nye strøkene originale lykter foran, og selvfølgerlig uten lyktesenk. Chorme nyrer skal det være! Orange blinkere gjør seg også som nevnt. M3 baklyker kunne du med fordel kjøpt om du ikke skal ha orange blink foran. Ville også skiftet ut DTM bakpotta med ei med rette rør. Dette sammen med fete hjul og coilovere så blir det topp! :D

Kort sagt, om du får bilen til å se ut som en original M3, men med senk og fete hjul blir det bra. En E36 kan ikke bli finere enn nettopp det! :)

Skrevet
Er vel ikke mange som er billigere enn Koed på BMW deler...?

Synes bilen hadde blitt mye finere med nye strøkene originale lykter foran, og selvfølgerlig uten lyktesenk. Chorme nyrer skal det være! Orange blinkere gjør seg også som nevnt. M3 baklyker kunne du med fordel kjøpt om du ikke skal ha orange blink foran. Ville også skiftet ut DTM bakpotta med ei med rette rør. Dette sammen med fete hjul og coilovere så blir det topp! :D

Kort sagt, om du får bilen til å se ut som en original M3, men med senk og fete hjul blir det bra. En E36 kan ikke bli finere enn nettopp det! :)

Hmm.. Men på alle de 4 andre E36ene mine var det store fuktflekker i originallyktene. Mao, dritstygt. hehe. Ødelegger jo hele fronten på bilen og ser 10 år eldre ut. Men en jeg gikk i klasse med, hadde originale frontlykter med smokey. Det var visst smokey, men så ikke forskjell fra de originale. hehe. Men de så mye bedre ut enn mine i hvert fall. Jeg liker oransje blinkers på E34, men tror det blir hvite på E36 om jeg bytter om igjen (ikke klarglass).

Definér feite hjul! hehe. Som i bredere, eller eller kulere "eiker", mer/mindre kant etc.? Si gjerne en type felg, så skal jeg google og vurdere det. Jeg vil egentlig ha den så original, men fortsatt rå som mulig. Med M-tech eksteriør da!

Men hvis jeg bygger om til 325, er det harry å feste på 325 emblemet bakpå da? haha. Eller bedre bart? La motoren være et mysterie osv.

Vil jo ha litt kultfaktor på den, som er godkjent av BMW veteranene her inne. What's hot and what's not! Når jeg sier kultfaktor, tenker jeg på noe vi lager selv. Ikke på antall biler, men på antall biler som fortjener å være med. Og av E36, er det IKKE mange av dem. Derav en type kultfaktor. Vil ikke at min skal være et avvik og se ut som den er bygget på bygda, av en slask som liker å pimpe biler til maks med wunderbaum og setetrekk, og oldemor sin kassetthøytaler som sub.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet i å sette 325 emblem bakpå om det er godkjent ombygd og ordentlig gjort :)

Har vurdert å sette m3 merket på min som er godkjent ombygd, men liker at det ikke står noe personlig hvertfall :)

Skrevet
Jeg ser ikke problemet i å sette 325 emblem bakpå om det er godkjent ombygd og ordentlig gjort :)

Har vurdert å sette m3 merket på min som er godkjent ombygd, men liker at det ikke står noe personlig hvertfall :)

Hadde heller bygget om til M3 om jeg hadde hatt delebil, eller penger til motoren og diverse andre deler. Hadde holdt med 3.0 literen for meg.

Har vel rundt 286hk om jeg husker riktig. Eller så var det Us edition av 3.2en. Hmm.

De motorene jeg har kommet over har ligget på mellom 30-40 000.

Og når man må så høyt opp i pris, kan jeg like greit kjøpe av han fyren på finn.no som selger skadete M3er med hele deler, til 20000 for bilen, så frakt etc. Blir 40 000 tilsammen. Hevder han. Evt. få familie i England til å sende noe over med båt.

Så blir lettere å skaffe en 325 motor+girkasse+hjerne etc, mtp at Is'en trenger å skifte minimalt med deler for å bli godkjent. Uten tvil det billigste og minst tidskrevende. Hvert fall når jeg straks begynner i lære og kun tjener 6000 i måneden i en god stund. hehehe.

Men 325 emblemet hadde vært greit å montere her i nabolaget. Mange av disse små 18åringene som kjører rundt i 316 og 318, som ALLTID skal kappe. med 325 emblem synlig, så gidder de ikke å prøve. Når jeg kjørte med 328en var det kun 2 som prøvde seg på 2 hele år. En saab cabbe med 2 sossegutter i 40årene og en toyota celica med 1.8 turbo. hehehe.

Henter samboeren min hver dag på jobb i byn, og nesten hver gang det kommer en annen BMW, skal de starte en form for kappløp.

• 2 weeks later...
Skrevet
Hadde holdt med 3.0 literen for meg.

Har vel rundt 286hk om jeg husker riktig. Eller så var det Us edition av 3.2en. Hmm.

us m3 = 240

eur 3.0 = 286

eur 3.2 = 321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...