Gå til innhold

Varsellampe for motorstyring E-46 318


NA
 Share

Anbefalte innlegg

Har varsellampe for motorfeil på en 2000mod M-43 b19. Feilavlesning med diagnoseutstyr sier feil på på fuelsystem. Har feilsøkt på ganske mye av alle vakumslanger, Emission control-air pump systemet, catalysator, lambdasonder,lmm,luftfilter, byttet tennplugger, kjørt dyserens.

Slangen på veivhusventilasjonen var helt oppmorknet og tett, og den er byttet. Prøvd ut Emission control-air pump systemet at pumpa går og ventilene åpner osv ved kald motor.

Har noen tips/råd ang. dette problemet er jeg evig takknemlig.

Søkt litt på nettet og tydeligvis mange som har hatt denne lampa lysende i lengre tid og ikke funnet ut noe.

Dette er lampa som lyser om noen lurer

w6n9uk6uz5zqbhzcaf1m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har også hatt problem med motorlys på min e46. Fikk ingen utslag på diagnose. Mekanikeren feilsøkte manuelt, og fant feil på kamakselsensor. Den ble skiftet og lyset har jeg ikke sett igjen :) Veldig dårlig batteri kan også gi utslag på motorlyset har jeg hørt..(fikk fortalt det av en BMW mekaniker, men vet ikke om det er riktig).

Edit: Gikk litt fort i svingene her, fikk ikke med meg at du fikk opp feil på sistnevnte diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde feil på kamaksel sensor jeg og, bytta den men 171 fuel supply system var der fortsatt. bestilt nytt bensinfilter og bytter det i morgen for å ha prøvd det og. Har lest at noen har hatt defekt bensinpumpe, men da må da noe være løst inne i pumpa. For den går da rundt som bare rakkern. Ikke spesielt lyst til å bytte den, kosta nesten 2500 på koed :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med eksakt samme problem selv, så jeg tillater meg å låne tråden din i felles interesse.

I over et år har jeg nå forsøkt forskjellige utbedringer, resetter, og lampen tennes igjen og igjen. Noen ganger etter 2 timer, andre etter 2-3 uker. Ser ingen klare sammenhenger til noe som helst.

Ingen av merkeverkstedene kan rette feilen uten den ikke helt kostnadsfrie "bytte og prøve" metoden. Ser ikke ut som noen skjønner noe av "live" verdiene heller :shock: .

Har hatt bilen inne til service II og byttet filter og plugger - og renset dyser. Verksteddiagnoser = Carsoft = 171 = ingen løsning.

Har selv byttet veivhusventilasjon (som skal være et kjent problem med M43 motoren) til ingen nytte. Slanger og ventil var helt ok på min.

Har også byttet bensinfilter uten noen effekt. LMM og lambdaer gir naturlige verdier (tilsynelatende).

Har sjekket alt av slanger og gummi for lekkasjer.... ingen funnet. Sekundærpumpe er ok.

At bensinpumpen er en "gjenganger" på E46 er nytt for meg, men selvfølgelig en ganske logisk komponent å sjekke.

Jeg kjenner at bilen virker litt dau, og kommer rykkvis under full trottle/akselrasjon - spesielt merkbart på høyere turtall i 2. og 3. gir. Kan faktisk virke som den ikke får bensin nok...

Har av og til også en forferdelig risting under start i 1.gir og revers, noe som tyder på mager blanding (Hardy og gearkasse er ok), så feilen er nok der....

Har hatt litt mistanke til dette innsugspjeldet (gjenganger?) da det kommer den markant flaprelyd fra dette området. Kjenner dog det vanlige trøkket når jeg passerer 4000 o/min, så jeg er usikker. Må nok ta ut dette spjeldet å sjekke.

Hvordan sjekker man bensinpumpe? Måler man trykk på rail, eller kan man da bli lurt av regulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare kjekt å få høre andres versjoner på problemet. Har jo gått igjenom "allt" som er nå jeg også, utenom bensinpumpa da :wink: Håper ikke den er synderen da mtp prisen. Litt irriterende dette ettersom jeg akurat har jøpt bilen :roll: Typisk min flaks..

Bilen min oppleves også sånn at den henger litt igjenn ved fullt gasspådrag, mens slakker jeg litt så går den bedre. Så mager blanding får den nok ja. Kan jo da resoneres fram til at det kan enten være bensin filter, pumpe eller trykkregulatoren på fuelrailen. Men blir jo nokså kostbart med prøv og feil metoden her da :wink: Brukte deler er jo og litt så som så mtp pris og evnt tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkreg/vakumklokke blir vel samme sak :wink: Men kan jo teste med en justerbar trykkreg med manometer. Om man da får det trykket man skal og bilen går fint vil jo feilen ligge på trykkreg. Om man ikke oppnår riktig trykk vil det da være nærliggende å tro at pumpa er synderen. Ang bensinfilter er jo bare å sjekke datostempel, er det gammelt, bytt det. Er jo ikke store kostnaden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...